کد خبر: 298690
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۲
بازدید 177
شش راز هنرسوم، برملاشد

میهمان هفتمین نشست اعضای انجمن عکاسی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان از ۶ راز هنر سوم پرده برداشت.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان گیلان؛ «هنگام گرفتن عکس به چه‌ می‌اندیشید؟» پرسش علی‌خوش‌جام، عکاس و عضو انجمن عکاسان ایران در آغاز این نشست برخط بود  و وی با طرح این سئوال، به استقبال رمزگشایی از ۶ راز هنر عکاسی رفت.

خوش‌جام که‌از طراحان گرافیک و فعالان عرصه‌ی عکاسی است، گام به گام با حاضران این نشست به پیش‌رفت و با تبیین نقش نور و شناخت جنس و کیفیت آن در ثبت تصویر، نخستین راز عکاسی را برملاکرد.

تشریح  ویژگی‌های نور طبیعی، مصنوعی و ترکیبی برای اعضای انجمن، دیگر بخش‌ سخنان میهمان برنامه بود و وی در این میان بر ضرورت شناخت ویژگی‌های نور و چگونگی به‌دست‌گرفتن اختیار آن تاکیدداشت.

اهمیت محاسبه تابش نور و راه‌های مدیریت آن با بهره‌گیری از خلاقیت و مهارت، از دیگرمواردی بود که در سخنان علی‌خوش‌جام مورد توجه قرارگرفت و وی با مهم‌برشمردن مهار نور گفت: این امر درگِرو تهیه ابزار گران‌قیمت و حرفه‌ای نیست و با بهره‌گیری از یک چراغ مطالعه نیز می‌توان به‌فضاسازی مناسب صحنه کمک‌کرد.

لزوم قانع‌نشدن به یک عکس و ثبت تصاویر متعدد از موضوع، راز سوم هنر عکاسی است که در صحبت‌های خوش‌جام به آن اشاره‌شد و وی با بیان این‌که لازم است با کادربندی‌های متفاوت، امکان ثبت تصاویر مختلف و انتخاب بهترین را فراهم‌کنیم، خواستار توجه به این نکته مهم‌شد.

او پرهیز از ثبت تصاویر تکراری و ضرورت صرف زمان مناسب برای عکاسی را رازهای چهارم و پنجم هنر سوم دانست و با اشتراک‌گذاری آثار عکاسان مطرح، نسبت به شفاف‌سازی سخنان خود اقدام‌کرد.

کارشناس واحد آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم‌چنین، دسترسی آسان به فن‌آوری‌های نوین و دوربین‌های پیشرفته را خاطرنشان‌کرد و با یادآورشدن آفت‌های تکیه بیش‌از اندازه به امکانات سخت‌افزاری گفت: خلاقیت و تقویت نگاه هنری، مهم‌ترین عامل در ارتقای توان‌مندی‌های یک عکاس به‌شمارمی‌رود و از این رو نیازمند توجه به این مهم و «دوری‌گزینی از سستی»، به عنوان ششمین راز موفقیت در عکاسی هستیم.

گفت‌و شنود میهمان برنامه با حاضران و پاسخ‌گویی به پرسش‌های اعضای انجمن عکاسی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان، بخش پایانی این نشست برخط بود که با هدف هم‌افزایی و کشف و پرورش استعدادهای هنری مخاطبان برگزارمی‌شود.

گفتنی است، نشست اعضای این انجمن، ۹ مرداد ماه ۱۳۹۹ صورت‌گرفت و اسفندیارضیائی، مدیرکل کانون گیلان و مامک یحیی‌پور، رئیس گروه هنرهای تجسمی کانون پرورش فکری کشور نیز از جمله حاضران محسوب‌می‌شدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =