برگزاری یازدهمین نشست مجازی انجمن‌ ادبی و ششمین جلسه شعر کانون استان اردبیل

یازدهمین نشست مجازی انجمن‌های ادبی و پنجمین جلسه شعر کانون پرورش فکری استان اردبیل با حضور کارشناس انجمن‌های ادبی و عضو انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، روز سه‌شنبه ۱۵ مهرماه ۱۳۹۹ در گروه مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، در این نشست حسین تولایی ضمن نقد و بررسی آثار اعضا و ارائه‌ی راهکارهای کاربردی در خصوص زبان شعر، گفت: زبان یکی از مهم‌ترین ابزارهایی است که شاعر به کمک آن می‌تواند اثرش را برجسته کند.

کارشناس انجمن‌های ادبی کانون اضافه کرد: خود زبان برای استفاده در شعر به ابزار دیگری نیاز دارد و آن ایجاز است که به‌عنوان یکی از تفاوت‌های اساسی و مهم میان شعر و نثر ادبی شناخته می‌شود.

وی در ادامه سخنان خود در رابطه با اقتصاد کلام نیز افزود: اقتصاد کلام یعنی اینکه وقتی می‌شود اندیشه‌ای را با ۵ کلمه گفت چرا با ۶ کلمه بگوییم؟ باید در این خصوص سخت‌گیر باشیم و حتی یک کلمه اضافه را هم از شعر برداریم که این کار فقط با بازخوانی و بازنویسی دوباره و سه‌باره و چندباره امکان‌پذیر خواهد بود.

عضو انجمن نویسندگان کودک و نوجوان بابیان اینکه ده درصد شعر جوششی بوده و نود درصد کوششی است، خاطرنشان کرد: شاعر در لحظه‌ی سرودن دچار هیجان، احساس و عاطفه سرشار است و فقط می‌نویسد. اما باید بگذارد چند روز، یک هفته حتی چند هفته سپری شود. شاعر در این مدت از شعرش فاصله می‌گیرد و وقتی آن شوریدگی و جوشش اولیه فروکش کرد، زمان بازنویسی می‌رسد که در این مرحله کار اصلی این است شاعر تا می‌تواند زبان شعرش را اصلاح کند.

شایان‌ذکر است از میان آثار اعضا در این جلسه، اشعار زهرا ناصری از مرکز شماره ۳ کانون اردبیل، نادیا قربانی زاد از مرکز شماره ۲ کانون اردبیل، نگین پناهی از مرکز شماره ۵ کانون اردبیل، سوگند حسینی و نرگس دانش از مرکز شماره یک کانون اردبیل مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =