بررسی زبان شعر در انجمن شاعران کانون سمنان

ششمین جلسه‌ی مجازی انجمن شاعران نوجوان کانون پرورش فکری استان سمنان با موضوع «بررسی زبان شعر» برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کانون استان سمنان، در آستانه‌ی هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی، ششمین جلسه‌ی مجازی انجمن شاعران نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان، صبح پنج‌شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۹ با دعوت از منیره هاشمی شاعر، منتقد و مربی فرهنگی مرکز فرهنگی‌هنری کانون استان خراسان رضوی در پیام‌رسان واتساپ برگزار و ضمن نقد و بررسی آثار اعضای این انجمن، پیرامون موضوع «زبان شعر» گفت‌وگو شد.

هاشمی در ابتدای سخنانش با تأکید بر نقش زبان و تخیل در شعر، اظهار داشت: تخیل مهم‌ترین عامل شکل‌گیری شعر یا پیوستن زبان به ادبیات است و شعر بدون تخیل به پرنده‌ای بدون بال می‌ماند و استفاده از آرایه تشبیه در خیال‌انگیزی شعر تأثیر دارد.

وی در ادامه با بیان این‌که زبان مانند یک رودخانه‌ی جاری در حال نو شدن و عبور است، افزود: استفاده از وزن و قالب نبایست به زبان شعر آسیب وارد کند و شعر عروضی دارای وزن و قافیه را بایست به زبان مردم امروز سرود.

هاشمی یادآور شد: تغییر و تحول همیشگی حاکم بر زبان شعر باعث نزدیکی زبان به هنر و در پی آن منجر به آفرینش آن به شعر می‌شود.

مهمان انجمن ادبی آفرینش کانون استان سمنان تصریح کرد: شاعر در سرودن شعر بایست با قدرت کشف شاعرانه و تخیل و نگاهی متفاوت‌تر از مردم عادی به محیط اطرافش، واژگان و زبان را به شعر نزدیک کند و از کارکرد نثر فاصله گیرد و اندیشه‌های بزرگ را با تعداد کمی از واژگان به مخاطب انتقال ‌دهد.

هاشمی در بخش دیگری از سخنانش، دقت در زندگی کودک و به‌ویژه توجه به زبان کودک را مهم‌ترین مضمون و محتوای شعر کودک عنوان و خاطرنشان کرد: اگر شاعر با واژه‌ها و اندیشه‌های خود دست به سرودن شعر کودک زند بدون تردید مؤفق نخواهد بود و مرزبندی سن مخاطب در سرودن شعر موثر است.

مهمان انجمن ادبی آفرینش کانون استان سمنان در نقد اثر یکی از اعضای انجمن، استفاده از زبان محاوره در شعر را مناسب کودکان پیش‌دبستانی پنج تا شش سال دانست و گفت: نوجوانی به مفهوم عام به چندین‌زمان تقسیم‌بندی می‌شود که این موضوع، خود از دشواری‌های سرودن شعر برای مخاطب نوجوان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =