اولین قصه‌گوی جهان هستی خداست و  قرآن بزرگترین منبع قصه‌گویی مذهبی‌ست

آسیه  رحمتی  قصه‌گوی برگزیده جشنواره‌های بین‌المللی در بخش مذهبی، خدا را اولین قصه‌گو و  قرآن را بزرگترین منبع قصه‌گویی مذهبی معرفی کرد.

 به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون البرز، آسیه  رحمتی به عنوان  مدرس نهمین نشست مجازی  انجمن قصه‌گویی کانون البرز در سخنانی به مطالب  مختلف از جمله  پیشینه قصه‌گویی،دلایل گوش دادن مخاطبان به قصه‌های مذهبی، قرآن بزرگ ترین منبع قصه‌گویی دینی،  تعریف و وظایف قصه و قصه‌گوی مذهبی، زبان مناسب برای قصه مذهبی، نقش تخیل کودکانه در قصه‌گویی مذهبی و راهکارهایی برای این که  چگونه قصه‌گویی جذاب مذهبی داشته باشیم  اشاره کرد.

رحمتی  در ابتدا  خداوند را بزرگترین قصه‌گو دانست و افزود اولین و بزرگترین قصه‌گوی جهان هستی خداست که با قلم خلقت خود قصه‌ها را رقم زده و قصه‌های او در  بزرگ‌ترین کتاب آسمانی یعنی قرآن کریم گردآوری شده است.

این قصه‌گو هم‌چنین به بیان تاریخچه‌ی قصه‌ها  پرداخت و قصه را هم عصر حیات دانست و  ضمن اشاره به جایگاه قصه‌ها در انتقال فرهنگ، آداب و رسوم و آیین‌های ملی، مذهبی، به تاریخچه‌ی کوتاهی از قصه و قصه‌گویی در ایران و امرار معاش نقالان و پرده‌خوانان از این محل اشاره کرد و با بیان اهمیت فعالیت قصه‌گویی و  برگزاری جشنواره‌های قصه‌گویی توسط کانون،  این فعالیت   را  راهی   برای انتقال صحیح مفاهیم به کودکان و نوجوانان علاقه‌مند و جشنواره‌ها را محلی برای تبادل تجربیات دانست.

رحمتی با بیان تعریفی  از قصه مذهبی و وظایف قصه گوی  مذهبی،  این نوع  قصه‌ها را گامی در جهت تربیت دینی مخاطبان به ویژه کودکان و نوجوانان عنوان کرد و  افزود اگر چنانچه امروزه می‌بینیم که قصه‌های مذهبی جایگاه واقعی خود را ندارند و مخاطبان علاقه‌ای به این قبیل قصه‌ها نشان نمی‌دهند یعنی که ما به عنوان قصه‌گویان مذهبی کار خود را درست انجام نداده‌ایم.

وی لزوم به کارگیری زبان  محاوره‌ای مناسب  برای قصه‌گویی مذهبی را متذکر شده و ادامه داد مخاطبان کودک و نوجوان معمولا نمی توانند با واژه‌های سخت و دشوار قصه‌های مذهبی ارتباط بگیرند و این وظیفه‌ی قصه‌گو است که این کلمات را ساده‌سازی کرده و با بازنویسی صحیح قصه‌ها آن‌ها را جذاب وقابل فهم کند.

از قدرت تخیل کودکان در جهت تربیت مذهبی آنان استفاده کنید

 مسوول انجمن قصه‌گویی  کانون در شمال خوزستان،  ذهن کودکان را سرشار از تخیل دانسته و گفت  کودکان به ویژه در سنین پایین‌تر  تخیلات ذهنی  خود را واقعی می‌پندارند و از قصه‌گویان خواست از قدرت تخیل بچه‌ها در جهت تربیت مذهبی آنان استفاده کرده و  هنرمندانه قصه‌های مذهبی را بدون برهم زدن چارچوب حقیقی قصه با تخیل کودکانه بیامیزند.

این روایت‌گر قصه‌های مذهبی ادامه داد  گاهی می‌شود با یک قصه‌یجذاب حقایق تلخ مانند مرگ را  برای کودکان باورپذیر کرد و به قصه «خداحافظ راکون پیر » اثر« کلر ژوبرت»  به عنوان نمونه‌ای از این قصه‌ها اشاره کرد .

وی راه‌کارهای مختلفی نیز برای جذابیت بیشتر قصه‌های مذهبی عنوان کرد که از آن جمله می توان به داشتن لحن  و زبان بدن مناسب با قصه، علاقه‌مندی به قصه، مطالعه دقیق قصه،  بازنویسی و ساده‌نویسی قصه، تکرار و تمرین قصه با لحن مناسب قصه‌گویی اشاره کرد.

این مدرس  از اعضا انجمن خواست که به هیچ وجه مذهب را با خرافات ترکیب نکرده و حتما اگر چنانچه می‌خواهند قصه مذهبی مناسبی بگویند آن را از منابع معتبر برداشت کنند .

 رحمتی که به عنوان مربی فرهنگی کانون در استان خوزستان و مجری  شبکه استانی فعالیت می‌کند با پخش فیلم و صوت از نمونه‌های قصه‌ی مذهبی و چگونگی استفاده از تخیل ( مانند نمونه قصه شهادت حضرت عباس (ع)از زبان مشک) و  پاسخ‌گویی به سوالات مخاطبان، این نشست را به پایان برد.

گفتنی است نهمین نشست مجازی انجمن قصه‌گویی کانون البرز روز دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ با موضوع «چگونگی پرداخت و روایت‌گری قصه‌های مذهبی»  و با حضور معاون فرهنگی، اجرایی، مسوول انجمن قصه‌گویی استان،  جمعی از مسوولان و  مربیان  علاقه‌مند کانون  در این استان و سایر استان‌ها و اعضای انجمن   بر گزار شد .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =