مهرواره منطقه ای داستان زائر برگزیده های خود را معرفی کرد

هم زمان با روز جهانی کودک،مهرواره منطقه ای داستان زائر در آستانه اربعین حسینی از طرف کانون ایلام به عنوان یکی از برنامه های هفته ملی کودک برگزار شد

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام،ر پنجمین روز از هفته ملی کودک و هم زمان با روز جهانی کودک،دومین مهرواره ادبی زائر با گستره منطقه ای به صورت زنده در اینستاگرام کانون ایلام  باحضورمسئولین استانی و کشوری کودکان ونوجوانان شرکت کننده برگزار شد.
 .دراین مهرواره که با حضور مدیر کل کانون استان،مدیر آفرینش های ادبی هنری کانون کشور و فرزانه رحمانی نماینده هیئت داوران همراه بود استان های منطقه دو کشور( کردستان،لرستان،همدان،قم،مرکزی،کرمانشاه،ایلام) شرکت داشتند.
سال گذشته نخستین مهرواره زائر به صورت حضوری در مجتمع کانون ایلام در گستره استانی ویژه شعر و داستان برگزار شد و امسال  در حوزه  داستان برگزار شد.
در بیانیه هیئت داوران متشکل از استاد خداداد ابراهیمی نویسنده و مترجم  توانا،استاد فرزانه رحمانی نویسنده توانا و کارشناس داستان کانون کشور و فرحناز چولکی کارشناس آفرینش های ادبی کانون ایلام ) برگزیده ها اینچنین معرفی شده اند
با یاد خداوند مهربان
مهرواره زائر را می توان دعوتی از کودکان و نوجوانان ایران تا روایت های صادقانه و تجربه زیسته خود را از یک اتفاق اجتماعی مذهبی دانست.کودکان و نوجوانان غرب کشور پس از دریافت این دعوت قرار بوده تا نسبت شخصی و زیسته ی خودشان را با زیارت کربلا و آداب آن بنویسند.
 آثار رسیده به دبیرخانه ، نشان از اشتیاق و علاقه گسترده کودکان و نوجوانان به ادبیات داستانی و روایی دارد و مجموع این داستانها شیفتگی و ارادت آنها به امام حسین (ع) را نشان می دهد. شیفتگی ای که از متن بیرون زده و با این گستره و تنوع زاویه دید ما را به یک اتفاق واحد می رساند؛ اتفاق وحدت در عین کثرت.
اعضای هیأت داوران ، پس از بررسی نزدیک به ۱۰۲ عنوان اثر نوشته شده توسط اعضای کودک و نوجوان منطقه غرب کشور ، جمع بندی نهایی خود را از آثار داوری شده در مهرواره منطقه ای داستان زائر، در ضمن نکاتی چند یادآور می شود:

گستره سن شرکت کنندگان که از کودکان تا نوجوانان را در بر می‌گرفت، گرچه کار را برای داوری کمی دشوارتر می‌ساخت، اما نویدبخش و جالب توجه بود.
به شرط تداوم این مهرواره شایسته است گونه های مختلف روایی را در نظر گرفت (سفرنامه نویسی، خاطره نویسی و ...) و گروه سنی کودک و نوجوان را از هم جدا کرد.
آفرینش داستان ارتباط مستقیمی با تجربه غنی از زندگی دارد. داستانهای شرکت داده شده با لحن‌ها و روایت‌های مختلف هر یک طعم خاص خود را دارند اما شایسته است اثر هر نویسنده  تجربه واحدی باشد از آنچه که دیده و شنیده و از سر گذرانده و  شبیه تجربه‌های دیگری نباشد. 
در بیشتر داستانها قصد زیارت گرفتن شفا و یا اجابت خواسته بود. لازم است مربیان ادبی که این کودکان و نوجوانان را همراهی می کنند به ابعاد دیگر این سفر معنوی مانند وحدت، همدلی، ایثار، تزکیه، مهربانی و ....هم بپردازند.
نکته قابل ذکر این که با توجه به فراخوان داستان نویسی محور اصلی است، اما در میان آثار دریافتی از استان ها نامه، خاطره و یا حتی شعر هم بود، که از چرخه داوری خارج شدند. 
       
هیئت داوران ضمن قدردانی و سپاس از دبیرمحترم مهرواره، و اعضاء محترم دبیرخانه و همکاران اجرایی مهرواره در استان ایلام واستان های شرکت کننده در مهرواره ، لازم می داند داستان نویسان کودک و به ویژه نوجوان را به تلاش بیشتر جهت شکوفایی استعدادهای خود و ارتقای مهارت های داستان نویسی فراخواند. بیشتر داستانها در اجرای طرح و پیرنگ داستانی مشکل داشت و در بیشتر موارد در حد خاطره مانده بود. همینطور شخصیت ها نیاز به پرداخت جدی تری داشتند، چرا که آنها را در ذهن مخاطب ماندگار نمی کنند. اما فضا سازی و ترسیم راه سفر بسیار خواندنی و تاثیر گذار بود و نشان از حواس پرورش یافته‌ی نویسنده ها داشت. 
به این ترتیب هیئت داوران بدون در نظر گرفتن رتبه بندی و  به دلیل نگاه متفاوت و استفاده از تجربه زیسته در نوشتن داستان و همینطور پرداخت درست داستانی آثار زیر را برگزیده اعلام می کند.
محدثه پیری با داستان کارت دعوت از استان ایلام
معصومه پوراسماعیل با داستان با تو حرف می زنم ستاره از استان ایلام
شکیبا فرخی با داستان دعوت از استان کرمانشاه 
محدثه اسدی  با داستان آش پشت پا  از استان مرکزی 
محمدحسام صادقی با داستان چشم انتظار از استان مرکزی 
و دبیرخانه مهرواره هم از آثار زیر تقدیر می کند.
سارا قطبیان – استان ایلام
رهام بشیری گودرزی – استان لرستان 
سما غلامعلی  – استان همدان
ویژه برنامه های گرامیداشت هفته ملی کودک در کانون ایلام از دوازدهم تا هفدهم مهرماه با عنوان کودکان اربعین   به صورت مجازی  در حال برگزاری هستند.رونمایی از اولین انیمیشن حرفه ای کانون استان،  اختتامیه مهرواره زائر،اختتامیه مهرواره قصه های کربلا،نمایشگاه مجازی هم زمان در تمام مراکز استان با آثار فرهنگی،ادبی،هنری کودکان و مربیان کانون استان با موضوع اربعین ،کودک و کاردستی،نشست های تخصصی شعر و داستان کودک و کودک،کتاب زندگی از مهم ترینبرنامه های پیش بینی شده ی کانون استان برای این هفته به شمار می روند که از این میان تنها یک مورد کودک کتاب زندگی به اهدای کتاب به کودکان مناطق سفید می پردازد.
این برنامه‌ها امسال با توجه به هم‌زمانی با اربعین حسینی رنگ ‌و بوی عاشورایی و حسینی به خود گرفته است و در عین حال با توجه به شیوع گسترده بیماری کرونا در کشور تمامی برنامه‌ها به‌صورت مجازی اجرا و ارایه می‌شود.
اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان ایلام با بیست ودو مرکز فرهنگی ،هنری در سراسر استان به صورت ثابت،سیار و پستی به بچه های ایلامی خدمات فرهنگی،ادبی ،هنری و آموزشی ارائه می دهد. که این روزها تمامی فعالیت های چهل  و دوگانه ی آن به صورت مجازی انجام می گیرد به شکلی که در ۱۸ مرکز ثابت آن در سراسر استان هر مرکز چهار گروه مختلف سنی ( کودک دختر،کودک پسر،نوجوان دختر،نوجوان پسر) با فعالیت فرهنگی ،ادبی،هنری در شیفت صبح و عصر به بچه ها خدمات فرهنگی ارائه می دهند.علاوه بر آن  بیش از  هشت انجمن مجازی و ۲۲ کارگاه مجازی  نیز با دعوت از چهره های فرهنگی،ادبی و هنری کشوری و استانی،چراغ برنامه های کانون را روشن نگه داشته اند.این در حالی است که فعالیت های مجازی نسبت به فعالیت حضوری زمان بیشتری از مربیان کانون می گیرد و هماهنگی و اجرا و حساسیت ویژه ی آن با سختی بیشتری همراه است .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =