گفتمان مبتنی بر باورهای ایرانی اسلامی فردوسی ترویج می‌شود

گفتمان مبتنی بر باورهای ایرانی اسلامی حماسه‌سرای برجسته کشور، درسایه همکاری کانون پرورش فکری با شاخه گیلان بنیاد فردوسی ترویج‌می‌شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان گیلان، این مهم در سایه امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های فرهنگی میان کانون پرورش فکری، بنیاد فردوسی و جمعی از دستگاه‌های فرهنگی استان گیلان صورت‌می‌گیرد.

برای نیل به‌این هدف، صبح ‌امروز جلسه‌ای با حضور مدیرکل کانون استان گیلان و دست‌اندرکاران این بنیاد برگزار و در ارتباط با شیوه‌های آشناسازی کودکان و نوجوانان با چهره‌های نام‌آشنای کشور، به ویژه فردوسی طوسی بحث‌و گفت‌وگوشد.

  مدیرکل کانون استان گیلان در این نشست، به پیشینه‌ی فعالیت‌ها و نگاه متعالی این نهاد درحوزه ترویج فرهنگ کتاب‌ ‌وکتاب‌خوانی درجامعه و رسالت آن در شناساندن چهره‌های برجسته کشور به آینده‌سازان پرداخت و از همراهی با مجموعه‌های فعال در حوزه فرهنگ استقبال‌کرد.

او هم‌چنین به استمرار فعالیت‌های کانون در روزهای همه‌گیری ویروس کرونا اشاره و از نقش انجمن‌های ادبی مجازی کانون پرورش فکری به‌عنوان بستری مناسب در مسیر توسعه فرهنگی نام‌برد.

پرپایی آیین‌ها، برگزاری جشنواره‌های قصه‌گویی، شاهنامه‌پژوهی و شاهنامه‌خوانی، بهره‌گیری از روش‌های خلاقانه در معرفی شخصیت‌های ادبی و هم‌چنین، ‌پرداختن مصداقی به مفاهیم اخلاقی برگرفته از آثار بزرگان عرصه‌ی ادبیات کشور نیز ازجمله‌برنامه‌های کانون است که مورد توجه این مدیرفرهنگی قرارگرفت و وی با بیان‌این‌که کنکاش در ژرفای اندیشه‌های این بزرگان، مهم و تاثیرگذارخواهدبود، بر لزوم استمرار حرکت‌های فرهنگی جهت همراه‌سازی افزون‌تر نسل کودک ونوجوان با این فعالیت‌ها تاکیدکرد.

عضو شورای اسلامی شهر رشت نیز ازدیگر حاضران در این نشست بود که به تشریح تلاش‌های صورت‌گرفته درایجاد هم‌گرایی و تعامل دستگاه‌های فرهنگی درجهت آشناسازی جامعه با اشعار، اندیشه و پیام‌های اخلاقی شاهنامه فردوسی صحبت‌کرد.

محمدحسن عاقل‌منش در این میان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مخاطبان آن را دارای اهمیت ویژه ارزیابی‌کرد و شکل‌گیری حرکت‌های بنیادی و ساختارمند را نیازمند همراهی این نهاد فرهنگی خواند.

 نصرالله‌زیرک، رئیس هیات مدیره  بنیاد فردوسی، شاخه استان گیلان هم سخنان خود را با اشاره به نقش و جایگاه شاهنامه فردوسی در پاس‌داشت فرهنگ ایرانی اسلامی کشور آغازکرد و با مهم‌ توصیف‌کردن برخورد با خوانش نادرست از این سرمایه ملی گفت: لازم‌است به مضامین اشعار شاهنامه توجه ویژه داشته‌باشیم و نگاه صلح‌جویانه و برگرفته از داشته‌های فرهنگی و آموزه‌ای اسلامی این شاعر بزرگ ایران زمین را به نسل آینده‌ساز منتقل‌کنیم.

عضو هیات مدیره و نماینده نشر بنیاد فردوسی هم به ارایه‌ی گزارشی از اقدامات صورت‌گرفته پرداخت و با اشاره به ضرورت تولید محتوای مناسب و نشر کتاب به تناسب نیازها و علاقه‌مندی‌های نسل‌حاضر اظهارداشت: در این زمینه حرکت‌های مناسبی صورت‌گرفته و به زودی نیز شاهد نشر بخش‌های مختلف شاهنامه درقالب مجموعه‌های ۵ جلدی خواهیم بود.

عباسعلی زمینی درهمین‌حال، استفاده از دیدگاه‌های صاحب‌نظران و همراهی استادان به‌نام این حوزه را سرمایه‌ای ارزش‌مند برای این بنیاد دانست و از ضرورت افزایش حمایت‌ها و هم‌گرایی‌ها در این زمینه سخن‌گفت.

براساس این گزارش، تشریح برنامه‌های آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان و نقش آن در افزایش آگاهی‌های اعضا نیز در دستور کار کارشناس مسوول این واحد قرارداشت.

حمیراخدابنده دوگاهه دراین میان از برپایی آیین‌های دوپنجره، فراهم‌سازی زمینه‌ی هم‌نشینی اعضا با صاحبان قلم‌واندیشه، حمایت از نشر آثار کودکان و نوجوانان، ارایه‌ی خدمات فرهنگی به کودکان و نوجوانان در شهرها و روستاها و تولید پویانمایی معرفی چهره‌های نام‌آشنای عرصه‌ی‌ ادبیات، سخن‌به‌میان‌آورد و جذاب‌سازی هرچه بیش‌ترشاهنامه برای آینده‌سازان را در سایه همکاری با فعالان عرصه ادبیات، مورد استقبال‌ خواند.

پایان‌بخش این نشست که به میزبانی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان گیلان در رشت صورت‌گرفت، تاکید بر برگزاری نشست‌های کارشناسانه و انعقاد تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک با حضور دست‌اندرکاران بنیاد فردوسی و مسوولان دیگر دستگاه‌های فرهنگی استان بود.

    

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =