هنر بهترین ابزار آموزش مهارتها به کودکان است

بزم آرا گفت: اسامی برگزیده‌های مسابقه بین‌المللی دست‌های پاک نوزدهم آبان ماه در سایت این مسابقه بارگذاری و به صورت مجازی نمایشگاهی از آثار منتخبین برگزار خواهیم کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌رضوی، محبوبه بزم‌آرا، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌رضوی و دبیر مسابقه بین‌المللی نقاشی دست‌های پاک نجات بخش زندگی گفت: اواخر سال گذشته در اسفند ماه که با شیوع کرونا مواجه شدیم، تصمیم گرفتیم فعالیت خاص برای کودکان در این حوزه داشته باشیم.

وی افزود: با توجه به اینکه نقاشی یکی از علاقه‌مندی بچه‌هاست و می‌تواند شادی، امید و عشق را به دنیای بچه‌ها ارزانی کند، فکر کردیم با استفاده از ابزار نقاشی و با توجه به موضوعات روز و چالش‌هایی که با آن مواجه هستیم، یک فراخوان برای کودکان و نوجوان‌ها داشته باشیم.

بزم آرا گفت: چون شست و شوی دست‌ها در زمینه پیشگیری از بیماری مهم است، موضوع دست‌های پاک انتخاب شد که در حاشیه این موضوع خانواده و دست‌های حمایتگر کودکان که کادر درمان و پزشکان و پرستاران هستند، مورد توجه قرار گرفت.

دبیر مسابقه بین‌المللی نقاشی دست‌های پاک نجات بخش زندگی با اشاره به اینکه نزدیک به ۹۰۰۰ اثر به دبیرخانه مسابقه ارسال شد که برخی آثار از لحاظ تکنیک و هنرنقاشی در سطح بالایی قرار داشتند، ادامه داد: قالب آثار نشان دهنده، نگاه خلاقانه و متفاوت بچه‌ها نسبت به دنیای اطرافشان، خصوصا به بیماری کروناست. آثاری که ملاحظه کردیم، بیانگر ایده‌های ناب بچه‌هاست که با دنیای بزرگ‌ترها متفاوت است.

وی با خاطرنشان کردن اینکه تیم متخصص داوری در این مسابقه حضور داشنتند، افزود: داورانی را انتخاب کردیم که سابقه داوری در مسابقه‌های بین‌المللی دارند، سابقه، تجریه و تخصص داوران ما در این حوزه و نگاه ریز و نکته‌سنجی که به آثار داشتند، باعث شد در دو مرحله غربالگری انجام شود.

بزم‌آرا اظهار کرد: با توجه به اینکه کانون متولی حوزه کودکان و نوجوانان است، از افراد سابقه کار در حوزه نقاشی کودک، استفاده کردیم. آقای مجتهد از داوران مسابقات بین‌المللی نقاشی و از پیشکسوت‌های کانون هستند. علیرضا پاکدل چهره جهانی دارند و برگزیده مسابقه بین‌المللی هستند و به عنوان چهره بین‌المللی حضور دارند.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان‌رضوی گفت: به خاطر اهمیت بحث مهارت‌آموزی و مساله پیشگیری از بیماری، از دو داور پزشک کمک گرفتیم. سایر داورها از همکاران متخصص ما در کانون هستند که همه دارای تجربه‌های خوب در حوزه نقاشی کودک و نوجوان هستند.

وی در خصوص نحوه برگزاری اختتامیه بیان کرد: مسابقه را با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزارکردیم. برنامه اختتامیه، همزمان با افتتاحیه چهاردهیمن کنکره بین المللی میکروب شناسی بالینی و سومین کنگره بین المللی استراتژی های پیشگیری برای عفونت مراقبت از بیمار همزمان شده است.

این کنگره بین المللی پزشکی است و این رویداد اختتامیه، همزمان با کنگره برگزار می‌شود که نشان از اهمیت برنامه آموزشی و کار کودک دارد.

بزم آرا افزود: اختتامیه، نوزدهم آبان ساعت ۲۱ در سایت کنکره برگزار به صورت مجازی برگزار می‌شود و علاوه بر معرفی برگزیده‌های اصلی مسابقه، آنها را به سایت ارجاع خواهیم داد و اسامی افرادی که طلا، نقره، برنز و دیپلم افتخار دارند را خواهید دید.  

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان‌رضوی ادامه داد: به دلیل استقبال بسیاری که از مسابقه صورت گرفت، اسامی برنده های طلا را اعلام خواهیم کرد و سایر اسامی در سایت مسابقه نقاشی اعلام می‌شوتد.

وی به برنامه‌های اختتامیه اشاره کرد و گفت: در این مراسم، پیام معاون فرهنگی کانون کشور را خواهیم داشت که به صورت ویدئویی پخش خواهد شد. خانم طهماسبی مدیر کل دفتر امور بانوان خراسان‌رضوی و آقای زره‌ساز، مدیر کانون پرورش فکری کودک و نوجوان خراسان‌رضوی صحبت خواهند داشت.

وی در خصوص برگزاری نمایشگاهی از آثار منتخبین، گفت: بعد اعلام نتایج، این نمایشگاه را به صورت مجازی در سایت جشنواره نمایشگاه قطعا خواهیم داشت و اگر شرایط بهتر شد، نمایشگاه حضوری نیز خواهیم داشت.

بزم‌آرا با اشاره به اینکه برگزاری چنین مسابقه‌هایی تاثیر بسیاری در رشد کودکان و نوجوانان دارد، گفت: یکی از اهداف کانون که روی آن بسیار تاکید داریم، بحث آموزش و مهارت افزایی به کودکان و نوجوانان است. اما روش ما با توجه به روحیات بچه‌ها استفاده از ابزارهای غیر مستقیم، چون ادبیات، هنر است و محور تمام فعالیت‌های کانون بحث کتاب خوانی است.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان‌رضوی افرود: در شرایط شیوع کرونا، که ممکن است خود بچه‌ها، دچار اضطراب و استرس شوند. به یکی از علاقه‌مندی‌های دنیای بچه‌ها توجه کردیم تا این زندان شرایط سخت رها شوند و به دنیای خودشان وارد کنیم. ما از این ابزار استفاده کردیم، تا هم استرس بچه ها را کمتر کنیم و هم امید و زیبایی را به آن‌ها هدیه کنیم.  

دبیر جشنواره بین‌المللی دست‌های پاک نجات بخش زندگی افزود: در این جشنواره اهمیت شست و شوی دست‌ها را برای آن‌ها یادآوری کردیم. هیجانات خاصی برای بچه‌ها در این بازه زمانی ایجاد شده و منتظر اعلام نتایج و انتشار آثار هستند که این موارد، اتفاقا خوب برای دنیای بچه‌هاست.

وی با خاطرنشان کردن اینکه استقبال بسیار از این مسابقه نشان دهنده تاثیر بالای آن است، افزود: اینکه در دوران بحران کرونا و در فضای مجازی توانستیم این اتفاق بزرگ را رقم بزنیم. نشان دهنده این است که در شرایط سخت می‌توان اتفاقات خوب را رقم زد.  

بزم آرا افزود: خانواده‌ها در زمان کرونا نگران سلامت جسمی کودکان خود بودند و کمتر به روح آن‌ها توجه شده بود که این مسابقه کمک کرد آن‌ها را از شرایط سخت نجات دهیم و دریچه‌های جدیدی برای آموزش و یادگیری برای آن‌ها باز کردیم.   

وی در انتها یادآور شد: یکی از اصلی‌ترین حقوق کودک سلامت است و تمام تلاش کانون این است که در این شرایط بیشتر به کودکان اهمیت داده شود و این هدف با هم افرایی سایر نهادها امکان پذیر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =