کانون، سینمای ایران را به دنیا شناساند

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ارتقای سینمای کودک و نوجوان، نقش مهمی داشته و بزرگان بسیاری را پرورش داد و سینمای ایران را به دنیا شناساند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این بخشی از سخنان ابراهیم فروزش در آیین بزرگداشت وی و کامبوزیا پرتوی در سی‌وسومین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان بود.

فروزش در ابتدای صحبت‌هایش به زحمات دبیر جشنواره و همکاران‌شان برای برگزاری جشنواره سی‌وسوم اشاره کرد و افزود: من امسال افتخار داشتم جزء داوران باشم و آثار امسال امیدوارکننده بود که این موضوع کار ما را برای انتخاب سخت می‌کرد.

او با آرزوی سلامتی هر چه زودتر برای کامبوزیا پرتوی به سال‌ها آشنایی‌اش با این هنرمند گرانقدر اشاره کرد.

فروزش با اشاره به تجربه ۵۰ ساله‌اش در سینما از اکبر عالمی، خسرو سینایی و محمدرضا شجریان یاد کرد و گفت: واقعا چه کسانی قرار است جای این عزیزان را بگیرند. امیدوارم این گرامی‌داشت‌ها برای اساتید این عالم در زمان حیاتشان برگزار شود. در این روزگار که همه خانه‌نشین شده‌اند و سینماها بسته هستند، افسوس می‌خورم که چرا نمی‌توانم کار کنم.

این کارگردان در پایان با ابراز امیدواری نسبت به تداوم برگزاری جشنواره کودکان و نوجوانان، آرزو کرد روزهای بهتر برسد و این روزهای سخت هر چه زودتر به اتمام برسد.

بر اساس این خبر، در بزرگداشت ابراهیم فروزش، تارا رستمی هنرمند خردسال به افتخار او به نواختن ویولن پرداخت.

هامون و دریا، بچه‌های نفت، مرد کوچک، خمره، کلید، ارگ بم، نگاه، آن‌سوی مرزها (آوارگان عراق) و نخل عنوان برخی از آثار فروزش است که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تولید شده است.

در بخشی از این مراسم علیرضا تابش دبیر سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان گفت: نام ابراهیم فروزش زمانی در سینمای کودک و نوجوان ایران طنین‌انداز شد که از کودکان در خانه مانده‌ای گفت که بزرگترها به اجبارِ شرایط زندگی، فراموش‌شان کرده بودند. او راوی داستان آن‌ها شد که سرشار بودند از سادگی، صداقت و معصومیت کودکانه. داستانش چنان بر دل نشست که وقتی او سراغ یک «خمره» در مدرسه‌ای روستایی رفت، فیلم‌هایش تبدیل شد به یک بازی کودکانه، جمعی که بزرگتر‫ها هم در آن شریک بودند.

وی ادامه داد: این‌گونه مرز میان دنیای بزرگ‌ترها و کودکان چنان ظریف و نادیدنی شد که انگار بزرگ‌ترهای فیلم‌های او بخشی از این دنیای کودکانه‫ پرهیاهو بودند. دنیایی پر از رنگ که آدم‌های قصه فقط قدشان بزرگ شده بود، اما هم‌چنان کودکانی بودند که هنوز نتوانسته بودند از ریشه‌های کودکی خود دل بکنند.

تابش، ابراهیم فروزش را دارای چشمانی تیزبین و قلبی رئوف دانست که ساده‌ترین سوژه‌های کودکانه را به سینمای ناب بدل کرد و اظهار داشت: این‌ها همه، از او پدربزرگی دانا و مهربان ساخت که بچه‌ها دوست دارند دورش را بگیرند و شنونده‫ قصه‌هایی باشند که قهرمانش یا «مردی کوچک» بود که بار یک خانه را به دوش گرفته یا «بچه‌های نفت» که در دنیای واقعیت‌ها باید با خیال به ماجراجویی‌های کودکانه‌شان معنی دهند. این همه، از فروزش مردی ساخته که گویی از دنیای بزرگ‌ترها آمده تا نماینده‫ امیدها و آروزهای بچه‌هایی باشد که از چشم دور مانده‌اند.

این مدیر سینمایی با بیان اینکه «ابراهیم فروزش» در طول این سال‌ها، در تصویرسازی از روابط والدین و فرزندان همیشه جانب بچه‌ها را گرفته، ادامه داد: هر چند هم‌چون ریش سفیدی جلوه می‌کند که حرفش در دنیای بزرگ‌ترها هم خریدار دارد. از این‌رو او این بخت را داشته که دایم میان این دو دنیا در حال تردد باشد. گویی او همان خط رابطی است که می‌باید نقطه‫ اتصال این دو دنیا را هم‌چنان زنده و پابرجا نگه دارد.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی تصریح کرد: به همین دلیل است با دیدن فیلم‌های او، دنیا جای امن‌تر و شادتری برای زندگی است. شرارتی هم اگر هست آن‫قدر نیست تا فروزش نتواند قصه‌های بازارش را برای‌مان نقالی کند یا از «زمانی برای دوست داشتن» بگوید که در دنیای بزرگ‌ترها زود فراموش می‌شود یا از «شیر تو شیری» بگوید که در یک روستای دور افتاده برای به کرسی نشاندن آنچه اهالی روستا را به گروهی کودک لجباز شبیه می‌کند.

او سینمای فروزش را دنیایی پر از سر و صدا و ماجرا و قصه عنوان کرد و گفت: یک دنیای روستایی‌وار که اهالی‌اش فرصت آن را یافته‌اند کمی کودک باشند و کمی از این کودکی را به مخاطب نشسته آن‫سوی پرده هدیه دهند.

سی‌و سومین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان از ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۳۹۹ به صورت آنلاین برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =