رمز گشایی از شهاب سنگ‌ها در انجمن نجوم نوجوان کانون خراسان جنوبی

هفتمین جلسه انجمن نجوم نوجوان کانون خراسان جنوبی با موضوع شهاب سنگ، شهاب باران و رمز گشایی از جنس این اجرام آسمانی به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون خراسان جنوبی، هفتمین جلسه انجمن نجوم نوجوانان کانون خراسان جنوبی همزمان با ۲۶ مرداد ماه ۱۳۹۹ به همت مرکز فرهنگی هنری کانون شهرستان فردوس با موضوع شهاب سنگ و بارش‌های شهابی، با تدریس مریم سودخواه محمدی کارشناس ارشد نجوم و موسس خانه نجوم این شهرستان به صورت مجازی برگراز شد.

سود خواه محمدی  در ابتدای این نشست مباحث خودرا با تعریفی از شهاب‌ها آغاز کرد و گفت: این اجرام آسمانی قطعه‌های سنگ یا غبار معلق در فضا هستند که از بقایای ستاره‌های دنباله‌دار و یا قطعاتی از سیارک‌هایی که در اثر برخورد با هم به قطعات کوچک تر تقسیم شوند به وجود می آیند.

وی شهاب سنگ‌های را دارای ابعاد متفاوتی با پهنای یک متر و طول ۷ تا ۲۰۰ کیلومتر دانست و افزود: شهاب‌ها وقتی بزرگ و درخشان‌تر از سایر شهاب‌ها هستند به آذرگوی معروف هستند و نور و گرمای زیادی دارند.

موسس خانه نجوم شهرستان فردوس ادامه داد: بعضی از قطعات شهاب‌ها ممکن است بزرگ باشند و به صورت نادر به زمین برخورد کنند اما بیشتر آنها در ارتفاع ۸۰ تا ۱۲۰ کیلومتری زمین خرد شده و از بین می‌روند و در صورتی که به زمین برخورد کنند نام شهاب سنگ به خود می گیرند.

وی با اشاره به رویداد های نجومی مرداد ماه بارش‌های شهابی این شب‌ها را« برساوش » نامید و اظهار داشت: اوج این بارش شهابی معمولاً هرساله در حدود بیست و دوم مرداد روی‌می‌دهد و کانون این بارش در ناحیه صورت فلکی برساوش و در نزدیکی مرز آن با ناحیه صورت فلکی ذات‌الکرسی واقع شده‌است، به همین دلیل است که به آن بارش شهابی برساوشی می‌گویند.

مدرس این نشست انجمن نجوم استان در بخش دیگری از مباحث خود  به دسته بندی‌های مختلفی از شهاب سنگها از نظر نوع، جنس و اندازه پرداخت و افزود: برخی از شهاب سنگ‌ها، از جنس فلز آهن و نیکل هستند. این شهاب سنگ‌ها به دلیل اینکه بیشتر عنصر تشکیل دهنده آنها از فلز آهن است در هنگام ورود به اتمسفر کره زمین سوزان و مانند یک فلز مذاب هستند وبرخی از شهاب سنگ‌های فضایی از فلزهای بسیار کمیاب و نادر تشکیل شده اند و دانشمندان همه روزه در جستجوی یافت شهاب سنگ‌های جدید هستند تا به بررسی فلزها و اجزای تشکیل دهنده آنها بپردازند.

وی در بخش پایانی صحبت خود با ارایه‌ی تصویری از معرفی جنس شهاب سنگ‌ها و قیمت آن ادامه داد: برخی از شهاب سنگ‌ها از موادی تشکیل شده‌اند که بر اثر برخورد با اتمسفر کره زمین و قرار گرفتن در معرض دمای بسیار زیاد به کربن و حتی الماس تبدیل می‌شوند و به همین دلیل بسیاری از جویندگان شهاب سنگ برای یافت الماس شهاب سنگ را خرد می‌کنند و باتوجه به ارزش و اهمیت شهاب سنگ و مواد تشکیل دهنده آن و احتمال وجود فلزهای گران قیمت، جستجوی شهاب سنگ یکی از کارهای پرطرفدار برای جستجو گران در زمین است و عده‌ای  افراد سال‌ها به دنبال شکار شهاب سنگ در بیابان‌ها ومناطقی هستند که احتمال بارش شهاب سنگی درآن وجود دارد.

بر اساس این گزارش: هفتمین جلسه‌ی انجمن نجوم نوجوان کانون خراسان جنوبی که با حضور جمعی از اعضای انجمن، کارشناسان کانون استان و علاقه‌مندان به علم نجوم به صورت مجازی برگزار شد با پاسخ به سوالات اعضای انجمن توسط مدرس این نشست،  به کار خود پایان داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =