قالب‌ها در شعر کودک و نوجوان باید یکسان باشد

مریم اسلامی شاعر و نویسنده‌ی کودک و نوجوان معتقد است؛ در مجموعه‌های شعر کودک و نوجوان، قالب اشعار باید یکسان باشد و تعدد قالب‌ها در یک مجموعه شعر ضعف محسوب می‌شود.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، اسلامی نویسنده کتاب «نامه‌ات همین الان رسید» که به مناسبت روز شعر و ادب پارسی در دومین نشست گروه مجازی «حال خوش خواندن» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان با موضوع نقد همین کتاب، حضور داشت با بیان این مطلب گفت: شاعر کودک و نوجوان می‌بایست در تناسب اشعار و قالب آن‌ها با گروه سنی مخاطب بسیار دقیق عمل کند.

در ادامه این نشست، نعیمه عامری فلیحی مربی مسئول فرهنگی کانون ملاثانی در نقد کتاب «نامه‌ات همین الان رسید» گفت: فونت و نوشتار اشعار کتاب ضعیف است و متناسب با گروه سنی مخاطب نیست.

سکینه ظهراب زاده مربی ادبی کانون در شهرستان گتوند نیز زیبایی ظاهری نوشتار کتاب را ضعیف دانست.

زینب خورشیدی مربی ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهرستان مسجدسلیمان نیز بیان کرد: شعر نامه‌ات همین الان رسید؛ از بین اشعار این کتاب، شعری ساده و روان و در عین حال سرشار از عاطفه است.

محدثه الماسی مربی ادبی مراکز کانون شهرستان اهواز در نقد این کتاب گفت: در این کتاب با کوشش ناب شاعر در ایجاد کشش و جذب مخاطب رو به رو هستیم.

دومین نشست گروه مجازی «حال خوش خواندن» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان با موضوع نقد کتاب «نامه‌ات همین الان رسید» نوشته مریم اسلامی در حالی به کار خود ادامه داد که طیبه پور بصیری دیگر مربی ادبی کانون در شهرستان اهواز، شعر مترسک را از آثار درخشان کتاب دانست و تأکید کرد: شعر مترسک چیز دیگری بود، معلوم است که مترسک این شعر، پرواز را می‌فهمد، آسمان را دوست دارد، و آغوشش به روی همه‌ی گنجشک‌ها باز است.

مدینه خورشیدی مربی مسئول فرهنگی کانون پرورش فکری شهرستان ایذه در ادامه‌ی نقدها به نکاتی پیرامون بلاغت و رسایی کلام در این مجموعه شعر اشاره کرد و لیلا سپهری مربی فرهنگی کانون بندر امام به نقد بخش‌های ظاهری کتاب پرداخت و گرافیک و طراحی صفحات را مورد نقد قرار داد.

در این نشست فاطمه رشیدی مربی ادبی مراکز کانون شهرستان اهواز، عنوان «نامه‌ات همین الان رسید» را برای کتاب شعر نوجوان، زیبا و هیجان‌انگیز دانست و صغری موسوی مربی فرهنگی کانون شماره 2 اهواز نیز معتقد بود تکرار موضوع زیارت در ۱۳ شعر این مجموعه، تأمل‌برانگیز است.

الهام بهادر قنواتی و فاطمه جوکاری مربیان فرهنگی کانون شهرستان بهبهان نیز از جمله منتقدینی بودند که این مجموعه را جزو کتاب‌های پُر مخاطب کانون در بخش آیینی دانستند.

همچنین بهنوش بساک کاظمی مربی مسئول فرهنگی کانون مجتمع اهواز از شعر پل به‌عنوان شعری روان و دل‌نشین یاد کرد.

فونت و تصویرگری کتاب، گروه سنی، قالب و موضوعات اشعار ازجمله موارد برجسته‌ای بود که به‌صورت مفصل در این نشست توسط مربیان کانون خوزستان نقد شد.

این نشست با پاسخ‌گویی و نظرات مؤلف در مورد نقد مربیان، پایان یافت.

دومین نشست نقد کتاب با موضوع بررسی مجموعه شعر " نامه‌ات همین الان رسید" با حضور مریم اسلامی مؤلف کتاب، مدیرکل، معاون فرهنگی، کارشناسان فرهنگی، هنری، ادبی و جمعی از مربیان مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان به‌صورت مجازی در گروه حال خوش خواندن برگزار شد.

گفتنی است: گروه مجازی «حال خوش خواندن» متشکل از کارشناسان و مربیان کانون خوزستان به همت واحد آفرینش‌های ادبی پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، در تیرماه ۱۳۹۹ آغاز به کار کرد و با برپایی جلسات ماهانه‌ی نقد کتاب، میزبان مربیان علاقه‌مند به این حوزه از ادبیات است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =