شخصیت‌ها در داستان نباید مستقیم معرفی شوند

زهرا غلامی داوود آبادی نویسنده کتاب بالش پرنده معتقد است: شخصیت‌ها در داستان نباید مستقیم معرفی شوند و در خلق شخصیت‌ها می‌توان از افرادی که در زندگی روزمره با آن‌ها روبرو می‌شویم الهام بگیریم.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، غلامی داوود آبادی که در ششمین نشست مجازی انجمن نویسندگان نوجوان صبا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان سخن می‌گفت با بیان مطالبی پیرامون طرح و حوادث داستان تأکید کرد: قبل از پیاده کردن داستان، داشتن یک طرح خوب و منسجم که به سؤالات نویسنده بتواند جواب بدهد الزامی است.

او گفت: هر چه نویسنده روی یکی از عناصر داستانی اصرار بیشتری داشته باشد به مراتب از روایت‌های گزارشی فاصله خواهد گرفت.

این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در قسمت دیگری سخنان خود به شرح نکاتی پیرامون نام‌گذاری داستان پرداخت و افزود: اسامی داستان مثل یک ویترین هستند و باید هوشمندانه انتخاب شوند.

غلامی داوود آبادی در ادامه به بیان تفاوت خاطره و داستان و چگونگی تبدیل خاطره به داستان پرداخت و خاطرنشان کرد: تمامی عناصر داستان ابزاری هستند که تنها و تنها در کنار خواندن و تمرین برای نوشتن به مدد نویسنده می‌آیند.

شیوه‌ی شخصیت‌پردازی و تفاوت آن با تیپ و عناصر داستان، مانند: گفتگو، توصیف، زاویه دید و صحنه‌پردازی ازجمله موارد دیگری بود که غلامی داوود آبادی به تشریح آن‌ها پرداخت.

این رویداد مجازی ادبی با معرفی رمان و کتاب‌های مفید در زمینه داستان‌نویسی و نقد و بررسی آثار اعضا به کار خود پایان داد.

گفتنی است: ششمین نشست انجمن نویسندگان صبا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان به سرپرستی فاطمه رشیدی با موضوع نقد و بررسی آثار اعضا، با حضور مدیرکل، معاون فرهنگی، کارشناس و مربیان آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان و جمعی از اعضای مراکز کانون شهرستان اهواز به‌صورت مجازی برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =