به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری استان هرمزگان نشست تخصصی انجمن قصه گویی شاخه استان هرمزگان به همت ناهید پذیرایی کارشناس فرهنگی استان و با حضور مجید ذاکری نویسنده و پژوهشگر قصه های بومی و کارشناس هنری و سینمایی حوزه هنری و قریب به ۳۰ مربی فرهنگی هنری و ادبی سراسر استان صبح روز یکشنیه ۲۲ تیرماه برگزار شد.
به گفته ناهید پذیرایی کارشناس مسئول انجمن قصه گویی استان هرمزگان این نشست با هدف شناخت اصولی و آموزش شیوه های بازآفرینی در قصه ها به شکل یک کارگاه چند جلسه ای مجازی ادامه خواهد داشت.
مسئول انجمن قصه گویی استان افزود: شرکت کنندگان در این سلسه نشست ها در پایان به قصه های بازآفریده و مناسب نقل دست خواهند یافت.
در ابتدای این نشست ۲ ساعته مجید ذاکری نویسنده و پژوهشگر قصه های بومی استان هرمزگان با اشاره به قالب های نگارشی نظیر قصه، داستان، حکایت، قطعه ادبی، شعر و ... گفت: باید بدانید قصه وداستان متفاوتند؛ درقصه توالی زمان داریم و زمان تقریبا مفهومی ندارد.
وی افزود: در قصه ها شخصیت ها یا سفید یا سیاه اند و حوادث خارق العاده اتفاق می افتد در حالی که داستان برشی از زمان است و شخصیت ها گاها خاکستری اند.
ذاکری با اشاره به این که قصه گویی هنر بیان و تعریف قصه است به شرح مختصری از اهداف و انواع قصه گویی پرداخت.
وی گفت: اهداف قصه گویی یعنی چه چیزی با قصه به مخاطب منتقل می شود و چگونه می توان به اهدافی همچون انتقال تجربه به دیگران، آشنایی با قومیت ها و آداب و رسوم دست یافت.
ذاکری همچنین به اهداف دیگری همچون کمک به رشد زبانی، پرورش تخیل، و رشد درونی و عقلانی بویژه در کودکان، ایجاد عشق و علاقه به ادبیات، پرورش مفاهیمی چون آزادی و ... اشاره کرد.
نویسنده هرمزگانی افزود: قصه گویی می تواند کتابخانه ای، اردویی، خانگی، مذهبی، نقالانه و تماشاخانه ای باشد.
این کارشناس حوزه هنری استان و داور چند دوره جشنواره قصه گویی کانون استان به ۳ رکن اصلی و مهم در قصه گویی یعنی قصه، قصه گو و مخاطب اشاره کرد و بیان داشت: قصه ها مانند لباس هستند و باید به قامت قصه گو برازنده باشند و برای مخاطب تصویرسازی کنند.
ذاکری گفت: برای شروع بهتر است قصه ای را انتخای کنید که در وهله اول خودتان را راضی کند و بزرگ ترین چالشتان این باشد که آیا این قصه با روحیات من سازگار است و من از عهده روایت آن برمی آیم یا نه؟
ذاکری توجه شرکت کنندگان را به این نکته جلب کرد که: در انتخاب قصه توجه به این نکته ضروری است که بعضی قصه ها مناسب داستان بودن هستند، نه قصه گفتن و قصه مناسب برای قصه گویی باید مناسب نقل و گفتن باشند.
وی با اشاره به اهمیت توجه به روحیات مخاطب و تناسب قصه با گروه سنی افزود: قصه گو خالق و آفرینش گر است و باید بتواند با دست خالی هم مخاطبش را با خود همراه کند و برای این مهم باید به روحیات مخاطبش مسلط باشد.
ترانه سرای هرمزگانی افزود:دنیای کودک سرشار از رنگ و نور، ترانه و احساسات و دنیای نوجوان دنیای سوژه های جذاب اطرافش مثل کشمکش و هیجان است. در هر دو گروه باید زمان قصه نه کوتاه و نه بلند باشد و در هر دو گروه قصه های تصویرساز و سوژه هایی که لمس کرده و دیده اند باعث لذت و همراهی شان می شوند.
ذاکری در ادامه نشست به ویژگی های یک قصه گوی خوب پرداخت و گفت: اصلی ترین دنیای قصه گو دنیای کلمات است. کلمات در قصه مانند آدم ها شخصیت دارند و باید در جای خود قرار بگیرند. قصه گو باید بار کلمات را درست ادا کند. مجید ذاکری اظهار داشت: صدای تاثیرگذار، ارتباط چشمی با مخاطب، دستها و حرکات مناسب و به موقع آنها، و حافظه قوی از جمله عوامل موثر یک قصه گوی خوب هستند.
این نویسنده ادبیات بومی هرمزگان گفت: بازآفرینی در قصه گویی در واقع آفرینش دوباره قصه با انتخاب و بیان صحیح کلمات، صدا، چشم، دست و حافظه قصه گو است.
درپایان نشست شرکت کنندگان به طرح پرسشهای خود درباره قصه و قصه گویی پرداختند و مدرس نشست با معرفی یک کتاب از کتاب های منتشر شده ی کانون پرورش فکری ازآن ها خواست برای شروع بازآفرینی قصه ها، برای جلسه بعد انجمن، قصه گویی صوتی کتاب را انجام دهند.
کد خبر: 298294
تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۲
- چاپ
نویسنده و پژوهشگر قصههای بومی هرمزگان به سه رکن اصلی ومهم درقصه گویی یعنی قصه، قصه گو و مخاطب اشاره کرد وگفت: قصهها مانند لباس هستند و باید به قامت قصه گو برازنده باشند.