تجلیل از آزادگان در آیین «یک آسمان پرواز»

ویژه‌برنامه «یک آسمان پرواز» به‌منظور بازنمایی رشادت‌ و صبوری‌ آزادگان سرافراز ایران اسلامی، صبح امروز در سالن سینمای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان در رشت برگزارشد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون استان گیلان، این آیین نگاهی ویژه به بازخوانی اندیشه‌های درپرواز آزادگان سرافراز ایران اسلامی در دوران اسارت‌ داشت و جاری‌سازی سخاوتمندانه روحیه آزادگی و رهایی از سوی آنان را روایت‌می‌کرد.

ویژه‌برنامه «یک‌آسمان‌پرواز»، افزون بر آزادگان سرفراز، همراهی جمعی از مسوولان، همکاران و مخاطبانی که ‌به‌صورت زنده و از صفحه‌ی اینستاگرام کانون گیلان این آیین را دنبال‌می‌کردند، درپی داشت و فرصتی ارزش‌مند برای آشنایی هرچه بیش‌تر مخاطبان با زوایای پیدا و پنهان رشادت و جان‌فشانی‌های یادگاران ماندگار هشت‌سال دفاع مقدس فراهم‌کرد.

تجلیل از آزادگان، ترویج یک اندیشه و مکتب است

محمدرضا احمدی، از آزادگان سرافراز ایران اسلامی، سخنان خود را با قدردانی ازدست اندرکاران برگزاری این مراسم آغازکرد و تجلیل از آزادگان را ترویج یک اندیشه و مکتب خواند.

محمدرضا احمدی، جانباز، آزاده و مدافع حرم

نماینده مردم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی هم‌چنین، سال‌روز ورود آزادگان به ایران اسلامی را به  اُسوه‌های صبر و ایثار تبریک‌گفت و اقتدار، امنیت و آسایش ایران اسلامی را مرهون رشادت‌های مردانِ مردِ روزهای سخت دانست.

این جانباز هشت‌سال دفاع مقدس و ازمدافعان حرم، درادامه سخنان خود به بازگویی شیرینی‌ و تلخی‌های روزهای اسارت‌پرداخت و تعلق‌خاطر به ائمه‌ و معنویت معصومین(ع) را روحیه‌بخش و شادی‌آفرین دوران اسارت آزادگان عنوان‌کرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خبر ارتحال ملکوتی امام راحل(ره) و لحظه‌ی نخست اسارت را از تلخ‌ترین خاطرات آزادگان دانست و مدیریت اتفاق اسارت را مهم و حیاتی‌ برشمرد.

وی که متولد شهرستان رشت، دارای مدرک دکترای زبان و ادبیات انگلیسی است و در سنگرهای مختلفی چون: دیپلمات و مدرس دانشگاه نقش‌آفرین‌بوده، بخش پایانی سخنان خود را به اهمیت آرامش فکری و تامین هرچه بهتر معیشت افراد جامعه اختصاص‌داد و از تلاش برای تحقق این مهم سخن‌گفت.

اسارت شیرین و خاطرات آن نعمت است

شمس‌الله شمسینی، نیز ازجمله آزادگان میهمان این مراسم بود که ضمن ادای احترام به بنیان‌گذار کبیرانقلاب(ره)، رهبر معظم انقلاب‌اسلامی(مدظله‌العالی) و شهیدان عرصه‌های صیانت از اسلام و انقلاب، نقش فعالان عرصه‌ی فرهنگ را درتربیت آینده‌سازان شایسته‌ی یادآورشد و تلاش مدرسان و مربیان را مهم و شایسته‌ی تقدیردانست.

آزاده و جانباز سرافراز، شمس الله شمسینی

این آزاده سرافراز متولد شهر لوشان استان گیلان به سال‌گشت ورود آزادگان به ایران اسلامی نیز اشاره و ضمن یوم‌الله خواندن این روز، از تلاش‌های آزادگان، به ویژه خانواده‌های آنان قدردانی‌کرد.

بخش‌دیگر صحبت‌های این آزاده که مدرک کارشناسی ارشد رشته مهندسی جغرافیای طبیعی و نظامی، کارشناسی زبان و ادبیات فارسی و کارشناسی‌ارشد فقه و حقوق وی بیان‌گر توان‌مندی‌های آزادگان سرفراز ایران اسلامی‌است، به خاطرات دوران اسارت و الگوپذیری آزادگان از امام‌راحل( ره) و اختصاص‌داشت.

شمسینی درعین‌حال، اسارت را نعمت و خاطرات آن را شیرین توصیف‌کرد و نیایش‌ها، عبادت و غنی‌سازی اوقات فراغت با فراگیری را دست‌آوردهای این روزها خواند.

این  جانباز و نویسنده هم‌چنین، به معرفی کتاب«پی‌دبلیو» خود که نگاهی  به زندگی پیش از انقلاب، دوران انقلاب اسلامی، ایام اسارت و روزهای آزادگی می‌بردازد، اشاره و ضمن خاطره‌گویی از روزهای حبس در زندان‌های رژیم بعث عراق، رزمندگی و آزادگی را  افتخارآمیزخواند.

استقامت، محصول باورمندی آزادگان

حسین‌بکیان، هم ازجمله آزادگان و جانبازان سرفرازی است که ضمن مرور خاطرات دوران اسارت، از باور و اعتقاد خود در دفاع از انقلاب و ارزش‌های اسلامی برای مخاطبان صحبت‌کرد.

آزاده و جانباز سرافزار، حسین بکیان

وی که زاده شهرستان رودبار استان گیلان است، حضور در جبهه‌های حق علیه باطل را یک ماه پس از ازدواج خود اعلام‌کرد و ضمن اشاره به تولد فرزندش در دوران اسارت، تحمل این دوری را نتیجه ایمان و باورمندی دانست.

یادآوری تلاش بعثی‌های برای آزارجسمی و روحی اسرا، دیگربخش سخنان بکیان به‌شمارمی‌رفت و وی که پس از بازگشت و با اخذ مدرک کارشناسی زبان انگلیسی، سال‌ها در نقش معلم به ارتقای توان‌مندی کودکان و نوجوانان ایران اسلامی اندیشیده‌است، درپایان از نقش همسر و خانواده در دوران اسارت و بازگشت سخن‌گفت و از دست‌اندرکاران برگزاری این آیین قدردانی‌کرد.

انتقال فرهنگ آزادگی به آینده‌سازان یک رسالت است

مدیرکل کانون استان گیلان هم  ضمن خیرمقدم به حاضران و مخاطبان برخط این آیین، از اهمیت انتقال فرهنگ ناب آزادگی، جهادگری و شجاعت به آیندگان سخن‌گفت و این مهم را یک رسالت ‌عنوان‌کرد.

اسفندیارضیائی در ادامه افزود: خدا راشاکریم درجامعه‌ای زندگی‌می‌کنیم که تاریخ آن بیان‌گررشادت‌های مبارک و به‌موازات آن، صبوری‌های فراوان‌ برای صیانت از ارزش‌هاست.

وی در این میان به جایگاه ارزش‌مند آزادگان سرافراز ایران اسلامی اشاره و اظهارکرد: امروز آمده‌ایم تا قدردانی شما عزیزان باشیم و هم‌چون‌همیشه که با قلب‌های‌ خود به همراهی شما اندیشه‌ایم، از صبوری‌تان  شما دردوران اسارت تجلیل‌کنیم

این مدیرفرهنگی دیگربخش سخنان خود را به رخدادهای این روزهای جامعه اختصاص‌داد و با ارزنده توصیف‌کردن نقش مدافعان صیانت از ارزش‌ها و جهادگران عرصه‌ی سلامت‌ گفت: پاس‌داشت سلامت فکری و جسمی مردم مسلمان ایران اسلامی نقطه‌ی هدف رزمندگان، آزادگان، جانبازان و کادردرمانی کشور است.

او نقش کانون پرورش فکری را نیز در این زمینه خاطرنشان‌کرد و با تبیین فعالیت‌های آن درفضای حقیقی و مجازی اضافه‌کرد: همکاران این مجموعه نیز هم‌چون دیگر فعالان عرصه فرهنگ به سلامت فکری کودکان و نوجوانان ایران اسلامی اندیشیده و برای نشاط‌بخشی به جامعه و پاس‌داست دست‌آوردهای دلسوزان این مرزو بوم تلاش‌می‌کنند.

خوانش‌شعر، پخش نماهنگ، معرفی هنرمندانه کتاب آزاده سرافراز، شمس‌الله شمسینی و اجرای نمایش آیینی«نهالی که بابام کاشت» از سوی اعضای کانون و تقدیم لوح‌سپاس و هدیه به  آزادگان سرافراز، ازدیگر برنامه‌های این مراسم بود که صبح امروز در سالن سینمای اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان گیلان در رشت صورت‌گرفت.


 

اجرای نمایش «نهالی که بابام کاشت»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =