شکار تصاویر تازه؛ با حذف بی‌رحمانه کلمات

سمیه یاوری کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون کرمان مهمان هشتمین نشست مجازی انجمن ادبی کانون اردبیل شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان کرمان، سمیه یاوری کارشناس مسئول آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان ۲۸ مرداد ۹۹ مهمان نشست مجازی انجمن ادبی«بهارناز» کانون پرورش فکری استان اردبیل شد و در کنار نقد و بررسی آثار اعضای انجمن، تصویرسازی در شعر را هم تشریح کرد.

سمیه یاوری در ابتدای جلسه با تاکید بر اینکه تشبیه یکی از ابزارهای مهمی‌ است که در آفرینش تصاویر شاعرانه و خلق نگاه خیال‌انگیز از گذشته تاکنون بسیار به شاعران خدمت کرده است، یادآور شد تناسب یا مراعات‌النظیر به انسجام و ایجاد ارتباط عمودی و افقی میان اجزای شعر بسیار کمک می‌کند. تناسب باعث می‌شود که اجزای شعر شما مانند حلقه‌های یک زنجیر محکم به یکدیگر متصل شوند. هر چقدر در انتخاب واژه‌ها حساسیت و دقت بیشتری داشته باشید شعر شما تاثیرگذاری بهتری پیدا خواهد کرد.

 کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون کرمان درباره کلام پایانی در شعر گفت:« توجه به کلام پایانی در شعر از گذشته بسیار مورد توجه شاعران بوده است.   در سروده‌های کلاسیک و کهن به آن حُسن مقطع و ردّ المطلع، و در شعر نو نیما یوشیج آن را «برگردان» نامیده است‌. انواع و اقسام پایان‌بندی، شعر قیصر امین‌پور را از زیبایی و قدرت و تأثیـر دوچندانی برخوردار کرده است. این نوآوری  به اندازه‌ای است که می‌توانیم قیصر امین‌پور را در این زمینه شاعری متفاوت ببینیم‌.»

شاعر و نویسنده کودک و نوجوان تکرار را اگر به جا و به موقع در شعر استفاده شود باعث زیبایی دوچندان کلام دانست و بیان کرد: استفاده از انواع تکرار، اصلی‌ترین ویژگی  شعر حسین منزوی است و این ویژگی شعر او را از دیگران متفاوت‌تر کرده است. منزوی با تکرار دنیایی از هیجان، غم و شادی را در شعرهایش می‌آفریند.

وی ادامه داد: «شاعر در فرصت بسیار محدودی که دارد باید با استفاده از واژه‌های برگزیده و محدود بیشترین بار معنایی و احساسی را به خواننده منتقل کند و در انتخاب واژه‌ها باید حساسیت و وسواس ویژه‌ای داشته باشد و بی رحمانه واژه‌ها و تصاویر کهنه خلق‌شده را کنار بگذارد و به دنبال کشف و شکار تصاویر تازه باشد. »

یاوری یکی از مهمترین لوازم در شعر را ایجاز دانست و اظهار داشت:« ایجاز بیان مفاهیم بسیار، با استفاده از کمترین کلمات است. به قول قدیمی‌ها یعنی بحر یا همان دریا را در کوزه جا دادن. شاعری موفق است که از عهده ایجاز در شعرش بربیاید. همچنین به انواع ایجاز از جمله، حذف و ترکیب‌سازی به صورت مفصل پرداخت. »

کارشناس ادبی مهمان انجمن ادبی بهارناز اردبیل در ادامه نشست مجازی به مقوله تصویرسازی در شعر پرداخت و انواع تصویرسازی از جمله تصاویر ساده یا تک‌وجهی شعری، تصویر شبیه‌سازی شده یا چند وجهی، تصویرسازی غیرمتعارف را با ذکر مثال تشریح کرد و همچنین تصویرسازی صحیح برای شعر امروز را در « نوآوری» دید و گفت:« این نوآوری از طریق مطالعه آثار قبلی و تخیل قوی به دست خواهد ٱمد و همچنین در کنار این دو، دید دقیق به پیرامون خود و نیز قدرت شبیه سازی کردن تصاویر برای مفاهیم می تواند به این ٱرایه و در نهایت شعر، قدرت دو چندان ببخشد. »

یاوری برای اعضای انجمن، روند تصویرسازی در شعر را به بخش‌های اقدامات اولیه، شیوه‌ها و ارکان تصویرسازی تقسیم بندی کرد و برای هر قسمت با اشعاری زیبا از شاعران مثال آورد.

سمیه یاوری شاعر و نویسنده کودک و نوجوان و کارشناس مسئول آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان است و همچنین برگزیده‌ی جشنواره‌های مختلف ادبی در سطح کشور بوده و با نشریات کودک و نوجوان همکاری دارد. از آثار منتشر شده او کتاب‌های «بوق نزن، سوت بزن»، «فشنگی که می‌خواست قشنگ باشد» و «شبیه شاپرک‌ها» است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =