آغاز فعالیت انجمن عکاسان نوجوان کانون سمنان

انجمن عکاسان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان با بررسی «نقش عناصر بصری و ترکیب‌بندی در هنر عکاسی»، فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، نخستین جلسه‌ی مجازی انجمن عکاسان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان با موضوع «نقش عناصر بصری و ترکیب‌بندی در هنر عکاسی» با حضور مامک یحیی‌پور رئیس‌گروه هنرهای تجسمی کانون کشور و حوری داوودی کارشناس هنری کانون استان سیستان و بلوچستان به‌عنوان مدرس جلسه، پیش از ظهر روز چهارشنبه ۱۵ مردادماه ۱۳۹۹، ساعت ۱۰ تا ۱۱ ویژه اعضای نوجوان دختر و ساعت ۱۱:۳۰ تا ۱۲:۳۰ ویژه اعضای نوجوان پسر در بستر فضای مجازی و پیام‌رسان واتساپ برگزار شد.

رئیس‌گروه هنرهای تجسمی کانون کشور ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع مجازی اعضا و مربیان کانون استان سمنان به ارائه‌ی گزارش کوتاهی از روند شکل‌گیری انجمن‌ها به‌ویژه انجمن عکاسی از اسفندماه ۱۳۹۸ پرداخت و اظهار داشت: عکاسی اهمیت خاصی در رشد، تفکر و نگاه خلاقانه‌ی نوجوانان دارد و با تکنولوژی هم‌راه و در جذب نوجوانان مؤثر است و می‌تواند پیش‌زمینه‌ی مناسبی برای رشته‌های دیگر هنری ازجمله پویانمایی و فیلم‌سازی باشد.

یحیی‌پور در ادامه افزود: در حال حاضر انجمن عکاسی در ۲۰ استان شروع به فعالیت کرده و شاهد رشد کمّی و کیفی قابل توجهی در این رشته هستیم.

عکاسی؛ قویترین و تأثیرگذارترین رسانهی بصری

رئیس‌گروه هنرهای تجسمی کانون کشور با بیان این‌که «عکاسی» یکی از قوی‌ترین و تأثیرگذارترین رسانه‌های بصری است، گفت: با توجه به این‌که در عصر امروز شبکه‌ی وسیع جهانی اینترنت همه‌ی جوامع بشری را احاطه کرده و نوجوانان با توجه به جذابیت این تکنولوژی، خود را در مسیر این حرکت قرار دادند در این شرایط ضرورت ایجاب کرد تا با برنامه‌ریزی در حوزه‌های فرهنگی و آموزش‌های لازم، شیوه‌ی استفاده‌ی درست از این تکنولوژی را به مخاطبان نوجوان یاد دهیم که بی‌شک مهارت‌آموزی و فرهنگ‌سازیِ استفاده از این هنر در بروز خلاقیت‌ها و افزایش کارکردهای ذهنی و هنری نوجوانان می‌تواند نقش مهمی ایفا کند.

یحیی‌پور، هدف از تشکیل انجمن عکاسی در کانون پرورش فکری را کشف، پرورش و معرفی استعدادهای اعضا در زمینه‌ی عکاسی،  برنامه‌ریزی به‌منظور آموزش و توانمندسازی اعضا و مربیان مراکز فرهنگی‌هنری، پرورش نگاه خلاق و جستجوگر در اعضا،  توسعه و ترویج عکاسی و کاربرد آن در زندگی،  ایجاد فضای امن برای تعامل و تبادل تجربه و اطلاعات، ایجاد بانک اطلاعاتی از عکاسی و عکاسان کانون برشمرد.

وی هم‌چنین تهیه بانک اطلاعاتی از اعضا و مربیان علاقه‌مند به عکاسی، تدوین شیوه‌نامه‌ی عکاسی ویژه نوجوانان، تأمین منابع مطالعاتی، طراحی، برنامه‌ریزی و برگزاری دوره‌های آموزشی، برگزاری کارگاه‌های تخصصی و مهارتی، طراحی و برگزاری نشست‌های تخصصی، برگزاری اردوهای مهارتی، تهیه آرشیوی از عکس‌های ارزش‌مند، برگزاری نمایشگاه‌های هنری حقیقی و مجازی از آثار خلق شده‌ی اعضا، برگزاری مهرواره‌های عکاسی، زمینه‌سازی برای نمایش آثار تولید شده توسط اعضای انجمن با استفاده از ظرفیت‌های کانونی و برون‌کانونی را ازجمله برنامه‌های انجمن عکاسی نام برد که در زمان‌های مناسب، طراحی، برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.

یحیی‌پور در پایان سخنانش تأکید کرد: مطالعه کردن در هنر، دیدن و مشاهده‌ی جستجوگرانه است؛ پس خوب دیدن را تمرین کنیم و کتاب بخوانیم تا بتوانیم هنرمندانه زندگی کنیم.

عکاسی، هنر ثبت لحظههاست

کارشناس هنری کانون استان سیستان و بلوچستان، نخستین انجمن عکاسان کانون سمنان را با بیان تاریخچه‌ی کوتاهی از عکاسی و سخنی از آنسل آدامز یکی از برترین عکاسان تاریخ، آغاز و اظهار کرد: «عکاسی، هنری خلاقانه و چیزی بیش‌تر از یک رسانه و برای ارتباط ایده‌ها است».

داوودی در ادامه ضمن پرداختن به چرایی شناخت مبانی هنرهای تجسمی، افزود: در اصطلاح عامه به شغل عکاس، عکاسی می‌گویند؛ اما از نظر لغوی، «عکاسی» مترادف با روش عکس‌برداری است که این لغت ترجمه‌ای برای واژه‌ی فتوگرافی است که از ترکیب دو کلمه‌ی «فتو» به معنای نور و «گرافی» به معنی «ثبت و نگارش»، تشکیل شده‌است.

وی با اشاره به اساس کار عکاس و نقش مهم نور در ایجاد تصویر،گفت: برای ایجاد تصویر بایست نور را روی فیلم عکاسی یا گیرنده‌ی تصویر الکترونیکی ثبت کرد و عکاسی، هنر ثبت لحظه‌هاست، لحظه‌هایی که شاید دیگر تکرار نشوند که توسط عکاس ثبت می‌شوند و به تاریخ می‌پیوندند.

داوودی با بیان این‌که «عکاسی» پایه‌ی پویانمایی است، از عکاسی خبری، پرتره، طبیعت، ورزشی، علمی، هنری به‌عنوان شاخه‌های عکاسی نام برد.

مدرس انجمن عکاسان کانون استان سمنان هم‌چنین تصریح کرد: هنرهای تجسمی که گاه با اصطلاح «هنرهای بصری» یاد می‌شود، هنرهای مبتنی بر حس بینایی مانند نقاشی، مجسمه‌سازی، طراحی، چاپ دستی، گرافیک، صنایع دستی، معماری، فیلم‌سازی، عکاسی و طراحی داخلی است.

داوودی در ادامه اضافه کرد: عناصر اولیه بصری مانند نقطه، خط، سطح، رنگ، شکل، بافت، اندازه، تیرگی و روشنی، بخشی است که با آن‌ها به‌صورت فیزیکی و ملموس سروکار داریم و عنصر دوم، کیفیات خاص بصری که بیش‌تر حاصل تجربه و ممارست هنرمند در به‌کاربردن عناصر بصری مانند تعادل، تناسب، هماهنگی، کنتراست و... است و به نیروهای بصری یک اثر تجسمی، استحکام می‌بخشد.

خلق اثر با داشتن ایدهی ناب، خلاقیت و نگاه نو

کارشناس هنری کانون استان سیستان و بلوچستان با اشاره به نقطه به‌عنوان اولین و ساده‌ترین عنصر بصری گفت: نقطه، مبدأ پیدایش فرم‌ها و نشان‌دهنده‌ی مکانی در فضاست و در شرایط خاص، جلوه‌های گوناگونی به خود می‌گیرد و در تعریف ریاضی، نقطه یک نمونه‌ی تصویری فاقد طول و عرض و عمق و ارتفاع است و در واقع، کوچک‌ترین جلوه و نمود یک عنصر بصری است؛ مانند یک نقطه در الفبا یا یک پرنده در آسمان و... .

داوودی درخصوص خط به‌عنوان دومین عنصر بصری و تجسمی اظهار داشت: خط که به‌صورت فراوان و متنوع در طبیعت وجود دارد و معمولاً بیننده از آن غافل است، در هنر هم مهم‌ترین عنصر شکل‌دهنده‌ی موضوعات هنری و عبارت از یک عنصر بصری است که فقط واقعیت طولی دارد، عرض و عمق ندارد و از یک‌نقطه شروع و به یک‌نقطه ختم می شود؛ اما از نظر هنرهای تجسمی، خط همان نقطه است که در اثر نیرویی که بر آن وارد شده از حالت ایستایی خارج شده و در جهت آن نیرو به حرکت درآمده و دارای انرژی فعال و متحرک است.

وی در ادامه بیان داشت: در هنرهای تجسمی، خط‌ها دارای بار معنایی هستند و حس متفاوتی را منتقل می‌کنند؛ یعنی خط عمود، حس ایستایی، خط افق، حس آرامش و خط شکسته، حالت خشونت و تیزی را القا می‌کنند و خط منحنی نیز از خطوط نرم است.

داوودی با تعریف سطح به‌عنوان سومین عنصر هنرهای تجسمی گفت: حرکت خط در فضا دارای واقعیت دو بُعدی طول و عرض که مانند نقطه و خط، یک عنصر تصویری فاقد عمق هست، سطح نامیده می‌شود.

وی در تعریف حجم، شکل یا فرم هم گفت: یک عنصرِ تصویری دارای سه بُعد طول و عرض و عمق است و از سه عامل اولیه نقطه، خط و سطح تشکیل شده که ممکن است دارای نظم هندسی باشد یا از فرم نامنظم تشکیل شده باشد.

کارشناس هنری کانون استان سیستان و بلوچستان در پایان جلسه از اعضا خواست تا برای خلق یک اثرِ متفاوت، بیش‌تر مطالعه کنند و همیشه یک ایده‌ی ناب داشته باشند، ادبیات را وارد عکاسی کرده و خلاقیت داشته تا با نگاه نو اثری را ثبت و ماندگار کنند.

معاون فرهنگی کانون استان سمنان نیز ضمن ابراز خرسندی از آغاز به‌کار انجمن عکاسی و قدردانی از مهمانان جلسه و کارشناس هنری و نماینده‌ی این انجمن، اظهار داشت: وقوع این رویداد هنری در دهه‌ی امامت و ولایت را به فال نیک گرفته و امید داریم نشست‌های تخصصی مسیری برای ارتقای سطح دانش مربیان و اعضای نوجوان در هنر عکاسی باشد.

معدنی در ادامه، خلاقیت و تقویت نگاه هنری را مهم‌ترین عامل در ارتقای توان‌مندی‌های یک عکاس دانست.

گفتنی است؛ انجمن عکاسان نوجوان کانون استان سمنان با پیگیری راحله دانایی کارشناس مرکز آفرینش‌های هنری کانون این استان و نازنین مداح مربی کارگاه‌های هنری مرکز فرهنگی‌هنری شماره دو کانون سمنان و هم‌چنین نماینده این انجمن، راه‌اندازی شد و با حضور نبی‌اله خدابخشی مدیرکل، فروهر معدنی معاون فرهنگی، جمعی از کارشناسان اداره‌کل کانون سمنان و مربیان علاقه‌مند به هنر عکاسی و اعضای نوجوان دختر و پسر فعالیت خود را به‌صورت رسمی در دو گروه مجازی، آغاز کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =