طرح مبانی سلفژ و ریتم خوانی در چهارمین جلسه انجمن سرود کانون خراسان جنوبی

چهارمین جلسه انجمن سرود کانون خراسان جنوبی با طرح مبانی سلفژ و ریتم خوانی توسط «فرشید جعفری» کارشناس مسئول آفرینش‌های هنری کانون استان فارس برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان خراسان جنوبی، همزمان با عصر چهارشنبه ۱۹ شهریورماه ۱۳۹۹ اعضای انجمن سرود کانون استان با حضور در چهارمین جلسه این انجمن، مبانی سلفژ و ریتم خوانی را با تدریس فرشید جعفری کارشناس مسئول آفرینش‌های هنری کانون استان فارس فرا گرفتند.

جعفری در این نشست که به صورت مجازی برگزار شد به تعریف نت های موسیقی پرداخت و از نتهای هفت‌گانه موسیقی به عنوان الفبای زبان موسیقی یاد کرد.

وی در ادامه تکرار نت‌ها در سازها را اُکتاو نامید و گفت: تعداد اکتاوها در سازهای مختلف متفاوت هستند و تفاوت آنها در زیر و بمی صدای نت ها مشخص می شود.

کارشناس مسئول آفرینش‌های هنری کانون استان فارس با ارایه‌ی توضیحاتی در خصوص ریتم خوانی افزود:  هرگاه ۸ نت موسیقی پشت سر هم و متوالی قرار بگیرند «گام» و به نتی که گام را از آن شروع می کنیم تُنالیته‌ی گام گفته می شود و هر کدام از آنها با نتی که شروع شده نامگذاری می شوند.

 وی گام‌ها را بالارونده و پایین رونده دانست وبا ارایه‌ی تمریناتی از اعضا حاضر در انجمن خواست تا در اجرای این تمرینات وی را همراهی کنند.

جعفری در بخشی دیگر از مباحث خود به تقسیم بندی محدوده صدایی« چُست وُیس» یا صدای سینه و «هد وُیس» یا صدای سر پرداخت و از آن‌ها به عنوان پایین ترین و بالاترین محدوده‌های صدای انسان یاد کرد که ارتعاشات آن به ترتیب در محدوده سینه و سر اتفاق می افتد.

وی در توضیح وکال فرای به عنوان بم ترین قسمت صدای انسان که کاربرد گسترده و مثبتی در خوانندگی دارد و بسیاری از خوانندگان در سبک های مختلف به طور گسترده از آن استفاده می کنند و نیز تلاش می کنند با تمرین ها و تکنیک‌های مختلف از آن استفاده کنند گفت: وکال فرای برای گفتار درمانی و تقویت صدا بسیار مناسب است و کسانی که صدای هوادار و بم ضعیفی دارند می توانند زیر نظر مربی از این تمرین  استفاده کنند.

این هنرمند موسیقی در بخش پایانی صحبت‌های خود گرم گردن هنجره را به گرم کردن و تمرینات بدنی ورزشکاران قبل از انجام مسابقه تشبیه کرد و تمریناتی در خصوص افزایش اکتاوها در هنجره و نحوی گرم کردن هنجره قبل از اجرا ارایه داد.

گفتنی است انجمن سرود کانون خراسان جنوبی از سوم شهریور سال ۱۳۹۸ فعالیت خود را با حضور مربیان و اعضای علاقه‌مند به هنر سرود در کانون خراسان جنوبی آغاز کرده است و در حال حاضر با توجه به رعایت توصیه‌های بهداشتی جلسات خود را با حضور مدرسان مطرح کشوری به صورت مجازی برگزار می کند.

     

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =