تصویرگران کتاب‌های جدید کانون دست‌به قلم شدند

بیش از ۷۵ هنرمند جوان و پیشکسوت عرصه تصویرگری دست‌به قلم شده‌اند تا فصل جدیدی را در عرصه تصویرسازی و انتشار کتاب‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رقم بزنند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، با شیوع بیماری کرونا در سراسر جهان، به نظر می‌رسید این همه‌گیری بیماری، باعث رکود در عرصه‌های هنری و ادبی شود اما هنرمندان و نویسندگان ایرانی از این فرصت بهره گرفتند تا به تولید و نشر کتاب برای کودکان و نوجوانان سرعت ببخشند و درعین حال کمیت و کیفیت این آثار را بالا ببرند.

در این میان کانون، ۷۵ تصویرگر را با ترکیبی متفاوت و متنوع - از پیش‌کسوتان هنر تصویرگری و جوانانی نوظهور و با انگیزه در این عرصه - در کنار هم قرار داده است تا آن‌ها در ایام سخت بیماری کرونا مشغول به تصویرگری آثار جدید انتشارات کانون شوند و آثاری مورد پسند مخاطبان با مضامینی متفاوت برای گروه‌های سنی مختلف تولید شود.

بخش گرافیک کانون با استناد به تاریخ پربار هنر تصویرگری در ایران و حضور بزرگان این عرصه چون مرتضی ممیز، فرشید مثقالی، علی‌اکبر صادقی، بهرام خائف و دیگر هنرمندان سرشناس این عرصه در آن، نقش مهمی در پی‌ریزی، پیشرفت و موفقیت‌های داخلی و بین‌المللی این هنر به‌نسبت نوپا در ایران بر عهده داشته است و اکنون پس از ۵۵ سال همچنان این بخش به فعالیت‌های پربار خود با حضور چهره‌های جدید در کنار پیش‌کسوتان ادامه می‌دهد.

کمال طباطبایی کارشناس ناظر ارشد هنری حوزه تصویرگری کانون از این اتفاق جدید ابراز خرسندی کرده و می‌گوید: شرایط فعلی و ایجاد بستری مناسب برای حضور پیش‌کسوتان این حوزه در کنار هنرمندانی که به دنبال تثبیت موقعیت هنری خود هستند و با انگیزه‌ای مضاعف و با میل به دیده‌شدن آثارشان مشغول به فعالیت‌اند باعث شده تا ۷۵ درصد آثار در دوران کرونا و در سطح قابل قبولی تولید و به مرحله صفحه‌آرایی برسد. وی اظهار امیدواری کرد با ادامه این حرکت و تغییر در ترکیب هنرمندان تصویرگر کانون، شاهد معرفی هنرمندانی نوظهور در عرصه تصویرگری باشیم.

در همین زمینه مانلی منوچهری کارشناس ناظر ارشد هنری کانون نیز گفت: انتخاب اولیه هنرمندان برای سفارش اثر مصادف با ایام کرونا بود و مجموعه‌های مختلفی انتخاب و به وی سپرده شد. از مجموع این آثار بخشی از آن مربوط به کتاب‌های شعر نوجوان ۱۵+ سال و نیز تصویرهای کتاب‌های داستان کودک بوده که هم اکنون در مرحله صفحه‌آرایی قرار دارد.

این تصویرگر و مدرس تصویرسازی، این مجموعه‌ها را حاصل کار شبانه‌روزی همکاران حوزه تصویرگری کانون می‌داند که در طول تولید اثر و با تکیه بر تجربه و دانش گروهی، همراه و همگام با هنرمندان تصویرگر حرکت کرده است.

وی افزود: درصد بیشتری از این آثار از سوی هنرمندان جوان و باانگیزه تولید شده که می‌توانیم شاهد این انگیزه و شور و نشاط در آثارشان باشیم.

مانلی منوچهری خلاقیت، انگیزه، تنوع در شکل و سبک اثر را از مهم‌ترین معیارهای انتخاب این هنرمندان دانسته تا بر اساس آن بتوانیم برای سلیقه‌های مختلف در حوزه کودک و نوجوان آثاری قابل قبول و شایسته تولید کنیم.

در حال حاضر نظارت بر روند اجرایی پروژه‌های هنری کانون بر عهده سمیرا فرجی است.

کمال طباطبایی دارای کارشناسی ارتباط تصویری دانشگاه هنر تهران و مانلی منوچهری کارشناسی ارشد تصویرسازی دانشگاه تهران به‌عنوان ناظران ارشد هنری واحد گرافیک کانون مشغول به فعالیت هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =