کد خبر: 299568
تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
شعر زبان و جان کلمه است

سیده محدثه حسینی سراینده‌ی مجموعه غزل «ریل‌های کاغذی» معتقد است: هر کلمه در شعر نقش‌آفرینی می‌کند و انتخاب کلمه در شعر باید با دقت صورت بگیرد چراکه شعر زبان و جان کلمه است.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، حسینی که در نهمین نشست مجازی انجمن شاعران نوجوان آیینه‌های ناگهان مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گتوند و شوشتر سخن می‌گفت با بیان این مطلب گفت: در شعر، نزدیک شدن به فهم و درک مخاطب زمانی محقق می‌شود که زبان شاعر به زبان مخاطب نزدیک باشد و در واقع شاعر، شاعرِ زمانه‌ی خود باشد.

او اضافه کرد: از یک شاعر خوب انتظار می‌رود که علاوه بر سالم سخن گفتن از قابلیت‌های زبان برای برتری کلام بهره بگیرد.

این شاعر و فعال ادبیات کودک و نوجوان در بخش دیگری از سخنان خود به شرح نکاتی پیرامون وزن در شعر پرداخت و تأکید کرد: آشنایی با وزن و قالب در شعر سنتی، از الزامات سرایش در این‌گونه از شعر فارسی است.

حسینی در ادامه به شیوه‌ی کشف و ابداع در شعر اشاره کرد و گفت: شاعر باید جهان‌بینی خود را از طریق خوب دیدن و شنیدن و لمس هستی گسترش دهد.

مصادیق ظاهری و باطنی کلام، حشو در شعر، بررسی محتوایی آثار موضوعی و آیینی، چیستی کاریکلماتور، ازجمله موارد دیگری بود که حسینی در این جلسه به تشریح آن‌ها برای نوجوانان شرکت‌کننده در این نشست پرداخت.

این رویداد مجازی ادبی با معرفی کتاب‌های مفید در زمینه شعر سرایی، پخش دکلمه اشعار شاعر مهمان و نقد و بررسی آثار اعضا به کار خود پایان داد.

نهمین نشست انجمن شاعران نوجوان آیینه‌های ناگهان، با موضوع نقد و بررسی آثار اعضا و حضور سیده محدثه حسینی شاعر کشور، کارشناس و مربیان آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان و جمعی از اعضای مراکز کانون شهرستان‌های گتوند و شوشتر به‌صورت مجازی برگزار شد.

گفتنی است: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خوزستان ۶ انجمن ادبی فعال دارد و انجمن ادبی شاعران نوجوان آیینه‌های ناگهان از جمله این انجمن‌ها است. این انجمن در سال ۱۳۹۸ هم‌زمان با زادروز قیصر امین پور، در مرکز فرهنگی هنری کانون گتوند، فعالیت خود را در زمینه جذب و پرورش استعدادهای ادبی شهرستان‌های گتوند و شوشتر، در رده‌ی سنی نوجوان آغاز کرد و با برگزاری جلسات تخصصی شعر به‌صورت ماهانه، با حضور کارشناسان مجرب، میزبان نوجوانان علاقه‌مند به این حوزه از ادبیات است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =