«پیرنگ» سدّی در برابر از نفس افتادن داستان

کارشناس انجمن داستان‌نویسان نوجوان کانون پرورش فکری سیستان و بلوچستان به کارگیری «پیرنگ» را برای حفظ ضرب‌آهنگ داستان ضروری دانست

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان و بلوچستان، چهارمین نشست مجازی انجمن داستان‌نویسان نوجوان کانون استان برگزار شد.

کارشناس انجمن داستان‌نویسان نوجوان در این نشست گفت: ادبیات تلاشی انسانی است تا جهان، مفاهیم اشیا، انسان‌ها و احساس‌ها را به واژه و کلام تبدیل کند.

ناصر نخزری‌مقدم در ادامه افزود: این تلاش از زمانی آغاز شد که انسان‌های اولیه نامگذاری‌ها را آغاز کردند که در ابتدا بین «نام و مصداق» وحدت وجود داشت ولی امروز هر واژه می‌تواند دلالت‌های گوناگون و معنی‌های متفاوتی ایجاد کند.

وی در توضیح سخنان خود گفت: به عنوان مثال مفهوم کلی «عشق» تصویری واحد در ذهن خواننده یا شنونده به وجود نمی‌آورد بلکه ترکیبی کلامی و طنینی ایجاد می‌کند که به واسطه‌ی زبان ایجاد شده است.

نخزری‌مقدم که بحث‌های کارشناسی خود را متناسب با آثار ارایه شده در گروه بیان می‌کرد، «انتخاب زاویه‌ی دید مناسب» نکته‌ی دیگری بود که برای طرح در این جلسه برگزیده بود و در مورد آن گفت: معمولا زاویه‌ی دید اول شخص را مناسب رمان و داستان نو یا مدرن می‌دانند.

وی در همین مورد افزود: در داستان مدرن راوی پیش از اینکه نگران روایت داستان باشد، جویای کشف داستان است؛ ماجرا از جنس حادثه است و حادثه داستانی از جنس او و این یعنی «درهم تنیدگی».

نویسنده‌ی رمان «تقاص برادری» در ادامه با یادآوری این نکته که: باید مراقب از نفس افتادن داستان باشیم، در توضیح این مشکل گفت: گاهی نویسنده داستان را خوب شروع می‌کند و توصیف‌های زمان و مکان را به درستی رعایت می‌کند اما در ادامه به دلیل استفاده نکردن و یا به کار بردن نابه‌جای تکنیک‌های داستان‌نویسی دچار نوعی مستقیم‌گویی می‌شود که برای خوانند ایجاد ملال می‌کند و اشتیاق آنان برای پیگیری ادامه‌ی ماجرا را از بین می‌برد.

نخزری‌مقدم یکی از راه‌های غلبه بر این مشکل را استفاده از تعلیق یا پیرنگ در داستان عنوان کرد و از نویسندگان نوجوان خواست با مطالعه و تمرین بیشتر روش به کارگیری این تکنیک را فرا بگیرند تا در نشست‌های آینده بیشتر در این مورد گفت‌وگو کنند.

گفتنی است در این نشست تعدادی از آثار نویسندگان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان به اشتراک گذاشته شد و حاضران نقدهای خود را نسبت به آثار یک‌دیگر مطرح کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =