جایزه کتاب ماه و سال کانون به رشد ادبیات کودک و نوجوان کمک می‌کند

داور فصل بهار نخستین جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان کانون پرورش فکری، این جایزه را فرصتی برای رشد ادبیات کودک و نوجوان عنوان کرد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، عباس جهانگیریان، درباره اهمیت توجه به ادبیات کودک و نوجوان و راه‌اندازی جایزه کتاب ماه و سال عنوان کرد: زمانی وزارت ارشاد، جایزه فصل کتاب را برگزار می‌کرد که در همان زمان تاثیر زیادی داشت، اما نمی‌دانم به چه دلیل ادامه پیدا نکرد.
او در ادامه گفت: در جایزه فصل کتاب ارشاد، ناشران حضور فعال داشتند و داوران با توجه به برگزیده‌های فصل، کتاب سال را انتخاب می‌کردند. تعطیلی این رویداد، ناخوشایندی نویسندگان و ناشران را به همراه داشت و خلایی در این حوزه ایجاد کرد. در حال حاضر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با راه‌اندازی این جایزه می‌تواند این کمبود را در حوزه کودک و نوجوان رفع کند.
دبیر انجمن نویسندگان نوجوان کانون با اشاره به کیفیت قابل قبول آثار ارسال شده، گفت: در میان آثاری که برای بررسی پایانی برای ما ارسال شده است کارهای خوبی وجود دارد و به دلیل سطح بالایی که دارند انتخاب کمی سخت است که امیدوارم بتوانیم با دقت نظر سایر داوران، بهترین اثر را انتخاب کنیم.
نویسنده کتاب «سایه هیولا»، جایزه کتاب ماه و سال را فرصتی برای آشنایی با موضوع‌های مورد علاقه نوجوانان عنوان کرد و در ادامه درباره موضوع‌های مورد پسند آنان گفت: طبق تحقیقی که نهادهای بین‌المللی در مونیخ انجام دادند، نوجوانان بیشتر علاقه‌مند به کتاب‌های طنز، رمان‌های عاشقانه به معنای سالم، کارهای پلیسی، علمی تخیلی و ترس هستند. به نظر من اگر در ایران هم چنین پژوهشی انجام شود نتیجه همین می‌شود و این ژانرها مورد توجه نوجوانان است.
وی افزود: در ارتباطی که تاکنون با نوجوانان داشتم متوجه شدم که به این موضوع‌ها بیشتر علاقه‌مند هستند، البته اینکه اولویت کدام کمتر یا بیشتر باشد را الان نمی‌شود دقیق گفت.
داور فصل بهار نخستین جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان، یکی دیگر از مزیت‌های چنین رویدادهایی را در دسترس بودن آثار برگزیده عنوان کرد و گفت: کتاب‌های برتر حوزه کودک و نوجوان این امکان را برای دانشجویان و پژوهش‌گران این حوزه فراهم می‌کند تا با مراجعه به کارهای برتر،  اطلاعات لازم را به دست بیاورند و دیگر نیاز به مطالعه حجم بالایی از آثار ندارند.
جهانگیریان در پایان خاطرنشان کرد: انتخاب آثار یک نویسنده یا شاعر به عنوان اثر برگزیده در جشنواره‌ها و رویدادهای داخلی به امکان حضور آنان در موقعیت‌های بین‌المللی هم کمک می‌کند، ضمن این‌که ناشران برای آثار ترجمه معمولاً سراغ کارهای برگزیده می‌روند. بنابراین راه‌اندازی جایزه کتاب ماه و سال از طرف کانون پرورش فکری از جنبه‌های مختلف می‌تواند در رشد ادبیات کودک و نوجوان اثربخش باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =