اعضای کمیته پایش و ارزیابی حقوق کودک گردهم‌آمدند

دومین نشست اعضای کمیته پایش و ارزیابی حقوق کودک در سال ۱۳۹۹ به میزبانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان در رشت برگزارشد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان گیلان، این نشست با حضور نمایندگان دستگاه‌ها و گروه‌های مردم‌نهاد عضو کمیته پایش و ارزیابی کنوانسیون حقوق کودک استان صورت‌گرفت و ضمن بررسی فعالیت‌های صورت‌گرفته، افق‌های پیش‌روی این مجموعه درجهت صیانت ازحقوق کودک ترسیم‌شد.

مدیرکل کانون استان گیلان نیز سخنان خود در این نشست را با اشاره به سال‌روز بازگشت غرورآفرین آزادگان به ایران اسلامی آغازکرد و نقش آنان در پاس‌داشت آزادگی و فرصت‌سازی برای آینده‌سازان این مرز و بوم را شایسته تقدیر خواند.

او هم‌چنین، به اهمیت نسل کودک و نوجوان در امروز و فردای جامعه اشاره و ضمن خاطرنشان‌کردن آسیب‌های متوجه آینده‌سازان ‌گفت: برای صیانت از فرزندان‌مان نیازمند پرهیز از عملکرد جزیره‌ای و نظارت درست بر فعالیت‌ دستگاه‌های متولی این حوزه هستیم.

مسوول کمیته پایش و ارزیابی کنوانسیون حقوق کودک استان درعین‌حال، ضرورت هدف‌مندسازی برنامه‌های این حوزه و هم‌گامی با تحولات را خاطرنشان‌کرد و ضمن مثبت توصیف‌کردن عملکرد کانون پرورش فکری و کانون زبان ایران درمواجهه با همه‌گیری ویروس کرونا اظهارکرد: ارایه‌ی هم‌زمان خدمات فرهنگی در فضای حقیقی و مجازی از دست‌آوردهای این مجموعه و فرصت‌سازی از تهدیدها محسوب‌می‌شود.

ضیائی برهمین اساس مدیریت بحران و برنامه‌ریزی مناسب برای خدمات‌رسانی و نشاط‌بخشی اجتماعی را از رسالت‌های متولیان حوزه کودک و نوجوان برشمرد و بهره‌گیری از ظرفیت‌های متقابل و هم‌گرایی را لازمه نیل به این هدف دانست.

لزوم مهارت‌آموزی به آینده‌سازان و ضرورت دست‌یابی به عدالت اجتماعی و فرهنگی، ازدیگرمواردی بود که مورد توجه اسفندیارضیائی قرارگرفت و وی با اشاره به فعالیت‌های کتاب‌خانه سیار شهری و روستایی کانون، اجرای طرح امداد فرهنگی و ارایه‌ی خدمات به کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه و برگزاری کارگاه‌های مهارت‌آموزی درکانون پرورش فکری، ازهمراهی و هم‌گامی با دیگر دستگاه‌ها و گروه‌های مردم‌نهاد برای افزایش گستره‌ی برنامه‌های این حوزه استقبال‌کرد.

براین‌اساس، گزارش‌دهی نمایندگان دستگاه‌ها و گروه‌های مردم نهاد عضو این کمیته و ارایه‌ی پیشنهاد و راه‌کارهای سازنده از سوی حاضران، دیگر برنامه‌های این نشست بود و در پایان نیز مقررشد ضمن افزایش تعامل و همکاری‌، بسترهای مناسب برای افزایش بازدیدهای میدانی از مجموعه‌هایی چون کمیته امداد امام‌خمینی(ره) و مراکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست فراهم‌شود.

حاضران درعین‌حال، توجه ویژه به کودکان با ‌نیازهای ویژه و تشکیل کارگروه تخصصی در شهرداری شهر رشت برای معرفی مرکز استان گیلان به‌عنوان شهر دوست‌دار کودک را مورد تاکید قراردادند.

گفتنی‌است، در این نشست نمایندگانی از آموزش و پرورش، صداوسیما، معاونت‌بهداشتی‌دانشگاه علوم‌پزشکی، ثبت احوال، فرهنگ وارشاد اسلامی، تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی، کمیته امداد امام‌خمینی(ره) و بهزیستی، معاونت‌پیش‌گیری‌ازجرم دادگستری، سازمان‌زندان‌ها، معاونت اجتماعی نیروی انتظامی استان گیلان و هم‌چنین، نمایندگانی از سازمان ‌فرهنگی‌اجتماعی‌ورزشی شهرداری رشت و گروه مردم‌نهاد کودکپاد حضورداشتند.

شایان‌ذکراست، کمیته پایش و ارزیابی حقوق کودک ازجمله کمیته‌های چهارگانه «حقوقی و قضایی»، «آموزش و اطّلاع‌رسانی»، «حمایتی و هماهنگی» و «پایش و ارزیابی  حقوق کودک » کنفوانسیون حقوق کودک است که مسوولیت این کمیته‌ها را به ترتیب، به‌ترتیب مدیران کل و نمایندگان دادگستری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، بهزیستی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برعهده‌دارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =