برگزاری چهارمین نشست انجمن هنرهای نمایشی کانون کهگیلویه و بویراحمد

چهارمین نشست مجازی انجمن هنرهای نمایشی نوجوان( ایده ) کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کهگیلویه و بویراحمد با موضوع " از نمایشنامه تا اجرا " برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون کهگیلویه و بویراحمد ، این نشست با مشارکت ۵۰ نفر از اعضا و مربیان با حضور ساغر لطفی نژاد نویسنده و کارگردان و کارشناس هنرهای نمایشی مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری  کودکان و نوجوانان  برگزار شد.

در این نشست  ساغر لطفی نژاد با بحث "معرفی"در نمایشنامه که شامل مقدمه ،موضوع ،شخصیت،مکان و فضا ،زمان و ادبیات نمایشنامه است جلسه را آغاز کرد.

مدرس این نشست به  پنج اصل در نمایشنامه نویسی اشاره کرد و افزود: مقدمه ،گره افکنی،درگیری و ستیزه (کشمکش)، نقطه اوج و نتیجه گیری اصول مهم نمایشنامه نویسی می باشد.

وی اظهار داشت: اوج داستان باید کوتاه باشد و نتیجه نباید مستقیم اعلام ، بلکه بصورت غیر مستقیم در محتوا و لایه های پنهان‌نمایش نشان داده  شود.

لطفی نژاد اشاره کرد: پایان نمایش کودک باید شاد و امیدوار کننده باشد اما در نمایشنامه نوجوان و بزرگسال میتوان پایانی متفاوت داشته و مخاطب را با مشکلات آشنا کرد و ممکن است تراژدی و غم انگیز باشد.

وی با طرح یک قصه و طرح سوالات پیرامون قصه اعضای حاضر در گروه را با مراحل نمایشنامه نویسی همراه و تاکید داشت: در نوشتن نمایشنامه باید مخاطب را شناخته و موضوعی که انتخاب می کنیم  باید دغدغه مخاطب باشد.

کارشناس هنرهای نمایشی  ومدرس این دوره آموزشی همچنین بر لزوم تعلیق در نمایشنامه تاکید و یاد آور شد:  پاسخ به سوال "چه خواهد شد ؟"در هر مرحله از نمایشنامه تعلیق خواهد بود که دلهره و نگرانی ایجاد کرده و سبب کشش نمایش خواهد شد.

مدرس انجمن هنرهای نمایشی اعضای حاضر در گروه را به تماشای انیمیشن های خوب دعوت کرده و همچنین مطالعه کتاب، بخصوص متون کهن و باز آفرینی آن تشویق کردند .

کارشناس هنرهای نمایشی به اقتباس ،باز نویسی و باز آفرینی داستان‌ها اشاره و گفت:  برای نوشتن یک اثر ارزشمند باید برداشت خود را از محتوای قصه نوشته و باخلاقیت زاویه دید را عوض کنید .

گفتنی است: در این نشست به پرسش اعضا و مربیان در خصوص مباحث مطرح شده پاسخ وبه افتتاح و اکران فیلم‌های مخصوص کودک و نوجوان  ،در سی و سومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان به عنوان منبعی برای کسب تجربه در حوزه فعالیتهای داستانی و درام اشاره شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =