ارائه‌ی راهکارهای کاربردی درباره اندیشه در شعر

در سیزدهمین نشست انجمن‌های‌ ادبی کانون پرورش فکری استان اردبیل که با حضور کارشناس ادبی کانون استان سیستان و بلوچستان روز سه‌شنبه بیستم آبان‌ماه برگزار شد، در خصوص «کاربرد اندیشه در شعر» بحث و گفتگو شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون استان اردبیل، سیزدهمین نشست مجازی انجمن‌های ادبی و هفتمین جلسه شعر کانون پرورش فکری اردبیل، با حضور زهرا پردل کارشناس ادبی کانون استان سیستان و بلوچستان، شاعر و پژوهشگر، مربیان و اعضای ادبی در فضای مجازی برگزار شد.

پردل ضمن نقد و بررسی آثار اعضا و ارائه راهکارهای کاربردی درباره اندیشه در شعر، گفت: اندیشه درواقع زیرساخت عاطفه و خیال در یک شعر قوی است که اگر از شعر حذف شود آنچه بر جا می‌ماند اگرچه ممکن است در حد یک‌بار خوانش، زیبا باشد اما در مخاطب اشتیاق ثبت و ضبط در حافظه و تکرار را ایجاد نمی‌کند.

او بابیان اینکه اندیشه خمیرمایه‌ی اصلی شعر است، افزود: اندیشه جهان‌بینی شاعر را مشخص می‌کند و این جهان‌بینی معیار ارزش‌های معنایی شعر است و ناگفته نماند که اندیشه نیز به‌تنهایی هرچند ارزش معنایی دارد اما هویت شاعرانه نخواهد داشت و در پیوستگی با خیال و عاطفه ارزش ادبی پیدا می‌کند.

کارشناس ادبی کانون استان سیستان و بلوچستان درباره تصاویر عمودی در شعر گفت:  تصاویر در محور عمودی شعر مثل دانه‌های تسبیح باید کنار هم چیده شوند و با ریسمان واحدی که همان ارتباط محتوایی و معنایی است  تا پایان شعر به هم متصل بمانند.

بر اساس این گزارش، از آثار ارسالی به واحد آفرینش‌های ادبی استان، آثار الهه کشاورز، حانیه تفرجی، اسما حسینی‌زاده و مهدیه نوعی در انجمن شعر مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =