نقد کتاب «آوازهایم برای تو» در کانون پرورش فکری سیستان و بلوچستان

همکاران و اعضای آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری سیستان و بلوچستان به مناسبت هفته‌ی دفاع مقدس رمان «آوازهایم برای تو» را نقد کردند

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل کانون سیستان و بلوچستان، رمان «آوازهایم برای تو» نوشته‌ی نورا حق‌پرست در کانون استان نقد و بررسی شد.

هم‌زمان با فرارسیدن هفته‌ی دفاع و فعالیت‌های گوناگون همکاران کانون برای گرامی‌داشت یاد و خاطره‌ی ایثارگران، واحد آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان نیز به همین منظور نشست نقدی به صورت مجازی برگزار کرد که در این نشست علاوه بر همکاران این واحد، اعضای انجمن داستان‌نویسان نوجوان کانون هم حضور داشتند.

در این نشست کتاب «آوازهایم برای تو» نوشته‌ی نورا حق‌پرست مورد نقد و بررسی قرار گرفت که در نخستین بحث پیرامون این رمان حاضران چنین عنوانی برای یک کتاب با موضوع دفاع مقدس را انتخابی هوشمندانه دانستند که در تشویق بینندگان به خواندن کتاب موثر است.

«طرح جلد» موضوع دیگری بود که مخالفان آن گفتند با عنوان رمان هم‌خوانی ندارد اما موافقان این موضوع معتقد بودند، انتخاب طرحی از یک رزمنده، با همه‌ی خشونت‌هایی که از میدان نبرد به ذهن می‌رسد، در حالی‌که گربه‌ای در کنار او آرام گرفته، تصویری مناسب برای این اثر است.

در ادامه‌ی این جلسه، که هدایت آن را کارشناس آفرینش‌های ادبی استان، زهرا پردل، برعهده داشت، پرش‌های داستانی را یکی دیگر از نکته‌های مثبت «آوازهایم برای تو» دانستند که باعث پویایی ذهن خواننده می‌شود اما منتقدان مخالف، این ویژگی را باعث سردرگمی خواننده شمردند.

بار احساسی قابل قبول کتاب، پایان‌بندی خوب رمان با وجود روایت‌های گوناگون داستان و کشش آن برای خواننده‌ی نوجوان از دیگر ویژگی‌های مثبت «آوازهایم برای تو» بود که دوست‌داران به آن اشاره و تغییر راوی در هر فصل داستان و رعایت نشدن عناصر داستان(به گفته‌ی برخی از حاضران در نشست) از دلیل‌هایی بود که دیگر منتقدان در خصوص کتاب از آن نام بردند.

در پایان منتقدان به این نکته باور داشتند که راضی نگه‌داشتن همه‌ی نوجوانان امروز با طرز فکر و علاقه‌مندی‌های گوناگون بسیار سخت‌تر از گذشته است.

قابل ذکر است «آوازهایم برای تو» از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و کتابی با موضوع جنگ است که راوی با دیدن عکس‌، رمان را روایت می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =