«نت خوانی و تمرین تنفس» موضوع کارگاه انجمن سرود کانون سیستان و بلوچستان

اعضای انجمن سرود کانون سیستان و بلوچستان در نخستین نشست مجازی خود روش‌های تنفس صحیح را تمرین کردند و با نت‌های موسیقی آشنا شدند

به گزارش روابط عمومی اداره‎‌کل کانون سیستان و بلوچستان، نخستین کارگاه مجازی انجمن سرود کانون استان با حضور یک کارشناس آواز برگزار شد.

روح‌ا... عربشاهی در این نشست مجازی با بیان خاطره‌هایی از شروع کار خود در موسیقی و ذکر این نکته که در ابتدا به دلیل انجام برخی از تمرین‌ها به صورت تجربی، مسیر درست را انتخاب نکرده از علاقه‌مندان به این هنر خواست با فراگیری علمی فن آواز از آسیب‌های احتمالی جلوگیری کنند.

وی در ادامه «گرم کردن صدا» را یکی از نخستین مرحله‌های کار یک خواننده دانست و در خصوص روش‌های صحیح این کار ابتدا از حاضران در گروه، که از سراسر استان بودند، خواست با دهان بسته آهنگ‌های مورد علاقه‌ی خود را مرور کنند و سه تا پنج دقیقه این کار را ادامه دهند.

در گام دوم عربشاهی از هنرجویان خواست که با تشدید گذاشتن بر روی واژه‌ها شعر بخوانند و در ذکر دلیل این کار گفت که برای گرم کردن صدا این تمرین کمک بسیاری به خواننده می‌کند.

گفتنی است در این دو بخش علاقه‌مندان با ضبط تمرین خود، آن را در گروه به اشتراک گذاشتند و مدرس دوره پس از بررسی آن، نکته‌های لازم را به آنان یادآور شد.

وی سپس با ذکر این نکته که تمرین‌های تنفسی برای مدیریت صدا بسیار مهم هستند چند تمرین تنفسی را به حاضران ارایه داد و از آنان خواست به صورت کنترل شده و منظم در چند مرحله فرایند دم و بازدم را انجام دهند.

بخش پایانی نشست انجمن سرود کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان به معرفی نت‌های موسیقی( دُ، رِ، می، فا، سُل، لا، سی و معادل لاتین آنها به ترتیب c, d, e, f, g, a, b) اختصاص داشت.

قابل ذکر است تدریس سرفصل تعریف شده برای این کارگاه با توجه به ارسال تمرین اعضا به گروه و پاسخگویی مدرس به آنان در دو جلسه انجام شد.

گفتنی است پیش از همه‌گیری بیماری کرونا پنج نشست این انجمن به صورت حضوری برای اعضای مراکز فرهنگی‌هنری حوزه‌ی زاهدان برگزار شده بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =