مربی کانون استان کرمانشاه، قله دماوند را فتح کرد

"علی واثقی"، مربی‌مسئول مرکز فرهنگی‌هنری شماره ۸ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرمانشاه، با صعود به قله ۵۶۷۱ متری دماوند، موفق به فتح این قله مرتفع کشورمان شد.

 به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه، "علی واثقی"، مربی‌مسئول مرکز فرهنگی‌هنری شماره ۸ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کرمانشاه، با صعود به قله دماوند، موفق به فتح این قله مرتفع کشورمان شد.

نکته حایز اهمیت این خبر آن است که او توانست کار صعود و فتح قله ۵۶۷۱ متری دماوند را به‌صورت انفرادی انجام دهد.

 قله دماوند به بام ایران معروف است و از آثار ملی به ثبت رسیده نیز می باشد. اگرچه، صعود به این قله، نیازمند آمادگی کامل و تمرین‌های فراوانی است.

 بر همین‌اساس، این مربی فرهنگی و ورزشکار گفت: از ابتدای سال ۱۳۹۹ که متاسفانه با ویروس منحوس کرونا مواجه شدیم، برای دوری از روزمرگی و با هدف دوستی با طبیعت و ترویج فرهنگ ورزش (انفرادی و همگانی) به بسیاری از ارتفاعات کشور صعود داشتم.

 او افزود: از صعود به قله‌های کم‌ارتفاع، کار را آغاز کردم و پس از صعود به قله‌های"دوکل، فرخشاد، پراو، دالاخانی" در استان کرمانشاه، "یخچال؛دایم برف، قزل ارسلان" در استان همدان، "حوی خانی=شاهو" در کردستان، "سنبران، بام لرستان" در استان لرستان، و... آمادگی لازم را پیدا کردم و تمرین‌های میان‌هفته را نیز به صورت تپه‌نوردی و پیاده‌روی انجام دادم.

 این مربی مسئول‌فرهنگی کانون افزود: به‌طور میانگین و در هر دو هفته، صعود به یک قله را انجام دادم.

 واثقی، شروع صعود به قله دماوند را در تاریخ ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ اعلام کرد و در تشریح این اتفاق گفت: از مسیر جبهه جنوبی واقع در "رینه" استان مازندران و در ساعت ۵ بامداد به اتفاق یکی از دوستان قدیمی شروع به حرکت کردیم و تا محلی به اسم "گوسفندسرا" با ماشین جیپ که شروع حرکت از آنجاست رفتیم و پس از صرف صبحانه از "گوسفندسرا" تا محلی به اسم "بارگاه سوم" به مدت ۴ ساعت مسیر زیبا و چشم‌نواز دامنه دماوند را طی کردیم.

 علی واثقی در ادامه اتفاق فتح قله دماوند گفت: "بارگاره سوم" در ارتفاع ۴۲۰۰ متری قرار دارد که لازم بود برای (هم هوایی) به دلیل کمبود اکسیژن در ارتفاع حتما یک شب را در این محل و در چادر به سر ببریم. به همین‌خاطر، پس از برپا کردن چادر و آمادگی برای صعود در روز بعد، کمی به تمرین‌ارتفاع پرداختیم و دوباره به محل اصلی خود برگشتیم و شب را در چادر با لذت شنیدن صدای بارش باران و برف بر روی چادر در اواسط شب و در دمای منفی ۷ درجه در کیسه‌خواب سپری کردیم.

 این مربی فرهنگی و ورزشکار ادامه صعودش را این‌گونه اظهار کرد و افزود: ساعت ۶ صبح روز بعد، حرکت به قله را آغاز کردیم. از جاذبه‌های مسیر بارگاه سوم تا قله؛ "آبشار یخی ۱۲ متری" در ارتفاع ۵۱۰۰ متری می باشد که چشم هر بیننده و کوهنوردی که در این مسیر گام بر می‌دارد را می‌نوازد. اما نکته قابل‌توجه اینکه، در ارتفاع بیش از ۵۰۰۰ متری، بافت ماهیچه‌ای روبه زوال می‌رود و احتمال جمع‌شدن مایعات درون شش و مغز افزایش می‌یابد که این امر می‌تواند کشنده باشد. از این‌رو، صعود برای هر کوهنوردی بدون آمادگی و رعایت نکات اصولی در این رشته امکان‌پذیر نیست و چه بسا، بسیاری از افرادی که تا ارتفاع ۵۰۰۰ تا ۵۳۰۰ متری صعود کرده‌اند و به‌دلیل علائمی همچون؛ ارتفاع‌زدگی(سر درد، تهوع، استفراغ، بی‌حالی، خستگی و...) قید صعود به قله را زدند.

 او درباره صعود به بخش پایانی قله همچنین گفت: در نهایت و با یاری خداوند و همچنین، تمرین‌های مداوم موفق به صعود به قله دماوند بدون استفاده از اکسیژن شدم. ناگفته نماند که در قله دماوند به خاطر اینکه بلندترین آتشفشان آسیا و خاورمیانه است و با وجود خروج گاز از قله همراه با وزش باد بیش از ۵۰ کیلومتر در ساعت، نفس‌کشیدن در این سطح از ارتفاع نیز به سختی صورت می‌گیرد.

 واثقی در پایان و درباره بازگشت پس از صعود نیز گفت: مسیر رفت و برگشت به قله از بارگاه سوم با وجود ارتفاع ۱۴۷۰ متری، حدود ۶ ساعت برای رفت و ۶ ساعت نیز برای برگشت طول می‌کشد و پس از یک شب مانی دیگر در بارگاه سوم، صبح روز بعد پس از صرف صبحانه و جمع‌آوری چادر و تجهیزات کوهنوردی، راه برگشت را در پیش گرفتیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =