برنامه‌های مجازی کانون خوزستان ویژه‌ی روز ملی ادبیات کودک و نوجوان

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان هم‌زمان با روز ملی ادبیات کودک و نوجوان با برگزاری برنامه‌های ادبی این روز را گرامی داشت.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان با همکاری مربیان فرهنگی و ادبی مراکز، اقدام به برگزاری انجمن‌ها و ویژه‌برنامه‌های ادبی کرد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

نشست مجازی «لبخند واژه‌ها» در اهواز

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مجتمع اهواز هم‌زمان با روز ملی ادبیات کودک و نوجوان نشست مجازی «لبخند واژه‌ها» در اهواز را برگزار کرد.

بخش نخست این نشست به معرفی شاعران کودک و نوجوان اهوازی و خوانش شعر توسط آن‌ها اختصاص داشت.

در دومین بخش نشست مجازی «لبخند واژه‌ها» مربی ادبی مرکز فرهنگی هنری کانون مجتمع اهواز کودکان و نوجوانان را با اصول صحیح خوانش شعر آشنا کرد.

نشست ادبی «نبض کتاب برای تو می‌زند» در فضای مجازی

در روزهای بحرانی کرونا، نشست ادبی با عنوان "نبض کتاب برای تو می‌زند" به‌صورت مجازی به میزبانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان گتوند برگزار شد.

این نشست ادبی مجازی شامگاه چهارشنبه به مناسبت ۱۸ تیرماه، روز ادبیات کودک و نوجوانان و بزرگداشت مهدی آذر یزدی پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران با حضور خدیجه کلهر کارشناس ارشد کتابداری، کتابدار و مسئول کتابخانه شهید علی ضامن مقامی شهر جنت‌مکان گتوند برگزار شد.

کلهر در این نشست به فواید کتاب و کتاب‌خوانی اشاره کرد و گفت: مطالعه در زندگی یک نوع سرگرمی است که این روزها به خاطر شیوع کرونا و ماندن در خانه به آن وابستگی بیشتری پیدا کردیم.

 او افزود: مطالعه باعث افزایش هوش و کاهش استرس می‌شود و حس نوع‌دوستی را به خاطر مطالعه داستان‌های متعدد و افزایش تجارب ذهنی، در افراد افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: به‌واسطه وسعت دامنه واژگان و آشنایی با واژگان بیشتر، مهارت زبانی افزایش پیدا می‌کند و دانش آموزان اهل مطالعه در مدرسه نیز موفقیت تحصیلی بیشتری نسبت به سایر هم سن و سال‌های خود دارد.

مسئول کتابخانه شهید علی ضامن مقامی شهر جنت‌مکان گتوند با بیان اینکه مطالعه کتاب تجربه زندگی‌های متعدد از زوایای مختلف است، گفت: مطالعه سرگذشت افراد باعث تجربه زندگی جدیدی در خوانندگان می‌شود.

کلهر افزود: اختصاص دادن زمان مشخص برای خواندن کتاب، انتخاب یک گوشه دنج و یادداشت‌برداری در حین مطالعه باعث ماندگار شدن مطالب در ذهن مخاطب می‌شود، ضمن اینکه انتخاب موضوع موردعلاقه نیز برای مطالعه و اهمیت دادن به آن تأثیر زیادی دارد.

این نشست با حضور جمعی از فعالان فرهنگی و نویسندگان کودک و نوجوان از شهرهای مختلف برگزار شد و در ادامه مسابقه ادبی توسط مربی ادبی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گتوند و مسئول انجمن ادبی آینه‌های ناگهان گتوند در ارتباط با کتاب و کتاب‌خوانی برگزار و همچنین به معرفی آثار و شخصیت مهدی آذر یزدی نویسنده کودک و نوجوان پرداخته شد.

نشست مجازی «به‌وقت چهارشنبه» در اهواز

نشست ادبی «به‌وقت چهارشنبه» با حضور اعضای مراکز فرهنگی هنری کانون شماره ۲ و مجتمع اهواز برگزار شد.

در این نشست ابتدا اعضاء به‌نقد ظاهری ازجمله تصویرگری کتاب قطار چهارشنبه سروده منیره هاشمی پرداختند و سپس به نقد محتوایی اثر و بیان عناصر شعری ازجمله اندیشه و تخیل در هر شعر اشاره کردند.

مربی ادبی کانون در پایان این نشست بعد از جمع‌بندی نقدها اعضا را با اهمیت خواندن و نوشتن و اندیشه‌ی نقدپذیری در جامعه آشنا کرد.

نشست مجازی انجمن ادبی آینه‌های ناگهان در مسجدسلیمان

ششمین نشست مجازی انجمن ادبی آینه‌های ناگهان شهرستان مسجدسلیمان، ۱۷ تیرماه سال ۱۳۹۹ با حضور محسن حسینی شاعر لرستانی و مربی ادبی کانون شهرستان درود و نوجوانان مسجدسلیمانی برگزار شد.

محسنی در این نشست پس از خوانش آثار نوجوانان وجود تشبیهات، توصیفات و تصویرسازی‌ها در آثار آن‌ها، ابراز امیدواری کرد و پیرامون ایجاد تناسب در شعر و به کار بردن صحیح آن با نوجوانان سخن گفت.

او در ادامه به تعریف هنر پرداخت و گفت: هنر تبدیل موقعیت منفی به مثبت و تولید و خلق زیبایی است.

وی همچنین اضافه کرد: هنر نوع نگاه ما به پدیده‌هاست و ما می‌توانیم در زاویه‌ای بایستیم که بهترین منظره را ببینیم و زاویه‌ی دید تازه‌تری نسبت به دیگران داشته باشیم.

محسنی در پایان به نوجوانان توصیه کرد؛ بیشتر کتاب بخوانند و بیشتر نوشتن را تمرین کنند تا روزی شاعران و پاسداران خوبی برای زبان فارسی باشند.

ویژه‌برنامه‌ی مجازی «با کتاب بزرگ شویم» در مسجدسلیمان

هم‌زمان با بزرگداشت مهدی آذر یزدی ویژه‌برنامه‌ی مجازی «با کتاب بزرگ شویم» با حضور میترا یگانه شاعر کودک و نوجوان شیرازی به همت مرکز فرهنگی هنری کانون مسجدسلیمان برگزار شد.

در این برنامه ابتدا مربی ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مسجدسلیمان با روایت یکی از قصه‌های کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» به معرفی شخصیت و آثار مهدی آذر یزدی پرداخت.

در ادامه کودکان و نوجوانان عضو کانون آثار خود را خوانش کردند و میهمان برنامه به نقد این آثار پرداخت.

میترا یگانه از توجه اعضا به جزئیات در داستان ابراز خرسندی کرد و گفت: اعضا توجه به محیط را فراموش نکنند و سعی کنند همه‌چیز را با حواس خود درک کرده و در داستان به کار گیرند.

او در ادامه از نوجوانان خواست جزئیاتی که با حواس پنج‌گانه درک می‌کنند را به‌خوبی بیان کنند.

یگانه در این نشست همچنین نوجوانان را با عناصر داستانی و رابطه علی و معلولی در داستان، ساده‌نویسی و داستان طنز آشنا کرد.

نشست مجازی انجمن شاعران نوجوان مراکز کانون آبادان و خرمشهر

نشست مجازی انجمن شاعران نوجوان مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان‌های آبادان و خرمشهر (آینه‌های ناگهان) با حضور ثریا عبدی شاعر خوزستانی برگزار شد.

ثریا عبدی شاعر خوزستانی در این نشست که نوجوانان عضو مراکز فرهنگی هنری کانون در شهرستان‌های آبادان و خرمشهر حضور داشتند گفت: شعر بیان و شرح هنرمندانه‌ای از هر چیز و هر اتفاق در جهان پیرامون ما است و این بیان هنرمندانه مستلزم نگاه هنرمندانه است.

او افزود: یک شاعر باید یاد بگیرد که پنجره‌ای جدید را به پدیده‌ها باز کند و علاوه بر ظاهر هر چیز، با بال‌های خیال به باطن آن نفوذ کرده و از دلش حرف‌های ماندگار و تصاویر بدیع خارج کند.

 عبدی یکی از جلوه‌های ذوق هر شاعر بزرگ را قدرت تخیل او دانست و تأکید کرد: شاعر هنرآفرین با روحی لطیف و حساس از پدیده‌های زیبای طبیعت، متأثر می‌شود و تصویرهای خیال‌انگیز خلق می‌کند.

این شاعر خوزستانی پیرامون خیال نیز توضیح داد: خیال دنیایی ذهنی و فراواقعی است؛ دنیایی که در آن هر چیز ناممکنی ممکن و همه‌چیز معنادار و جاندار می‌شود و به‌راحتی با ما به گفتگو می‌پردازد.

وی با تأکید بر این‌که، خیال، حد و مرزی ندارد و راه و چاه نمی‌شناسد بیان کرد: عامل تمام پیشرفت‌های بشر از ابتدا تا امروز خیال بوده و هیچ‌گاه از بین نخواهد رفت.

عبدی خاطرنشان کرد: بزرگان ادب ما، یاد گرفتند که دنیا رو جور دیگر و فراتر از یک انسان معمولی نگاه کنند و پدیده‌ها رو با تشبیه‌های به‌جا و منطقی به هم ربط بدهند و مفاهیم ذهنی خود را به ما انتقال بدهند.

او در پایان یادآور شد: شعرهای موفق فارسی، ماحصل درآمیختن افکار و مفاهیم ناب با ابزار سخن هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =