کد خبر: 299173
تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۱
بازدید 125
نهمین جلسه انجمن ادبی «سروناز» برگزار شد

نهمین جلسه انجمن مجازی شعر «سروناز» ویژه‌ی اعضای نوجوان با حضور ۴۰ نفر از اعضا، مربیان و رابطان ادبی استان فارس برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، مهدی مردانی، شاعر کودک و نوجوان که به‌عنوان میهمان در این نشست حضور داشت، پای شعرخوانی اعضا نشست و آثار آنان را نقد و بررسی کرد.

مردانی، از عاطفه‌ی قوی و احساسات زیبای شاعرانه و پرهیز از زیاده‌نویسی در شعر سخن گفت و اختصارگویی و فاصله گرفتن از نثر در شعر را به اعضا توصیه کرد.

کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون قزوین، در رابطه با تصاویر شاعرانه و روحیه‌ی مثبت‌اندیشی در شعر سخن گفت و بااشاره به امروزی بودن زبان و واژگان شعر گفت: اگر وزن و موسیقی، ملکه ذهن باشد در لحظه سرایش به دستور زبان فکر نمی کنیم بلکه زبان درست در جای خودش قرار می‌گیرد و ارکان جمله درهم نمی‌ریزد.

او در نقد آثار اعضا و در رابطه با شعر آیینی هم گفت: آن‌چه در این نوع شعر مهم است خلاقیت، نوآوری و کشف زوایای پنهان عاشورا و کربلا و پرهیز از تکرار اتفاقات شعری است که در شعر پیشینیان دیده و خوانده‌ایم.  

مردانی به اعضا توصیه کرد برای سرایش شعرهای آیینی، زاویه دید خودشان را پیدا کنید و درک خود از موضوع را بنویسید تا شعر ملموس‌تر باشد.

آشنایی با وزن، قالب، موسیقی، پرهیز از واژگان قدیمی و کلیشه‌ای در شعر، تشویق اعضا به خواندن و سرایش شعر طنز و معرفی شاعران طنزپرداز، از دیگر محورهای گفتگوی مردانی با اعضا و مربیان ادبی کانون فارس بود.

به گفته‌ی این شاعر طنزپرداز، کسی که شعر طنز می‌سراید وارد حوزه شاعرانه‌ای شده که نمی‌تواند شاعرانه ننویسد چون برای گریز از مستقیم‌گویی وارد ساحت شعر می‌شود. او بر استفاده از صنایع ادبی در شعر طنز که علاوه بر خنداندن، هدف اصلاح را نیز به دنبال دارد، تأکید کرد.

نهمین نشست انجمن ادبی «سروناز» با محوریت شعر ، ۳ شهریور ۱۳۹۹ در شیراز برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =