مخاطبان خاص و تجربه‌ی لایه‌های پنهان شعر

برگزاری وبینار و دیدار دوستان از طریق امکاناتی که فضای مجازی در این روزها به ما بخشیده است ، اتفاق بسیار خوبی است که لبخندها و دوستی ها را رنگ و بویی تازه می بخشد و بدون استرس از تأخیر هواپیماها و به زحمت افتادن دوستان شاعر و نویسنده از رنج سفر و اتلاف وقت و انرژی و صد البته دور بودن از ویروس منحوس کرونا، به فعالیت ها و برنامه های کانونی چهره ای دیگر بخشیده است.

برگزاری وبینار و دیدار دوستان از طریق امکاناتی که فضای مجازی در این روزها به ما بخشیده است ،  اتفاق بسیار خوبی است که لبخندها و دوستی ها را رنگ و بویی تازه می بخشد و بدون استرس از تأخیر هواپیماها و به زحمت افتادن دوستان شاعر و نویسنده از رنج سفر و اتلاف وقت و انرژی و صد البته دور بودن از ویروس منحوس کرونا، به فعالیت ها و برنامه های کانونی چهره ای دیگر بخشیده است.

حالا از طریق همین وبینار جلسه ای برگزار شده است و مربیان ادبی استان همه جمع هستند تا از حضور مهمان برنامه بهره ببرند که روزهای بسیاری در کنار کانون و فعالیت هایش بوده و هست و یار و یاور انجمن های ادبی کشور است.

 شاعر خوب کودک و نوجوان، حسین تولایی مهمان این نشست صمیمانه و البته تخصصی بود که با موضوع نقش تجربه ی شعر در زندگی برگزار شد.

تولایی ساده و صمیمی برای مربیان از شعری که با گوشت و خونش عجین شده است ، صحبت کرد و گفت : تجربه های خاصی با شعر برای من به وجود آمده و موضوع انتخابی برای طرح در این جلسه برای من بسیار ملموس است.

تولایی به آن چه که یک شاعر یا نویسنده از دریچه ی نگاهش می بیند اشاره کرد و بیان کرد :جهان را از دریچه ی  ذهن شاعر یا نویسنده نگاه کردن خیلی خاص است.شاعر یک نگاه مجدد به جهان دارد.به اتفاق ها و پدیده هایی که در جهان وجود دارد و البته یک تعریف تازه هم دارد و همین باعث می شود که مفهوم زندگی برای خود شاعر و مخاطبان تخصصی شعر ، بسیار وسیع تر شود.

 تولایی با اشاره به این که اولین مخاطب تخصصی هر شاعر، خود شاعر است، از منظر شخصی خود به خلق یک اثر اینگونه اشاره کرد که یک شاعر باید برای مخاطبان تخصصی خودش اثر تولید کند و حتی در گام های بعدی به مخاطب سازی هم برسد. هر چند که گاهی مخاطب ما را در مسیر خودش قرار می دهد. این مسیر بر اساس تجربه های اجتماعی ، اقتصادی، خانوادگی و حتی سیاسی نوجوان ها اتفاق می افتد چون این روزها تجربه ها، نیازها و خواسته هایشان بسیار متفاوت و گسترده شده است.

جلسه همچنان که با پرسش و پاسخ پیش می رفت ، همکاران نیز نظرات خود را ارائه  می دادند تا بحث به نوجوانانی رسید که اهل مطالعه کردن و البته اهل شعر خواندن هستند.تولایی در این زمینه گفت : یک عده از بچه ها یه طور ویژه شعر می خوانند و خود هم دستی بر قلم دارند و شعر می نویسند و البته تعدادشان هم کم نیستند و در کانون و در انجمن های ادبی استان ها از این دست نوجوانان که مخاطبان خاص هم هستند ، بسیار داریم.

تولایی در ادامه این بحث به این نکته اشاره کرد و گفت : مخاطبان خاص لایه های پنهان لذت بردن از شعر را تجربه می کنند.

وی همچنین در زمینه ی نوشتن برای نوجوانان امروزی گفت : ما می توانیم ساده شعر بگوییم اما عمیق. درست مانند مفهوم زندگی که ساده است و در عین حال عمیق است به همین خاطر است که می توانیم از هر پدیده و چیزی که در اطرافمان وجود دارد برای نوشتن بهره بگیریم چرا که هر چیزی که در شعر وجود دارد ، در جهان هم وجود دارد ولی شاعر آن ها را کشف می کند و نگاه دوباره ای به آن ها می اندازد و تعریف تازه ای از آن ها ارائه می دهد.

این شاعر موفق  کودک و نوجوان از اصالت شعر برای مربیان ادبی صحبت کرد . اینکه شعر اصالتی دارد که هر چقدر هم زندگی پیچیده تر شود و تکنولوژی وارد زندگی های ما شود ،  شعر اما کار خودش را می کند و در واقع هیچ چیزی را سراغ نداریم که با شعر مقابله کند و همین اصالت و تازه بودن لحظه لحظه در جهان شعر است که اگر در دنیای ما وجود داشته باشد ، نه افسردگی خواهیم داشت و نه تسلیم آسیب های زندگی می شویم.

تولایی همچنین با مهمان کردن مربیان به شنیدن یک شعر زیبا از خود، در تعریف شعر گفت : شعر یک روایت اندیشمندانه، عاطفی و با احساس از جهان است و لذت بردن از آن هم مهم است.چرا که لذت خواندن ،  یکی از شاخصه های رفاه کودک در دنیای امروز است و البته کودک و نوجوانی که به کانون آمده باشد و از رهگذر فعالیت های کانون گذر کرده باشد و به عنوان مثال تجربه ی یک کارگاه ادبی را پشت سر گذاشته باشد ، لذت خواندن را هم تجربه کرده است.

وی همچنین در تعریف شعر نوجوان گفت : شعر نوجوان باید آیینه ای باشد که نوجوان خودش را در آن ببیند و به همین دلیل است که از مضامینی مانند مرگ و عشق هم می توان در اشعار برای نوجوانان بهره گرفت.

در ادامه ی جلسه فایل صوتی شعرخوانی مربیان ادبی استان به اشتراک گذاشته شد و مباحث پایانی نیز طرح گردید.

و این جلسه با تمام حس و حال خوبی که از طریق کابل های نوری و خطوط ارتباطی اینترنتی در این روزهای کرونایی منتقل کرد ، به پایان رسید و دفتر شعر و ادبیات و هنر همچنان پر از نقش و نگار شاعران و نویسندگان و هنرمندان باز خواهد بود. باشد که آیندگان را با چراغی در مسیر رشد و رویش و شکوفایی روشنایی ببخشد .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =