به گزارش روابطعمومی ادارهکل کانون البرز، آقایی که سوابق متعددی در حوزهی قصهگویی و داوری قصهها دارد، در این نشست با اشاره به تعریف قدیمی فضاسازی و تعریف جدید کارگردانی، ضرورت داشتن برنامهریزی برای قصهها را بیان کرده و با بیان تفاوتهای کارگردانی فیلم و تئاتر با کارگردانی قصه، نقش و تعامل قصهشنو با قصهگو را مهمترین تفاوت این هنرها با هم دانست.
این کارشناس مسوول فرهنگی، خطاب به اعضای انجمن قصه گویی کانون البرز گفت: شما به عنوان قصهگو باید برای قصهی خود برنامه داشته باشید مثل معلمی که برای تدریس، طرح درس دارد و افزود قصهگوی خوب برای تمام مدت زمان قصهاش برنامهریزی خواهد داشت و حداکثر در هر دو دقیقه، با یک حرکت شگفت انگیز مخاطب را با فضای قصه درگیر خواهد کرد .
آقایی با توضیح تصویری بخشهای مختلف صحنه از جمله ( آوانسن و مرکز و عمق) در خصوص هر یک از این نواحی و کاربردهای آن برای مخاطبان سخن گفت .
این داور جشنواره های بینالمللی توصیههایی نیز برای داشتن کارگردانی مناسب به قصهگویان ارایه داد و از آن ها خواست دفترچهی یادداشت مخصوص قصه داشته باشند و برای شخصیتهای قصه شخصیتپردازی کنند مثلا وقتی میخواهند قصهی «شلغم پربرکت» را تعریف کنند بدانند شخصیتهای این قصه ( پیرمرد، پییرزن و ...) هر کدام چند سال دارند و مخاطب چه انتظاراتی از آنها خواهد داشت.
اهمیت توجه به لباس، لحن، حرکات بدن در حین قصه، تقسیم کل قصه به بخشهای دو دقیقهای، استفادهی مناسب از سکوت، بالا و پایینی صدا، توجه به نوع صحنه و جایگاه مخاطب و چگونگی حرکت قصهگو در صحنه از دیگر نکاتی بود که توسط این هنرمند مطرح شد .
این مدرس در پایان کارگردانی و طراحی مناسب را رمز موفقیت و ماندگاری قصهها دانست و افزود اغلب اوقات تاریخ انتقضای تصویر دیرتر از کلام است و بهتر است قصهگو تابلویی زیبا برای مخاطب بسازد و با استفاده از این هنر، تصویری زیبا و به یادماندنی در ذهن مخاطبش خلق کند .
گفتنی است دهمین نشست مجازی انجمن قصه گویی روز یکشنبه ۲۰ مهر ماه ۱۳۹۹ از ساعت ۱۱ تا ۱۲ ، با حضور علاقهمندان به این هنر در فضای مجازی انجمن برگزار شد .
لازم به توضیح است از زمان شیوع کرونا، انجمنهای مختلف کانون البرز، نشستهای خود با حضور صاحبنظران را در گروههای مختلف و به صورت مجازی برگزار می کنند.