بررسی طرح‌های نمایشی اعضای نوجوان در انجمن کانون سمنان

طرح‌های نمایشی مربیان و اعضای دختر نوجوان انجمن هنرهای نمایشی کانون سمنان با حضور نویسنده و کارگردان تئاتر ایلام در بستر فضای مجازی، نقد و بررسی شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، سومین جلسه‌ی مجازی مربیان و اعضای دختر نوجوان انجمن هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان با حضور نبی‌اله خدابخشی مدیرکل کانون استان و با دعوت از علی‌رضا آقایی نویسنده، کارگردان و کارشناس‌مسئول فرهنگی، هنری و ادبی کانون ایلام، ظهر ‌شنبه چهارم مردادماه ۱۳۹۹ در پیام‌رسان واتساپ برگزار شد.

آقایی در این جلسه در راستای موضوع «طرح و ساختمان نمایش‌نامه» درخصوص چرایی تبدیل ایده به طرح و چگونگی نگارش طرح نمایشی مطالبی بیان کرد.

نویسنده و کارگردان تئاتر کانون ایلام، مهم‌ترین خصوصیت نمایش را طرح داستانی آن عنوان و خاطرنشان کرد: پس از نوشتن طرح بایست روابط علت و معلولیِ داستانِ نمایش نوشته شود تا به نتیجه‌ی پایانی خود برسد.

وی در ادامه افزود: بعد از ایده و طرح‌نویسی، شخصیت‌های نمایش و صحنه‌هایی که اتفاق در آن می‌افتد نوشته و سپس دیالوگ‌نویسی شروع شود.

هنرمند ایلامی یادآور شد: در طرح نویسی نیازی نیست دیالوگ‌ها هم نوشته شود؛ مگر این‌که دیالوگ کلیدی باشد و اگر در نمایش‌نامه از مجموعه‌ی ضرب‌المثل‌ها یا جمله‌های معروف استفاده شود، محتوای نمایش، قوی‌تر و محکم‌تر می‌شود.

آقایی هم‌چنین با تأکید بر این‌که جزئیات زیاد موجب می‌شود طرح، کامل و قابل فهم نباشد و برعکس آن خلاصه‌گویی بیش از حد هم موجب می‌شود روال نمایش‌نامه مشخص نشود از اعضا خواست تا برای شروع کار، صحنه به صحنه داستانِ نمایش را بنویسند.

میهمان انجمن نمایش کانون سمنان در پایان تصریح کرد: طرح‌نویسی بایست خلاصه، مفید و جامع باشد به‌طوری‌که آن کلیت و ماهیت اصلی نمایش‌نامه را بازگو کند و در واقع یک خلاصه‌ی مفید از نمایش‌نامه باشد تا فردی که خلاصه را می‌خواند بداند که در نمایش‌نامه چه اتفاقی افتاده است.

گفتنی است؛ در این جلسه، ۲۴ اثر اعضا در قالب طرح نمایشی نقد و بررسی و قرار شد تا در جلسه‌ی بعدی طرح‌های تأیید شده در قالب نمایش‌نامه ارائه شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =