کد خبر: 299396
تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰
صدا، ابزار انتقال احساس در موسیقی است

دبیر انجمن سرود در نشست مجازی انجمن سرود کانون پرورش فکری کودکان نوجوانان گیلان صدا را ابزاری برای انتقال احساس در موسیقی دانست.

به گزارش اداره‌کل روابط‌عمومی و امور بین‌الملل کانون، سهیل مطیعا، با اشاره به این نکته گفت: شناخت ویژگی، محدوده و گستره‌ی صدایی افراد از جایگاه ویژه‌ای برخورداراست و نقش تعیین‌کننده‌ای در ارایه‌ی یک اثر هنری دارد.
وی در این نشست مجازی به تبیین معانی واژه‌های «سرود» و «کُر» پرداخت و با تاکید برکارکردهای مشترک این واژگان افزود: چنان‌چه دنیای موسیقی را به درخت تشبیه‌کنیم، گروه کُر یا سرود، از زیرشاخه‌های این درخت محسوب‌شده و به نوبه خود دارای شاخه‌های بسیاری است.
دبیر انجمن سرود کانون، هم‌چنین به ارایه تعریفی از موسیقی پرداخت و از گروه‌های صدایی آقایان و بانوان برای حاضران سخن‌ گفت.
این آهنگ‌ساز، مدرس موسیقی و رهبر اکستر توضیح ‌داد: حجم و وسعت صدای انسان‌ها متفاوت است و با توجه به ساختار حنجره و ژنتیک، شاهد تفاوت بلندا و رنگ صدای هرفرد در خواندن و صحبت‌کردن هستیم.
مطیعا هم‌چنین به‌تشریح اجزای صدایی یک گروه کُر یا سرود پرداخت و افزود: بهترین حالت‌صدادهی زمانی اتفاق‌می‌افتد که تمامی گروه‌های صدایی را هم‌زمان دراختیار داشته‌باشیم.
او درعین‌حال، به اهمیت متعادل‌سازی (بالانس‌کردن) صدا در گروه کُر را اشاره کرد و ضمن ارایه‌ی راه‌کارهای مناسب برای دست‌یابی به این هدف اظهار داشت: آن‌چه در این میان پذیرفتنی است، سلیقه‌های متفاوتِ درچارچوب و بهره‌گیری از خلاقیت فردی مربی یا رهبر گروه در پیش‌برد کارهاست.
مطیعا روند برنامه‌های هنری کانون به ویژه توسعه هم‌زمان فعالیت «سرود» و «سرودنمایش» را نیز موردتوجه قرارداد و با اشاره به ظرفیت‌های گسترده اعضا اظهارامیدواری‌کرد با کشف و هدایت استعدادهای ذوقی کودکان و نوجوانان، زمینه‌های توسعه این فعالیت ارزش‌مند در مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری فراهم‌شود.
پایان‌بخش نشست مجازی اعضای انجمن سرود کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان که تحت عنوان «آشنایی با بخش‌های صدایی انسان»‌ صورت‌گرفت، به ‌ارایه‌ی نمونه‌های صدایی و طرح پرسش از سوی حاضران و پاسخ‌گویی میهمان اختصاص‌داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =