اهمیت سوژه یابی در عکاسی

در شانزدهمین جلسه انجمن عکاسان نوجوان کانون خراسان جنوبی عکاسان نوجوان کانون با سوژه یابی در عکاسی آشنا شدند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون خراسان جنوبی، شانزدهمین جلسه انجمن عکاسان کانون خراسان جنوبی  با موضوع سوژه یابی در عکاسی و با تدریس «حوری داوودی» کارشناس هنری و نماینده‌ی انجمن عکاسان کانون سیستان و بلوچستان  برگزار شد.

داوودی در مقدمه مباحث خود در این کارگاه که به صورت مجازی برگزار شد عکاسی را رسانه‌ای بسیار قوی دانست که به سرعت می تواند مفاهیم مختلفی را به سرعت به مخاطبان خود در سراسر دنیا ارسال کند.

وی با بیان اینکه عکاسی ما را به دل تاریخ می برد افزود: آشنایی و آگاهی ما نسبت به زندگی و موقعیت‌های انسانی در دو قرن گذشته مدیون عکاسی است و در تاریخ چیزی نیست که عکاسی آنرا برای آیندگان ثبت و ضبط نکرده باشد و ما موظف هستیم از نسل خودمان به تاریخ گزارش بدهیم که عکس‌ها این امکان را فراهم کرده تا با صحت و امانت داری به این وظیفه عمل کنیم .

وی ضمن پاسخ به سوالات اعضای این انجمن در خصوص عکاسی از سوژه های مختلف به تشریح عکاسی حرفه‌ای پرداخت و ادامه داد: برای عکاسی حرفه ای لازم است در سوژه یابی، با تحقیق در خصوص زمان و مکان یک رویداد، عکاس در محیط مورد نظر حضور پیدا کند و نسبت به ثبت عکس مورد نظر اقدام کند .

نماینده ی انجمن عکاسی کانون سیستان و بلوچستان عکاسی را دارای شاخه‌های مختلفی شامل عکاسی، خبری، مستند، ورزشی و... دانست و ادامه داد: یکی از شاخه‌های جذاب عکاسی،‌ عکاسی اجتماعی است که ضمن ارزش مردم شناختی زیادی که دارد شرایط موجود زندگی مردم را برای دیگران مشخص می کند.

داوودی رعایت حریم خصوصی و هماهنگی با سوژه‌های انسانی در عکاسی اجتماعی را به اعضا توصیه کرد و انتخاب سوژه در روند عکاسی  را ضروری دانست و در خصوص انتخاب سوژه گفت: در برخی از مواقع سوژه به صورت اتفاقی و الهام بخش انتخاب و در مواقعی نیز طی یک محدوده زمانی چند روزه یا چند هفته مورد ارزیابی قرار می گیرد تا نسبت به ثبت اثر اقدام کنیم .

وی با ذکر مثال‌ها و اشتراک تصاویری سوژه های عکاسی را شی‌ء، انسان و یا هر مخلوقی دانست که در تصویر نمایش داده می شود که واضح ترین قسمت تصویر را تشکیل می دهد و مخاطب را به خود جذب می کند .

وی از اعضای حاضر در انجمن خواست برای عکاسی چشم را تمرین دهند و با عکاسی از سوژه های مختلف از سوژه های متنوع تری عکاسی کنند تا راحت تر یک سوژه خوب را تشخیص دهند.

در بخش پایانی این کارگاه مجازی که همزمان با روز پنج شنبه ۲۲آبان ماه ۱۳۹۹ برگزار شد تعدادی عکس توسط مدرس کارگاه به اشتراک گذاشته شد و اعضا و مربیان حاضر به تحلیل  آن پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =