«از سلف پرتره تا سلفی» موضوع کارگاه انجمن عکاسان نوجوان سیستان و بلوچستان

عکاسان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سیستان و بلوچستان در پنجمین کارگاه تخصصی خود با تاریخچه‌ی سلف پرتره و سلفی در نقاشی و عکاسی آشنا شدند و روش‌هایی برای مهارت در این گونه‌ی هنری فراگرفتند

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان و بلوچستان، پنجمین کارگاه انجمن عکاسان نوجوان کانون استان برگزار شد.

مدرس این کارگاه ابتدا با توجه به پیشرو بودن نقاشی نسبت به عکاسی، تاریخچه‌ای در خصوص سلف پرتره(عکس یا نقاشی که عکاس یا نقاش از خود ثبت می‌کند) در نقاشی عنوان کرد و از لئوناردو داوینچی، رامبرانت، ون گوک، کمال‌الملک... و تاثیر آنان در نورپردازی سلف پرتره سخن گفت که در هنر عکاسی هم تاثیرگذار بود و گفت: هر اندازه آگاهی و دانش ما در زمینه‌ی عکاسی بیشتر باشد، موفق‌تر خواهیم بود.

علی خوش‌جام سپس با بیان این نکته که: نیاز به جلب نظر دیگران و مطرح کردن خویش، که جزیی از نیازهای اولیه‌ی انسان است البته تا آنجا که به خودشیفتگی ختم نشود، گفت: سلف پرتره و سلفی هم از این نیاز سرچشمه می‌گیرد و پاسخ به این نیاز آثار هنری فراوانی را به گنجینه‌ی آثار ماندگار جهان هدیه کرده است.

وی در ادامه‌ی سخنان خود گفت: عکاس باید بتواند از لایه‌های ظاهری سوژه‌ی خود عبور کند و لایه‌های درونی چون احساس‌ها، فکر و نظریه‌های او را به نمایش بگذارد.

خوش‌جام کارشناس این نشست در ادامه در پاسخ به پرسش «چگونه سلفی بگیریم؟»  نکته‌هایی را برای حاضران بیان کرد که از آن جمله می‌توان به این موردها اشاره کرد: به دنبال روش‌های متفاوت باشیم و البته از کارهای خطرناک بپرهیزیم، ابهام در عکس هم می‌تواند به ارزش عکس بیفزاید، آشنایی با رایانه و نرم‌افزارهای مرتبط برای ایجاد تغیی در عکس، استفاده از محیط‌ها با نورهای متفاوت، پیاده کردن نظرهای شخصی بر روی عکس‌ها، استفاده از ظرفیت شوخی برای گرفتن عکس‌های متفاوت.

کارشناس کارگاه عکاسی پس از بیان این نکته‌ها یادآور شد که هر عکاس باید با خلاقیت و جست‌وجوگری به دنبال یافتن شیوه‌ی جدیدی باشد تا حرف تازه‌ای در این زمینه ارایه کند.

وی هم‌چنین با به اشتراک گذاشتن نمونه‌های پرشماری از این گونه‌ی هنری و شرح آنان، کتاب‌هایی به نوجوانان معرفی کرد و در پایان از آنان خواست، در صورت امکان، در نشست آینده سلفی‌های خود را برای نقد آماده‌ی ارایه داشته باشند.

قابل ذکر است علی خوش‌جام دارای مدرک کارشناسی هنر از دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران است که علاوه بر کسب نشان‌ها و رتبه‌های بین‌المللی و ملی در عکاسی و برگزاری کارگاه‌های متعدد در زمینه‌ی آموزش این هنر به علاقه‌مندان، با نشریه‌های گوناگونی در کشور همکاری دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =