حرکت، نقطه‌ی آغازخلقت / موسیقی خط ارتباطی آفریده‌هاست

موسیقی خط ارتباطی موجودات است و حرکت، ریشه در آغاز خلقت دارد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان گیلان، این بخشی از سخنان منیژه واحد قاضیانی، مدرس دوره آموزش برخط برگزیدگان نخستین مهرواره سرود آفرینش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.

واحد طی این دوره آموزشی که به‌منظور توان‌مندسازی و ارتقای سطح علمی اعضای برگزیده، کارشناسان و رابطان نخستین مهرواره کشوری سرود آفرینش کانون برگزارشد، به نقش «حرکت»، «شعر» و «موسیقی» در طبیعت و تکامل انسان پرداخت و از اهمیت این سه کلید واژه در زندگی بشر سخن‌گفت.

منیژه واحدقاضیانی ، مربی هنری کانون استان گیلان و مدرس کارگاه

این فعال عرصه هنر هم‌چنین، ریشه‌های واژگان نمایش و سرود را مورد توجه قرارداد و در ارتباط با نقش ابزار، مکان، زمان، روش‌های تمرینی و مربی فنی دراجرای هرچه بهتر سرود و نمایش، مطالبی به مخاطبان گیلانی، خوزستانی، خراسانی، زنجانی، کرمانی، گلستانی و هرمزگانی ارایه‌کرد.

تبیین تفاوت‌های «سرود» با «سرودنمایش»، از دیگر محورهای سخنان مدرس این دوره آموزشی به‌شمارمی‌رفت و وی با اشاره به پیشینه‌ی سرود نمایش در کشور و نقش آن در انتقال هرچه بهتر مفاهیم و آموزه‌ها به مخاطبان یادآورشد: توجه مسوولان کانون به این مهم نقش مهم و سازنده‌ای در گرایش اعضا و افزایش گستره‌ی این فعالیت هنری داشته‌اشت.

دیگربخش آموزش‌ مربی هنری کانون استان گیلان به شیوه‌های مختلف اجرای سرود و جایگاه تخیّل، حس‌آمیزی، تنفس و آرامش، بیان و گفتار و زبان بدن در اجرای سرودنمایش اختصاص‌داشت و او در همین‌حال، به تشریح حالت‌ها و نوانس در موسیقی و هم‌چنین، عوامل بیرونی (دینامیک) و حالت‌های درونی (کاراکترها) در ارایه‌ی هنرمندانه آثار اشاره‌کرد.

پاسخ‌گویی به پرسش‌های شرکت‌کنندگان و اجرای تمرین‌های مختلف برای ارتقای توان‌مندی‌ها و ایجاد فرصت‌های ارتباطی بهتر با دیگر اعضای گروه و مخاطبان، ازدیگربرنامه‌های این نشست‌ بود که بخش نخست آن با هدایت فرشید جعفری، کارشناس مسوول فرهنگی  کانون استان فارس به‌پیش رفت.

فرشید جعفری، کارشناس مسوول فرهنگی کانون استان فارس و مدرس کارگاه

جعفری نیز در این دوره آموزشی که از ساعت ۹ تا ۱۳ روز دوشنبه، ۲۰ مرداد ماه ۱۳۹۹ برگزارشد، به ارایه‌ی تعریفی از حالت‌ها و ساختارهای موسیقی و هم‌چنین، روش‌های بهره‌گیری از تکنیک‌های آوازی چون: هوادار خواندن، وکال فرای، بزرگ خواندن، گفت‌وگو خواندن و ویبراسیون، دقت در خواندن با حجم کنترل‌شده صدا، پرهیز از خواندن با صدای بلند و بیان صحیح و واضح کلمات، پرداخت.

‌گفتنی‌است، نخستین مهرواره سرود آفرینش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سال گذشته با عنوان «نغمه‌های روشن فردا» و با شعار «آینده ساختنی است»، در بخش‌های «سرودنمایش» و «نماهنگ» و در دو مرحله استانی و کشوری، ویژه نوجوانان دختر و پسر ۶ تا ۱۸ ساله عضو مراکز فرهنگی هنری کانون و گروه‌های ترکیبی (عضو و مربی) سراسر کشور برگزارشد.

در این میان، کمیته داوری مهرواره آثار منتخب استان‌ها شامل ۸۹ «سرود نمایش» و ۱۷ «نماهنگ» را مورد بررسی قرار داد و در نهایت ٨ گروه «سرود نمایش» و دو «نماهنگ» را برای حضور در مرحله کشوری این رویداد غیررقابتی معرفی‌کردند که منیژه‌واحدقاضیانی هدایت گروه سرودنمایش «دنیای پنهان» و آماده‌سازی نماهنگ«گیلان زای» را در مسیر معرفی به‌عنوان آثار راه‌یافته به مرحله‌ی کشوری این رویداد هنری برعهده‌داشت. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =