کد خبر: 299163
تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰
بازدید 323
اصول نمایش‌نامه‌خوانی و رادیوتئاتر بررسی شد

دومین نشست مجازی انجمن هنرهای نمایشی کانون استان کرمان با حضور علیرضا آقایی برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان کرمان، علیرضا آقایی کارشناس دومین نشست مجازی انجمن هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان درباره خصوصیات نمایش‌نامه‌خوانی و رادیو تئاتر صحبت کرد.

علیرضا آقایی در این نشست مجازی که ۲ شهریور ۹۹ با حضورنجمه‌خاتون خداترس معاون فرهنگی، مهین شهمرادزاده کارشناس آفرینش‌های هنری، مهردادحدادی مربی مسئول کانون پرورش فکری رفسنجان و مسئول انجمن و اعضای انجمن هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان برگزار شد، رادیوتئاتر و نمایش‌نامه‌خوانی را بسیار به هم نزدیک دانست و بیان کرد: نمایش‌نامه‌خوانی شروع اجرای یک تئاتر با اجرای متن در دست و تنها خوانش متن است و از این لحاظ به نمایش رادیویی شبیه است.

وی افزود: نمایش‌نامه‌خوانی شامل مثلث نمایش‌نامه، خوانش‌گر(بازیگر) و مخاطب است. خوانش‌گر همان بازیگر است که بیان قوی، جای حرکت او را در نمایش می‌گیرد. همچنین یادآورشد ستون محکمی به نام «دستورصحنه‌خوان» از ویژگی‌های نمایش‌نامه‌خوانی است.

او ادامه داد، طراحی لباس و صحنه در نمایش‌نامه‌خوانی جایگاهی ندارد اما خوانش‌گرها می‌توانند از لباس متحدالشکل استفاده کنند. همچنین استفاده از لهجه را در صورتی که به شخصیت درست سپرده شود همواره باعث هویت‌بخشی به نمایش، تئاتر، کار رادیویی و ... دانست.

وی همچنین کتاب‌های «لافکادیو»، «جیک‌جیک کی منو می‌خوره»، «قول می‌دم بزرگ نشم» و «خروسک پریشان» را نمونه‌های خوبی برای تمرین خوانش نمایش‌نامه در کتاب‌خانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معرفی کرد.

علیرضا آقایی تهیه کننده، نویسنده، کارگردان و مجری صداوسیمای مرکز ایلام، عضو هیات مشورتی تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، عضو کارگروه تئاتر عروسکی کانون، عضو شورای اصلی تئاتر بسیج هنرمندان استان ایلام، سرپرست گروه تئاتر کودک شاپرک، عضو خانه هنرمندان ایران و ... است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =