داستان، جواهر درخشان ساخته و پرداخته‌ی ذهن و قلم نویسنده است

تازه‌ترین جلسه انجمن مجازی داستان «سروناز» ویژه اعضای داستان‌نویس، با حضور ۵۰ نفر از اعضای نوجوان دختر و پسر، مربیان و رابطان ادبی کانون فارس برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس، طیبه شجاعی، نویسنده حوزه کودک و نوجوان که به عنوان میهمان در هشتمین نشست ادبی مجازی انجمن «سروناز» حضور داشت از گره داستانی، هنجارشکنی، نماد و سمبل‌ها در داستان سخن گفت و داستان را، جواهر درخشان ساخته و پرداخته‌ی ذهن و قلم نویسنده دانست.

به گفته‌ی شجاعی، ایجاد گره داستانی در اولین جمله داستان که با نظر نویسنده و فکر شده طراحی و آورده می‌شود، خواننده را مشتاق می‌کند تا چرایی و چگونگی ایجاد گره و باز شدن آن از سوی نویسنده را دنبال کند.

او درباره هنجارشکنی و به‌تصویرکشیدن وجوه مهم در داستان که دیگران از آن غافل هستند هم توضیح داد و گفت: نویسنده داستان با هنجارشکنی، وجهی را دیده و به تصویر کشیده است که بقیه ندیده‌اند و این نقطه قوت یک نویسنده است.

این نویسنده کودک و نوجوان در ادامه گفت: داستان‌های کودکان هم با همه‌ی سادگی مانند داستان‌های بزرگ‌سالان چند لایه‌ دارد و کودک بر اساس هوش و ذکاوت خود، لایه‌های پنهان آن را کشف می‌کند.

کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان، از بازنویسی داستان هم گفت. به عقیده‌ی او، ذهن نویسنده در زمان نوشتن داستان، همچون چشمه‌ای زلال در حال جوشیدن است اما وقتی نویسنده داستانش را می‌خواند، زوایای پنهان، زیبایی‌ها و نواقص داستان برای او مشخص می‌شود.

او داستان را به سنگ طلای تازه استخراج شده از معدن تشبیه کرد و گفت: داستان، از معدن ذهن نویسنده سرچشمه می‌گیرد و برای عرضه به مخاطب به طراحی زیبا و چکش‌کاری نیاز دارد. برای دست‌یابی به این هدف، لازم است داستان را دوباره و چندباره خواند تا به نقاط قوت و ضعف آن دست یافت؛ پس از آن، داستان، جواهر درخشان ساخته و پرداخته‌ی ذهن و قلم نویسنده می‌شود.  

شجاعی در ادامه با اعضا و مربیان درباره‌ی نحوه انتخاب اسم داستان، موسیقی ملایم در داستان، فضا و شخصیت‌های داستانی صحبت کرد.

او در رابطه با مرگ مؤلف هم گفت: در نظریه مرگ مولف، هیچ نویسنده‌ای حق همراهی با نوشته‌اش را ندارد. نویسنده با تمام کردن داستان و ارائه‌ی آن به مخاطب، دیگر مرده و آن‌چه که باید کامل و گویای همه چیز باشد همان داستان است.

طرح و نقشه داستان، داستان‌های ارزشی، نوشتن هدف‌مند، سوژه‌یابی، فضای ساده و صمیمی داستان از دیگر محورهای گفتگوی این نویسنده کودک و نوجوان با اعضای انجمن ادبی «سروناز» در کانون فارس بود.

این نشست مجازی با نقد و بررسی آثار اعضا پایان یافت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =