استفاده از اندیشه‌ خلاق در قصه‌گویی  ضروری است

مهدی محمدیان، مدرس هشتمین نشست انجمن قصه‌گویی کانون البرز بر ضرورت ایجاد خلاقیت در نقالی و قصه‌گویی تاکید کرد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان البرز، هشتمین نشست انجمن قصه‌گویی کانون استان با موضوع «نقالی» و با حضور «مهدی محمدیان» مدرس دانشگاه  و قصه‌گوی برگزیده‌ی جشنواره‌های ملی و بین‌المللی «قصه‌گویی»،  برگزار شد.

محمدیان در ابتدای این  نشست، ضمن  معرفی جمعی از نقالان پیشکسوت  کشور، هنر نقالی را در یک تعریف کلاسیک، دارای ساختار و متن  اصولی و مشخص دانست.

این نویسنده  با اشاره به گونه های مختلف این هنر از جمله نقالی قهوه‌خانه‌ای، چاوشی خوانی، سحری خوانی، حمله‌خوانی و ... نمونه‌هایی از هر کدام از این هنرها را به اعضای انجمن قصه‌گویی استان معرفی کرده و با اشاره به دو موضوع یادگیری شکل کلاسیک نقالی و ایجاد خلاقیت‌های فردی و  شخصی‌سازی نقالی با رعایت اصول کلی آن، از قصه‌گویان خواست که  چنانچه به هنر نقالی علاقه‌مند هستند و سعی دارند از این تکنیک برای قصه‌گویی به ویژه در جشنواره‌ها استفاده کنند، با افزایش مطالعه ومشاهده‌ی نمونه‌های گوناگون این هنر، دانش و آگاهی خود را ارتقا داده و با بررسی روایات مختلف در این زمینه، داستان‌هایی را از دل داستان‌های قدیمی‌تر استخراج کرده و یا با ورود عناصر دنیای مدرن به قصه‌های قدیمی، بتوانند اجرای درخشان‌تری از قصه‌ها داشته باشند.

این گوینده‌ی برنامه‌های رادیویی هم‌چنین با اشاره به اهمیت اجزای مختلف قصه‌گویی از جمله  جنسیت و توانمندی قصه‌گو، لحن، زبان بدن، انتخاب قصه وتفاوت‌های نقالی و قصه‌گویی جشنواره‌ای، این موارد را مقدمات ورود به هنر نقالی خوانده و از قصه‌گویان خواست علاوه بر آشنایی مقدماتی با هنر نقالی و اسباب‌های آن متناسب با  توانمندی خود،  در اجزای قصه‌های آیینی موفقیت بیشتری به دست آورده   و با توجه به ویژگی‌های مختلف در اجرای نقالی و کیفیت‌بخشی به آن تلاش کنند و با استفاده از اندیشه خلاق  از تکراری شدن نقالی‌ها بپرهیزند.

وی  در ادامه گفت: شرایط مختلف زندگی روزمره از جمله به عنوان مثال اپیدمی بیماریی همه‌گیر کرونا می‌تواند دست‌مایه‌ی کار نویسندگان و قصه‌گویان قرار گیرد و ترکیب جدیدی از قصه‌ها داشته باشیم..

این مدرس در پایان   پیشنهاد کرد که کارشناسان و مربیان ادبی  جلسات ویژه‌ای را برای آشنایی قصه‌گویان با متون کهن برگزار کرده و قصه‌گویان را در این راه هدایت کنند.

گفتنی است جلسات انجمن‌های مختلف کانون استان البرز با توجه به شیوع بیماری کرونا در فضای مجازی تشکیل می‌شوند و هشتمین نشست انجمن قصه گویی نیز روز سه شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ در همین فضا برگزار شد . 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =