کد خبر: 299374
تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳
بازدید 233
قصه‌گویی هنر است !

میهمان نشست مجازی اعضای انجمن قصه‌گویی استان گیلان گفت: قصه‌گویی هنر است و قصه‌گو نقش ارزش‌مندی در ارایه‌ی هنرمندانه رخدادهای گفتنی و شنیدنی دارد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان گیلان، نشست مجازی قصه‌گویی کانون استان گیلان این‌بار با هدف تبیین ارزش‌های هنری فعالیت قصه‌گویی برای اعضای پسر نوجوان و با حضور آمنه فلاح زحمتکش، مربی مطرح کانون گیلان و از فعالان موفق این حوزه برگزارشد.

فلاح زحمتکش که پیشینه‌ی روشنی در عرصه‌ی قصه‌گویی کشور و استان ‌دارد، صحبت‌های خود در این نشست مجازی را با اشاره به معنی لغوی واژه قصه و شاخصه‌های یک قصه‌گوی موفق آغازکرد و نقش قصه‌گو را در بیان یک حکایت و آگاهی‌بخشی به مخاطب، هنرمندانه خواند.

برگزیده مسابقه کشوری عروسک‌گردانی درهمین ارتباط به ویژگی‌های یک قصه‌گوی موفق اشاره و استعداد، توان‌مندی جذب مخاطب، ظاهر و پوشش مناسب و درعین‌حال، صدای گیرا، توانایی استفاده از زبان بدن و قابلیت طراحی شروع و پایان  قصه را از جمله‌ی این شاخصه‌ها عنوان‌کرد.

مربی برگزیده کشوری کانون گیلان، ادامه سخنان خود را به اهمیت انتخاب قصه اختصاص‌داد و  گفت: این به‌گزینی، مهم‌ترین بخش قصه‌گویی محسوب‌می‌شود و تناسب قصه با رفتار و جنسیت قصه‌گو و هم‌خوانی آن با ارزش‌های حاکم بر جامعه نیز ازجمله اولویت‌هاست.

وی اضافه‌کرد: تناسب قصه با درک مخاطب، قابلیت روایی، تازگی آن و هم‌چنین، قصه‌های بازنویسی‌شده و بهره‌گیری این حکایات از تمثیل، آیات و استعاره‌ها نیز می‌تواند از شاخصه‌های یک قصه‌ی مناسب به‌شماررود.

راه‌های ورود به ‌قصه، نرمش صدا و هم‌چنین، معرفی شیوه‌های قصه‌گویی«ساده»، «همراه با پرده‌خوانی»، «با ابزار» و قصه‌خوانی، دیگر موضوع‌هایی بود که در سخنان میهمان این نشست مورد توجه قرارگرفت.

ادامه سخنان آمنه فلاح زحمتکش به قصه‌های دو زبانه، تاکید بر آماده‌سازی کارت قصه‌ و ضرورت تمرین و فراگیری در مسیر قصه‌گویی اختصاص‌داشت و وی درپایان از همراهی مدیرکل و مسوولان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان در این نشست مجازی قدردانی‌کرد.   

      

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =