قصه‌گو باید شکارچی قصه‌ها  باشد

 آرزو حقیقی، قصه‌گوی پیشکسوت و مدرس و پژوهشگر قصه‌گویی در هفتمین نشست مجازی انجمن قصه گویی کانون البرز از قصه گویان خواست که قصه‌ها را به خوبی یافته، خوانده و برای قصه گویی آماده کنند و در اصطلاح شکارچی خوبی برای قصه‌ها باشند .

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون البرز این مدرس که اجرای  هفتمین نشست مجازی انجمن قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز با موضوع« آماده‌سازی‌ قصه‌ها» را  برعهده داشت با اشاره به تاریخچه قصه و قصه‌گویی،  آغاز تاریخ قصه را  هم‌زمان با حیات بشر دانست و دلیل این امر را غارنوشته‌هایی خواند که به عنوان اولین قصه‌های مصور تاریخ زندگی انسان یاد شده‌اند.

وی  قصه‌گو را انسانی  هوشمند و خردمند دانست که باید زبان قصه‌اش را برای مخاطب دلچسب کرده و از این فن ارتباطی به خوبی بهره ببرد.

 حقیقی گفت: قصه‌ها زبان دلچسب تمام مردم دنیا هستند و  اگر قصه‌گویان بتوانند قصه‌ها را  به درستی یاقته، مناسب سازی کرده  و به خوبی  پردازش کنند  می‌توانند  از این هنر و تاثیر آن به خوبی استفاده کنند.

این پژوهشگر که دارای دکترای زبان و ادبیات فارسی است و برگزیده‌ی چند دوره جشنواره‌های بین‌المللی قصه‌گویی بوده است ضمن اشاره به سه ضلع مثلث قصه‌گویی، یعنی قصه، قصه‌گو و مخاطب، «چه بگوییم» و «چگونه بگوییم» را گام‌های اساسی قصه‌گویی دانست و انتخاب متن، آماده‌سازی و پرداخت قصه را زیرمجموعه گام اول دانست.

 این مدرس هم‌چنین  گفت اگر فکر کنیم که با انتخاب قصه خوب، کار قصه به پایان رسیده است سخت در اشتباهیم؛ چرا که  اساس کار آن است که ما بتوانیم با استفاده از روش‌های روخوانی، بازنویسی و  بازآفرینی و سپس قصه خوانی،  قصه خود را برای مخاطب مناسب سازی کرده و دلنشین کنیم و  از مخاطبانش خواست ضمن خوانش چندباره قصه ، آن  را از لحاظ محتوا،  ساختار و زبان بررسی کرده و ضمن شناخت شخصیت‌ها،گره‌ها،اوج و فرود و ... آن را  از زبان نوشتاری به زبان گفتاری تبدیل کنند و علاوه بر احساس رهایی در  قصه بر میزان ارتباط با مخاطب بیفزایند.

وی هم چنین افزود قصه‌گو می تواند با بهره‌گیری از خلاقیت و توانمندی‌های فردی و بومی خود از نظر شناخت محل،  زبان بومی و  تکیه کلام‌ها، قصه را از آن خود کند و به خوبی آن  را بازنویسی و یا با تغییر ات اساسی در ساختار، شخصیت ها و متن، قصه را بازآفرینی کند و با ذکر یک مثال به تشریح این امر پرداخت.

 این محقق همچنین خطاب به نوجوانان افزود:

 قصه گویی در برقراری ارتباط با دنیای اطراف برای شما بسیار مناسب است  و به لحن و بیان شما برای ارتباط با انسان‌هاکمک می کند و از نوجوانان قصه‌گو خواست برای آشنایی با این فن،  با چگونگی انتخاب قصه و قبل از آن با انواع قصه‌ها آشنا شوند و معیارهای انتخاب یک قصه خوب را بشناسند و در پایان پاسخگوی سوالات شرکت کنندگان در این نشست مجازی بود.
حقیقی که مربی مسوول کتابخانه  کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان در شهرستان «نی ریز » استان فارس است، دو کتاب «قصه و قصه گویی (چه قصه‌ای  بگوییم و چگونه بگوییم) نوشته محمدرضا یوسفی و« هنر قصه گویی» نوشته علی خانجانی را به عنوان منابع مناسب برای آماده سازی قصه به  قصه گویان معرفی کرد .

گفتنی است با توجه به شیوع بیماری کرونا درکشور و  استان البرز، تمامی انجمن‌های تخصصی کانون بستر فعالیت خود را به گروه‌های مجازی تغییر داده و با دعوت از اساتید خبره در حوزه های مختلف سعی می‌کنند که ارتباط خود با اعضای انجمن ها را حفظ کرده و دانش لازم را به مخاطبان خود بیاموزند .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =