زبان، یکی از مهمترین ابزار شاعر است

حسین تولایی، در سومین جلسه مجازی انجمن شاعران نوجوان کانون پرورش فکری گلستان بر لزوم توجه به زبان به‌عنوان یک ابزار مهم در شعر تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گلستان، سومین نشست مجازی انجمن شاعران نوجوان کانون گلستان با حضور حسین تولایی، شاعر و کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون کشور به‌عنوان مهمان و مدیرکل، معاون فرهنگی، کارشناسان، مربیان و اعضای انجمن برگزار شد.

تولایی با تاکید بر اینکه زبان یکی از مهمترین ابزار شاعر است، افزود: شاعر با استفاده درست از آن از نثر فاصله می‌گیرد در حالیکه خود زبان برای استفاده در شعر به ابزار دیگری نیاز دارد و آن ایجاز است که یکی از فرق‌های اساسی و مهم شعر و نثر ادبی به‌شمار می‌رود.

شاعر کتاب باران در خودم می‌بارد در ادامه اعضای نوجوان را به تصویرسازی‌های واقعی و عینی سوق داد و اظهار داشت: آنچه شاعر را دچار خلق یک اثر جدید می‌کند نگاه کردن به موضوعات هرچند قدیمی از زاویه‌‎ای نو است که آنگاه آفرینش اتفاق می‌افتد.

حسین تولایی در بخش دیگری از این نشست مجازی که به نقد و بررسی آثار شاعران نوجوان گلستانی عضو مراکز کانون اختصاص داشت، آنان را به حذف کلمات اضافی شعر خود ترغیب کرد و گفت: اقتصاد کلام یعنی اینکه اندیشه‌ای را که با پنج کلمه می‌توان گفت، با شش کلمه نگوییم و تا این حد سخت‌گیر باشیم و حتی یک کلمه اضافه را هم از شعر برداریم.

وی توضیح داد: شاعر در لحظه‌ی سرودن دچار هیجان، احساس و عاطفه سرشار است اما باید چند روز، یک هفته، حتی چند هفته سپری شود و شاعر از شعرش فاصله بگیرد و وقتی آن شوریدگی و جوشش اولیه فروکش کرد، زمان کوشش و بازنویسی می‌رسد که این مرحله شاعر تا می‌تواند زبان شعرش را اصلاح کند.

این شاعر حوزه شعر نوجوان کشور در بخش پایانی این نشست خواندن غزلیات صائب تبریزی، قیصر امین پور، فاضل نظری، حامدعسگری و در شعر سپید شمس لنگرودی، گروس عبدالملکیان، علیرضا روشن، سارا محمدی اردهالی را به شاعران نوجوان پیشنهاد دادند.

گفتنی است: هشتمین دورهمی انجمن‌های ادبی و سومین جلسه شعر انجمن شاعران نوجوان کانون گلستان با موضوع نقد و بررسی آثار اعضا، با حضور حسین تولایی، شاعر نام‌آشنای حوزه شعر نوجوان کشور، مدیرکل، معاون فرهنگی، کارشناس، مربیان و اعضای انجمن مراکز فرهنگی هنری کانون به‌صورت مجازی برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =