پرورش صدا، موضوع محوری انجمن برخط قصه‌گویی

نشست اعضای انجمن قصه‌گویی کانون پرورش فکری کوکان و نوجوانان استان گیلان با موضوع‌ محوری صدا در قصه‌گویی و شیوه‌های پرورش این موهبت خدادادی برگزارشد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان گیلان، هدایت این نشست که با همراهی ۱۹۰ دختر نوجوان عضو کانون پرورش فکری استان گیلان صورت‌گرفت، شهربانو مشکبید حقیقی، از قصه‌گویان برگزیده و داور جشنواره‌های قصه‌گویی برعهده‌داشت.

اهمیت صدا در قصه‌گویی و شیوه‌های پرورش آن نیز موضوع محوری این انجمن برخط به شمارمی‌رفت و طی برگزاری آن ضمن تبیین و تشریح راه‌های افزایش قابلیت‌های کلامی، تمرین‌های مناسبی برای دست‌یابی به این هدف نیز ارایه‌شد.

 مشکبیدحقیقی که بیش از ۳۵ سال در کسوت مربی کانون نقش ارزش‌مندی در کشف و پرورش استعدادهای کودکان و نوجوانان داشته، سخنان خود را با ابراز خرسندی از حضور دوباره در جمع کارکنان و اعضای کانون پرورش فکری آغازکرد و همراهی همیشگی با این مجموعه را دلنشین و لذت‌بخش خواند.

وی که پیشینه‌ی گویندگی و دوبلاژ در صدا و سیمای مرکز گیلان را درکارنامه‌دارد، ادامه صحبت‌های خود را به اهمیت «نرمش صدا» اختصاص‌داد و با بیان این که تارهای صوتی نیازمند تقویت و آمادگی برای ادای صحیح کلمه‌هاست، گفت: برای رسیدن به این مهم نیازمند تمرین هستیم.

او هم‌چنین خوب‌شنیدن و توجه به ویژگی‌های برجسته‌ی گفتاری دیگران را لازمه‌ی تقویت‌ و برطرف‌سازی نقص‌های صدا دانست و بهره‌گیری درست از صدا را درگرو فراگیری و دقت‌نظر در این زمینه دانست.

مدرس این کارگاه برخط به نکته‌ی ظریفی نیز اشاره‌داشت و گفت: آنچه به عنوان صدای خودمان می‌شنویم، متفاوت با صدایی است که به گوش دیگران می‌رسد و از این رو  لازم است نسبت به ضبط صدای خود اقدام کرده و با شنیدن چندباره آن، از نقاط ضعف و قوت صدای خویش آگاه‌شویم.

مشکبید حقیقی درعین حال، پرهیز غذایی و پاس‌داشت از صدا را از برای یک قصه‌گویی مهم ارزیابی‌کرد و تمرین‌های مستمر و مدیریت شده را راهی برای تقویت صدا و برطرف‌سازی عارضه‌های صدایی عنوان‌کرد.

مدیرکل کانون استان گیلان نیز از حاضران این نشست برخط بود و ضمن‌خوش‌آمدگویی به شرکت‌کنندگان، از اهمیت هم‌نشینی با بزرگان و صاحب‌نظران عرصه‌ی قصه و قصه‌گویی برای اعضای نوجوان کانون سخن‌گفت و جاودانه‌سازی قصه‌ی یک زندگی را اولویت آینده‌سازان ایران اسلامی ایران اسلامی عنوان‌کرد.

اسفندیارضیائی در این میان از احترام، به‌عنوان شاکله و مهم‌ترین رکن زندگی هر انسان نام‌برد و با مهم توصیف‌کرد نهادینه‌سازی این فرهنگ درجامعه گفت: زندگی مردمان از گذشته تا به‌حال، برمبنای دورویکرد«خوب و نیکو» و« بد و بداندیشی» استواربوده با نگاه به فطرت بشری که علاقه‌مند به‌ ماندگارسازی نام نیک است، نیازمند نوشتن قصه‌ای خوب و احترام‌برانگیز برای نسل آینده‌هستیم.

پایان‌بخش سخنان این مدیرفرهنگی به تبریک روزخانواده و تکریم بازنشستگان اختصاص‌داشت و وی با اشاره به نقش اساسی خانواده در هویت‌بخشی به فرد و جامعه گفت: جامعه‌ی پویا و بانشاط، درگروه محبت‌ورزی درخانواده است و از این رو لازم است برای تقویت بنیان‌های این نهاد تلاش‌کنیم.

او هم‌چنین نگاهی به نقش ارزنده بازنشستگان داشت و با میراث توصیف‌کردن تجربه آنان اظهارکرد: زندگی هر پیش‌کسوت، کتاب زندگی است که می تواند برای ما و نسل آینده، آموزنده و الگوباشد.

پایان بخش این انجمن برخط که ۲۵ مردادماه ۱۳۹۹ صورت‌گرفت، معرفی منابع مناسب و اجرای تمرین‌های فردی و گروهی برای پرورش صدا و تقویت توان‌مندی‌های گفتاری بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =