کد خبر: 298245
تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۷
نقادان نوجوان کانون هرمزگان بر خط شدند

اعضای نوجوان کارگاه های داستان مراکز شماره ۳ و ۴ بندرعباس به نقد و بررسی فیلم پرداختند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان هرمزگان، با هدف بررسی شیوه های خلاقانه ایده و شخصیت پردازی در ادبیات مدرن اعضا نوجوان بندرعباس به شکل مجازی فیلم کوتاه "سلول ۸" را با حضور علی خانمرادی نویسنده و منتقد ایلامی نقد کردند.
این فیلم  به کارگردانی "جیمــــز دابلیـــو گریفیث" و دارنده جایزه بفتا _آکادمی هنرهای سینمایی و تلویزیونی بریتانیا_ در سال ۲۰۱۳ ساخته شده است.
این نشست مجازی با حضور ۲۰ عضو نوجوان مراکز ۳و ۴ کانون بندرعباس و ۱۰ مهمان بزرگسال اعم از مربیان فرهنگی و ادبی دو مرکز، کارشناسان آفرینشهای ادبی و هنری و روابط عمومی استان عصر روز چهارشنبه ۱۸ تیر ماه برگزار شد.
به گفته خدیجه حاجی زاده مربی ادبی مراکز ۳ و ۴ بندرعباس و طراح و مجری این نشست بر خط، شکل گیری این برنامه از پاییز ۹۸ و با توجه به لزوم آشنایی اعضا پرورش یافته ادبی با ویژگی های ادبیات مدرن به شکل نقد و بررسی فیلم اقتباسی "استخوانهای دوست داشتنی" بود و پس از استقبال فراوان اعضا، ادامه کار را در سال ۹۹ و به شکل مجازی برنامه ریزی کردیم
که حاصل آن نقد برخط امروز بود.
علی خانمرادی مهمان برنامه با بیان شرح مختصری از پیشینه داستان کوتاه در جهان به تفاوت ویژگی های یک نویسنده در قیاس با آدم های معمولی اشاره کرد: استقاده دقیق از حواس پنجگانه، خیال پردازی، اندیشه، سواد و آگاهی مشخصه بارز یک نویسنده در مقایسه با آدم های معمولی است.
این نویسنده و منتقد ایلامی در ادامه با طرح سوال "سوژه های داستانی را از کجا پیدا کنیم؟ " راههای کشف سوژه را برشمرد و 
گفت: تجربه زیستی خود و دیگران، الهام گرفتن از رسانه ها و تخیل چهار راهی است که نویسندگان از آن بهره می برند. و معمولا از دل تجربه های زیستی خالقیت های ناب تری متولد می شوند.
پس از آن شرکت کنندگان پای نمایش فیلم کوتاه "سلول ۸ "نشستند و سپس متین کرم پور، یلدا یوسفی، ملیسا پوری زاده، مهال محمدی و مائده ذاکری اعضا فعال کارگاههای داستان مراکز ۳و ۴ کانون استان هرمزگان و منتقد برنامه به نقد اثر پرداختند.
متین کرم پور به فضای داستان اشاره کرد که سرد و خاکستری بود و از همان اول نشان می داد که با ماجرای تلخی روبرو خواهیم بود.
مهال محمدی به بیان نکته جالبی در مورد عنوان اثر پرداخت و گفت: چرا اسم اثر سلول ۸  است؟ در حالی که هیج کجای فیلم از ابتدا تا انتها اثر یا نشانه ای از عدد یا اسم ۸ نمی بینیم.
مائده ذاکری درباره شخصیت پردازی قوی و پایان شوک آور و غیر منتظره اثر صحبت کرد و به نکاتی مثل شخصیت منفی هم سلولی در تقابل با کتاب خوان بودنش بود، نظریه تناقض، جهان موازی و تاثیر مستقیم رفتارهای ما در زندگیمان پرداخت.
در ادامه نقد اعضا، علی خانمرادی ضمن اظهار خرسندی از نگاه و نقد خوب اعضا به علت انتخاب این فیلم برای بحث نقد اشاره کرد و گفت: این فیلم علی رغم کوتاه بودنش به خوبی قواعد یک فیلم کامل را رعایت کرده و فیلمنامه اثر نمونه بارزی از ادبیات مدرن است.  
سپس به ویژگی های مدرنسیم در اثر پرداخت و گفت: آشنایی زدایی، تاکید بر ذهنیت گرایی، انسان گرایی و فردیت، عدم قطعیت و تاویل پذیری از خصوصیات شاخص ادبیات مدرن در اثر است. تاویل های متفاونی از اثر بیان شده است : دنیای درون
و بیرون، ابدیت و زندان ابدی، مفهوم حماقت و اسارت، ارتباط با خود به مثابه خدا با نگاه به تابلوی آفرینش میکل آنژ و ... که این خصیصه بارز مدرنیسم در زمان ماست.
در پایان منتقد برنامه با ارایه توضیحاتی در خصوص طرح و پیرنگ و پالت در داستان، از اعضا خواست طی ۷۲ ساعت آینده به 
کشف سوژه ها و ایده های ناب داستانی بپردازند و بهترین سوژه و طرح ها توسط خانم حاجی زاده مربی ادبی مراکز بندرعباس و با حمایت واحد آفرینشهای ادبی استان انتخاب و تقدیر شوند.
شایان ذکر است علی خانمرادی نویسنده، منتقد و مربی کانون استان ایلام متولد ۱۳۶۴ دارای مدرک تحصیلی کارشناسی دبیری زبان و ادبیات فارسی و دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی است و سالها فعالیت های ادبی در زمینه ی ادبیات داستانی، نقد ادبی، نمایشنامه، مقاله، شعر و پژوهش داشته است که عموما در نشریات معتبر کشور همچون الفبا، نون، کتاب ماه کودک ونوجوان، باران، خروش البرز، مجله الکترونیک ماندگار، والس ادبی، سایت آفتاب، سایت هفت سنگ و بسیاری مجلات  و کتب دیگر منتشر و در جشنواره های سراسری ادبی»بیش از ۲۰ جشنواره« منتشر شده اند. داوری و برگزاری چند جشنواره ادبی منطقه ای و کشوری در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان؛ حوزه هنری سازمان تبلیغات اسالمی و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوابق اجرایی ایشان می باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =