خالق متن ادبی خلاقانه و جذاب زندگی خودتان باشید

جبار شافعی زاده نویسنده و منتقد ادبی و با شرکت در گارگاه های ادبی مراکز فرهنگی هنری یک و دو سقز ، صاحب و دیواندره گفت: در حد توان و علاقمندی با تکنیک های ادبی خود را مجهز کنید تا خالق متن ادبی خلاقانه و جذاب زندگی خودتان باشید.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان کردستان، این جلسه مجازی با پخش آیاتی از قرآن مجید و سرود کانون در گروه مجازی آغاز شد و توضیحاتی توسط مجری برنامه شب بو حسینی مربی ادبی مراکز سقز در خصوص اجرای این ویژه برنامه ارائه گردید و سپس نما آوایی با موضوع معرفی شخصیت مهدی آذر یزدی در گروه به اشتراک گذاشته شد .  در ادامه رزومه مهمان برنامه با ارسال فایل متنی برای حاضرین در گروه معرفی گردید .

 در راستای گرامیداشت روز قلم تا روز ادبیات کودک ،  کلیپی در وصف قلم تهیه شده توسط فاطمه صالحی پور مربی ادبی مرکز دیواندره در گروه به اشتراک گذاشته شد . از دیگر بخش های قابل توجه و جذاب این برنامه اجرای مشاعره اعضای مرکز صاحب به سرپرستی فراست شیخی مربی ادبی این مرکز بود که اعضا با به یاد آوردن ابیات و اشعار شاعران  ذهن خود را به چالش کشیدند.

در ادامه مهمان برنامه جبار شافعی زاده به بحث در خصوص تخیل ادبی پرداخت و در خصوص تخیل ادبی در خلق ادبیات کودک ، شاخص های تخیل ادبی ، مرز بین تخیل و توهم ، توصیف تخیل ، انواع تخیل ، تکنیک های مختلف خلاقیت ادبی ، تصویرسازی ذهنی و تخیل پردازی ادبی توضیحاتی را برای اعضا و حاضرین در گروه ارائه نمود و به سوالات اعضا که در این خصوص در گروه مطرح شد پاسخ داد.

شافعی زاده از ادبیات به عنوان یکی از روش هایی نام برد که توسط آن می توانیم به خلق ، شناخت و کشف خود ، دیگران و جهان هستی برسیم.

وی همچنین در رابطه با تخیل گفت : تعریف کامل و درستی در مورد تخیل ارائه نشده چون تخیل یا مفاهیم هنری وادبی مفاهیمی علمی و ثابت نیستند و مفاهیمی همچون تخیل مرتبط با ساختارهای ذهنی است وی در ادامه برای ملموس شدن بحث برای اعضای حاضر در برنامه از مثال عینی و ملموس بهره برد.

شافعی زاده در ادامه ی بحث از تعریف تخیل ادبی به این گونه صحبت کرد که تخیل ادبی نوعی از تخیل است که با ابزار و مصالح و مواد ادبی خلق و بیان می کنیم و ابزار و مصالح و مواد ادبی در این جا مجموعه ای از حروف و کلمات هستند که از طریق چینش هنرمندانه و خلاقانه  به یک متن خلاق تبدیل می شوند.

پیش برد مباحث جلسه توسط شافعی زاده با تمرین ادامه پیدا کرد تا مرزبندی متن ادبی و غیر ادبی برای اعضای حاضر در برنامه مشخص شود.

پایان بخش این ویژه برنامه پخش نما آوایی با موضوع خوانش اشعاری از غلامرضا بکتاش شاعر کودک و نوجوان تهیه شده توسط شب بو حسینی و ارائه مقاله یکی از اعضای کارگاه های ادبی مرکز صاحب بود .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =