کد خبر: 300998
تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۲
انجمن ادبی مهتاب چناران برگزار شد

انجمن ادبی مهتاب چناران با نقد و بررسی آثار برگزار شد. این انجمن سه شنبه ۶ آبان ماه با حضور عزت صدیقی لویه کارشناس ادبی استان و در فضای مجازی برگزار شد. داستان طنز مطهره رضازاده، داستان "بوم نقاشی" اثر عطیه اسدالهی و داستان "ناخواسته" اثر فاطمه اسدالهی با همراهی اعضا نقد و بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان‌رضوی، صدیقی ضمن تقدیر از اعضای انجمن مهتاب چناران که با پشتکار می‌نویسند گفت: اینکه اعضا داستان‌هایی با ژانر وحشت، طنز و یا پلیسی می‌نویسند نشان از آزادی نوشتن در کارگاه  ادبی است. همه اعضا در عین آگاهی به عناصر داستان، سبک شخصی و مورد علاقه خود را حفظ کرده و در آن قلم می‌زنند.

داستان "بوم نقاشی" اثر عطیه اسدالهی که اعضا در نقد آن به گنگ بودن و یا تعداد بالای شخصیت‌ها اشاره کردند صدیقی تاکید کرد که نوشتن داستان‌های پلیسی تبحر ویژه‌ای می‌طلبد چرا که نویسنده علاوه بر آگاه بودن به ساختار داستان، باید ذهن توانمندی داشته باشد تا شکل معماگونه داستان و سیر آن را حفظ کند. مخاطب از کارآگاه یا بازپرس زودتر به باز شدن گره پی نبرد و در واقع حل مسئله برایشان لذت بخش و غافلگیرانه باشد. نویسنده باید هم مجرم و هم کارآگاه را باهوش نشان دهد تا مخاطب را بیشتر درگیر اثر کند و در واقع یک مجرم ساده لوح و یا یک بازپرس ناتوان، زیبایی به کار نمی‌دهد و آن را خواندنی نمی‌کند.

صدیقی در نقد داستان "ناخواسته" اثر فاطمه اسدالهی ضمن قدردانی از توصیف‌های دقیق و جاندار نویسنده از محیط و احساسات قهرمان داستان به ویژه جدال قهرمان با خودش گفت: در این داستان علت بی‌مهری خانواده با قهرمان داستان مشخص نیست. برای باورپذیری حوادث در داستان باید دلایل منطقی و قابل قبول به مخاطب ارائه بدهیم تا او بتواند با جریان داستان همراه شود.

صدیقی همچنین در داستان طنز مطهره رضازاده، خلق اصطلاحات طنز و توانمندی در به کارگیری موقعیت‌های طنز را از ویژگی‌های نویسنده برشمرد و یادآور شد همچنان که داستان‌های وحشت یا پلیسی از قواعدی کلی بهره می‌برند و یا برای تقویت در آن می‌توان به منابع خاصی مراجعه کرد در داستان طنز نیز برای قوی‌تر شدن کار هم می‌توان به منابع نظری مراجعه کرد و هم آثار طنز نویسندگان را مطالعه کرد.  

صدیقی در پایان توصیه کرد که اعضا داستان‌هایشان را برای دیگر دوستانشان بخوانند و به نقدها و یا نگاه مخاطب توجه کنند و به آن احترام بگذارند.

 لازم به توضیح است که مربی ادبی چناران خانم زهرا امیری فر است که علاوه بر کارگاه‌های نوشتن خلاق و داستان مرکز چناران، کارگاه‌های ادبی و هنری مرکز توس را نیز عهده‌دار است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =