کد خبر: 298645
تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۶
صد و هفتمین انجمن ادبی آفتاب

صد و هفتمین انجمن ادبی آفتاب عصر پنجشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۹ به صورت مجازی برگزار شد. این انجمن با محوریت شعر و با حضور عاطفه رنگ‌آمیز طوسی، شاعر و مربی فرهنگی کانون پرورش فکری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌رضوی، مرتضی چزکی، آیدا پاکزاد، مهدی حیدری، فاطمه نامدار و نگار فرهمندنیا از جمله اعضایی بودند که اشعارشان برای نقد و بررسی در گروه انجمن ادبی آفتاب به اشتراک گذاشته شد.

در این جلسه ی دو ساعته علاوه بر اعضای انجمن ادبی آفتاب، اعضای انجمن ادبی مهتاب تربت‌حیدریه نیز حضور داشتند و رنگ آمیز با تکیه بر فرم به نقد و بررسی آثار اعضاء پرداخت.

رنگ‌آمیز گفت: شفیعی کدکنی «فرم در شعر» را همنشینی و روابط کارکردی اجزای یک شعر با همدیگر می‌داند و شما می‌دانید که فرم در واقع ریخت شکل و هیات یک شعر را تشکیل می‌دهد و توجه به فرم شعر بسیار حائز اهمیت است. در دهه هفتاد حجم زیادی از ترجمه‌های ادبی وارد شعر شد و شاعران جوان علاقه‌مند بالطبع متاثر از این ترجمه‌ها شدند. کار خانم نامدار سرشار از عاطفه و احساس شاعرانه است. اما بسیار نزدیک به فضای اشعار ترجمه است. در حالیکه با کمی دقت و توجه به نحوهی بیان و موسیقی شعر می‌توانست از حالت ترجمه‌ وار فاصله بگیرد.

 توصیه می‌کنم یک بار دیگر شعر بازنویسی شود و شاعر به موسیقی کلام و استانداردهای لازمه‌ی شعر سپید توجه داشته باشد.

شاعر «از روزهای نیستی و باران» ادامه داد: مهدی حیدری شاعر خوب و هوشیاری است. به وزن مسلط است و در مسیر درست شعر گفتن افتاده است و می‌داند چه می‌خواهد بگوید. ما به عنوان یک شاعر باید بدانیم که چه می‌خواهیم بگوییم و در وحله اول سرگردان احساس و عاطفه خودمان نباشیم. وقتی به کلام خودمان و به آنچه می‌گوییم مسلط باشیم مخاطب هم همین برداشت را از شعر ما می‌کند. انتخاب قالب چهارپاره و کلمات حساب شده و زبان خوب هم چنین پایان‌بندی موفق از امتیازات شعر حیدری است.

توصیه می‌شود با کلمات بازی کنید و آن‌ها را در جمله‌ها و بندهای شعر آنقدر حرکت بدهید و جابه‌جا کنید تا به ترکیب‌های بهتری برسید.

رنگ آمیز در ادامه پس از شنیدن شعر مرتضی چزکی گفت: شعر مرتضی چزکی شعر مورد علاقه ی من است. ما در زمانی هستیم که برای برخی از شاعران، شعر سپید متکی بر فرم و ساختار است و آن‌ها به سمت ادبیاتی جدید می‌روند که گاه حتی معنا گریز و یا به عبارتی ضدمعنا است. ضمن اینکه سعی دارند اثرشان از نظر زیباشناسی دچار کم و کاستی نباشد. اما از مطالعه‌ی این آثار تنها لذتی آنی نصیب مخاطب می‌شود و از معنا و مفهوم شعر چیز دندان‌گیری عایدش نخواهد شد.

اما خوشبختانه شعر سپید آقا چزکی علاوه بر فرم، معنای خوبی را هم در خود دارد. البته می‌توان توضیح واضحات را کم کرد و شاعرانگی کلام را بیشتر کرد. موافق بعضی از تشبیهات رو و ابتدایی در این شعر نیستم و امیدوارم شاعر با شناخت خوبی که از کلمات دارد تشبیهات خلاق‌تری را جایگزین کند.

وی ادامه داد: نگار فرهمندنیا، شاعر مضمون یاب خوبی است اما بهتر است تا می‌تواند دست اندازهای زبانی را از شعرش دور کند. شعر او شبیه هایکوست اما پرداخت نشده است و تلنگر عاطفی ظریفی را برای مخاطب به همراه دارد. به او توصیه می‌کنم به موسیقی درونی شعر در کنار کشف‌های زیبای شاعرانه‌اش بیشتر توجه داشته باشد.

رنگ آمیز در نقد ترانه‌ی  پاکزاد که آخرین شعر جلسه بود گفت: آیدا پاکزاد شاعر جسور و تجربه‌گرایی است که این ویژگی، خوب است چون شعر را رشد می‌دهد و شاعر را از ادامه دادن مسیر به هراس نمی‌اندازد. اما در مسیر این تجربه کردن‌ها می‌بایست به فضای شعر دیگر شاعران توجه نداشته باشند. حرف خودش  را در قالب ترانه بیاورد  و فضای خودش  را بسازد و حرف نویی برای گفتن داشته باشد. ترانه قالب آسانی که بعضی تصور می‌کنند سرودنش آسان است، نیست. قواعد و شکل و شمایل خودش را دارد و باید از سلامت وزن و همه‌ی استانداردهای شعر برخوردار باشد.

رنگ آمیز در پایان گفت: نگاه فرمیک، نگاهی از بیرون اثر به درون اثر است و هیچ اثری تنها  با همراهی اندیشه و احساس و تصویر نمی‌تواند به طور کامل موفق باشد مگر اینکه به ساختار و فرم هنرمندانه  نیز توجه داشته باشد تا صاحب ارزش والای هنری شود. و این قدرت حین سرودن و در مسیر سرودن کسب می‌شود. برای کارتان زمان بگذارید و با حوصله و دقت و ظرافت شعر بسرایید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =