بررسی عکاسی مستند در انجمن عکاسان نوجوان کانون سمنان

اعضا و مربیان انجمن عکاسان کانون پرورش فکری استان سمنان در بستر فضای مجازی با عکاسی مستند و انواع آن آشنا شدند.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، چهارمین جلسه‌ی مجازی انجمن عکاسان نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان پیش از ظهر چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۹ با دعوت از معصومه آقایی کارشناس ارشد عکاسی و مترجم کتاب «عکاسی همه‌چیز را دگرگون می‌کند» در پیام‌رسان واتساپ برگزار شد و مربیان و اعضای این انجمن در راستای موضوع جلسه با عنوان «انسان و محیط پیرامونش» ضمن ارائه نظرها و پیشنهادهای خود با عکاسی مستند و انواع آن، آشنا شدند.

آقایی با تأکید بر چرایی شناخت عکاسی مستند و زیرشاخه‌های آن، شیوه‌ی مستندنگاری را ابداع عکاسی دانست و در قیاس آن با هنر نقاشی گفت: نقاشی به‌عنوان یک سند و مدرک دقیق و درست از ثبت یک واقعیت تلقی نمی‌شود؛ اما ماهیت عکاسی در وجود واقعی و حقیقی یک شیء و در واقع نسخه‌ی بدون کم و کاست از آن شیء به‌عنوان یک واقعیت است.

وی در ادامه افزود: عکس نسبت به باقی هنرها، هیچ‌وقت دروغ نمی‌گوید و ریشه‌های واقعی‌تری دارد و نگاه، سلیقه و دانسته‌های عکاس در انتخاب کادر، موضوع و ثبت یک واقعیت اثر دارد.

مهمان انجمن عکاسان کانون استان سمنان با بیان این‌که انسان موجودی اجتماعی و دائماً در حال تعامل با محیط و افراد پیرامونش است، اظهار کرد: انسان با دو محیط روبه‌رو است یکی محیط طبیعی(کوه، جنگل، دریا و...) که انسان در ساخت آن‌ها نقشی ندارد و دیگری، محیط برساخته که ساخته‌ی دست بشر است و به‌صورت طبیعی وجود ندارد و اغلب محیط‌های شهری، جاده و... را شامل می‌شود.

آقایی یادآور شد: انسان می‌تواند در محیط‌های طبیعی به ثبت زیبایی‌های طبیعت و هم‌چنین تغییرات طبیعی و تغییرات ناشی از مداخله‌ی انسان بپردازد و با دوربین آن‌ها را ثبت کند.

وی هم‌چنین تصریح کرد: در محیط‌های برساخته، عکاس در واقع انسان‌هایی را که در این فضاها حضور دارند ثبت می‌کند و به نمایش می‌گذارد.

کارشناس ارشد عکاسی در ادامه‌ی سخنانش با تقسیم مستندنگاری به پنج بخش منظره‌نگاری، مکان‌نگاری، قوم‌نگاری و مردم‌نگاری، عکاسی خبری(مقاله و گزارش تصویری، داستان تصویری، عکاسی جنگ، عکاسی ورزشی) و مستند اجتماعی، تأکید کرد: عکاسیِ مستند، شاخه‌ای از عکاسی است که عکاس رخدادهای پیرامونش را ثبت می‌کند و می‌کوشد از موضوع(به‌طور عمومی مردم)، بی‌طرفانه، عکسی واقعیت‌گرا، واقع‌نما و راستگو ارائه دهد.

آقایی بیان داشت: تصویر در عکاسی مستند یک سند تاریخی است که بیش‌تر به‌منظور تحولات اجتماعی و سیاسی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و نقش یک شاهد و مدرک را برای اثبات وجود یک واقعیت خاص به‌عهده دارد.

مهمان انجمن عکاسان کانون استان سمنان در بخشی از این جلسه با ارائه چند تصویر به معرفی تاریخچه‌ی عکاسی مستند و عکاسان برجسته جهان و بزرگان عکاسی در ایران پرداخت.

آقایی در پایان سخنانش یکی از مهم‌ترین دلایل رونق عکاسی مستند به‌ویژه مستند اجتماعی و خبری را چاپ متعدد مجلات هم‌راه با تصاویر گوناگون، برشمرد و از اعضای انجمن خواست تا با مستندنگاری، تاریخ و فرهنگ سرزمین خود را بسازند و با ثبت آن‌ها در قالب عکس در زنده نگه‌داشتن آن کوشا باشند.

گفتنی است؛ معرفی شخصیت «الیوت ارویت» به‌عنوان یکی از نامداران تاریخ عکاسی مستند و شهری(خیابانی) و بررسی انواع سبک‌ها و ژانرهای عکاسی در قالب کلیپ کوتاه از سوی نازنین مداح نماینده انجمن عکاسی از دیگر بخش‌های این جلسه بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =