کد خبر: 299479
تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶
بازدید 572
فن بیان در قصه‌گویی تشریح شد

فن بیان در قصه‌گویی از سوی آفرین پنهانی مهمان انجمن قصه‌گویی کانون کرمان مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان کرمان، آفرین پنهانی سرپرست معاونت اجرایی فرهنگی کانون استان لرستان در نشست مجازی انجمن قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمان که ۱۷ شهریور ۹۹ برگزار شد به تشریح تکنیک‌های فن بیان پرداخت.

بنابر این خبر،   پنهانی تاریخچه فن بیان را مربوط  به امروز و دیروز ندانست و با تقسیم‌بندی ارسطویی بیان کرد: اعتبار قصه‌گو که از طریق واژه‌ها منتقل می‌شود، احساس عنصری که از زبان ریشه می‌گیرد، هدف چیزی است که یک گوینده یک خطیب یا یک قصه‌گو تلاش می‌کند به آن برسد و تنظیم موقعیت مکانی و زمانی مولفه‌های فن بیان را تشکیل می‌دهند.

وی ضمن اشاره به اینکه در نگرش و ادبیات دینی فن خطابه یکی از مهمترین ابزارهای ارتباطی و اصول اساسی برای انتقال مفاهیم به جامعه بوده است، فن بیان را در یک نگاه کامل و جامع، راه و روش‌هایی تعریف کرد که یادگیری آن‌ها به بیان درست و ارتباط با مخاطبان منجر می‌شود.

ایشان گفت: «برای بهبود فن بیان قصه‌گو باید تئوری را یاد بگیرد و به اندازه کافی تمرین داشته باشد و هر دو را به صورت واقعی و عملی به کار ببرد تا به بیان قدرتمندی دست یابد.»

همچنین، آفرین پنهانی مهمترین تکنیک‌های فن بیان را تنفس صحیح، کیفیت صدا، تلفظ مخرج حروف و آموزش لحن، صدا و صداسازی، استفاده درست از دستور زبان، کنترل و بدن بدون تنش دانست و هر کدام را تشریح کرد.

کارشناس نشست مجازی انجمن قصه‌گویی کانون کرمان، لحن بر واژه، لحن بر محتوا و لحن بر صدا را مورد بررسی قرار داد و افزود: «لحن از حس و حس از تصویر منطقی قصه‌گو نسبت به موضوع قصه، روایت قصه و مضمون و محتوای قصه ناشی می شود و هر چه تصاویر ذهنی قدرتمندتری داشته باشیم، لحن کامل و بی نقص‌تری خواهیم داشت.»

همچنین، تمرین مشددخوانی، شعرخوانی به خصوص شعر نیمایی، تمرین تنفسی شکمی و دیافراگمی، تلفظ حروف الفبا با علامت‌های مختلف، تقویت حس شنیداری بخش دیگری از بحث تئوری این نشست بود.

برای گرم کردن، واضح و رسا کردن صدا تمرین‌های عملی هم از سوی کارشناس مهمان نشست مجازی انجمن قصه‌گویی کانون کرمان ارائه شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =