از قصه های بومی و محلی که سرشار از ایده های ناب و بکر است بنویسید

سومین جلسه نقد و بررسی آثار اعضا در انجمن هور با حضور سمیه آورند، نویسنده، پژوهشگر و مدرس دانشگاه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان کردستان، جلسه در پانزدهمین روز از ماه زیبای تیر ماه در ساعت 17 در انجمن  نوپای هور برگزار شد. در ابتدای جلسه سهیل مقیمی مربی ادبی  مراکز قروه و سریش آباد ، قوانین گروه را یادآوری کرده و اسامی داستان های  مورد نقد و بررسی را اعلام کرد و جلسه با حضور دکتر سمیه آورند به طور رسمی آغاز شد.

در ادامه به ترتیب آثار اعضا به نقد گذاشته شد و در هرنقد اعضا قبل ازبیان نظرات ، رزومه ای از فعالیت های داستانویسی خود را بیان کردند.

در گام اول داستان فاطمه بابایی عضو ارشد مرکز فرهنگی هنری قروه با عنوان " رزهای سبز " مورد بررسی قرار گرفت. ابتدا اعضا و مربیان نظرات خودشان را درمورد داستان بیان کردند و در ادامه مهمان برنامه به بررسی کار پرداخت و درمورد لحن داستان و نوع انتخاب کلمات برای اعضا صحبت کرد.

در گام دوم داستان "گمشده ی تاریخ"  نوشته ی آیدا امیری حسینی از اعضا خوب و مستعد مرکزفرهنگی هنری دهگلان مورد بررسی قرار گرفت. آورند درمورد پیچیدگی در داستان برای اعضا توضیح دادند و اینکه پیچیدگی چگونه می تواند به داستان کمک کند و در خدمت داستان باشد و یا در صورت عدم بهره گیری صحیح به داستان لطمه وارد کند.در ادامه منابع مورد نیاز برای این مبحث را معرفی کرد.

در گام آخر نقد و بررسی داستان"آخرین پیشکش" نوشته بیتا گنجی عضو خوش ذوق مرکز فرهنگی هنری قروه صورت پذیرفت. طبق روال اعضا نظرات خودشان را در کنار مربیان بیان کرده و مهمان برنامه درمورد شخصیت پردازی و راه های معرفی اسم شخصیت در داستان برای اعضا بیان گفت.

سمیه آورند با دقت و حوصله ی بسیار و به تناسب موضوع و سطح درک اعضا به سوالات آن ها پاسخ می داد و ارتباطی دلچسب و شیرین را در بستر فضای مجازی فراهم آورده بود که اعضا با علاقه و اشتیاق پیگیر مباحث بودند. آورند به بچه ها پیشنهاد کرد که از بافت شهری و منطقه ای خودشان بنویسند.از آرزوها و اتفاق های که از جنس خودشان باشد.از قصه های بومی و محلی که سرشار از ایده های ناب و بکر است.

با توجه به اینکه مبحث پایانی کارگاه به ژانر فانتزی اختصاص داشت. لذا آورند در ابتدا توضیحاتی جهت آشنایی بیشتر بچه ها ارائه داد و گفت : در نوشتن داستان هایتان دنیای خیالی خود را به طرح خود پیوند دهید چرا که طرح و دنیای خیالی داستان شما باید با هم در ارتباط باشند.

او همچنین به بچه ها پیشنهاد داد که از هر پنج حس خود برای نوشتن استفاده کنند از جزئیاتی خاص که حواس را درگیر می کنند و همانند دمیدن روح به کالبد جهان خیالی در داستان است. بنابراین توصیه می شود که در نوشته خود تا جایی که می خواهید ابتکار به خرج دهید و یا از عناصر جادویی استفاده کنید به شرط اینکه جزئیات و توصیفات برای اعتبار بخشیدن به این جهان کافی باشد.

او در ادامه گفت : از حواس استفاده کنید تا خواننده احساس کند در داستان است. هنگامی که یک خواننده بتواند در دنیای شما ساکن شود، عناصر تخیلی که در داستان خود وارد می کنید را زیر سوال نمی برد و دنیای شما را می پذیرد.

آورند به سایر عناصر و مباحث مربوطه پیش از نوشتن به شروع داستان برای بچه ها به تفصیل صحبت کرد.گفت و گویی خاص  و زیبا که بچه ها را همراه کرد تا به تمرینی در پایان جلسه بیاندیشند.

آورند در پایان جلسه سه عکس با مفاهیم فانتزی به گروه ارسال کرد و از اعضا خواست که هر کدام یک خط درمورد این عکس ها بنویسند . به این ترتیب مباحث مرتبط با ژانر فانتزی هم جدی تر پی گرفته شد.

در پایان جلسه آورند از اعضا خواست که در صورت تمایل برای جلسه ی بعد یک داستان فانتزی با مفاهیم بومی بنویسند.

و به این ترتیب سومین جلسه ی مجازی انجمن داستان هور با پیوند نگاه مهمان شیرین گفتار ما از شیراز و نقش آفرینیان نوجوان مراکز دهگلان و قروه و سریش آباد به پایان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =