کد خبر: 301037
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۶
بازدید 124
تولید کتاب، یکی از شاخصه‌های توسعه هر کشور است

سعیدرضا کامرانی، سرپرست اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان فارس کتاب را رسانه‌ای بی‌مانند دانست که در رشد و سازندگی تأثیر چشم‌گیر دارد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون فارس، سرپرست کانون فارس در سخنانش به مناسبت بیست و هشتمین هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی گفت: اهمیت کتاب به عنوان یک رسانه تا جایی است که یکی از شاخصه‌های توسعه‌ی هر کشوری را بر اساس تولید کتاب و سرانه‌ی مطالعه می‌سنجند. میراث معنوی هر جامعه‌ای در حقیقت مملو از کتاب‌هایی است که توسط اندیشمندانش به یادگار گذاشته شده‌اند. تجربه نشان می‌دهد که رشد و توسعه‌ی جوامع و تمدن‌ها، ریشه در رشد فکری و فرهنگی هر اجتماع دارد و بدون رشد فرهنگ کتاب‌خوانی وانس با کتاب و تولید محتوا برای نسل آینده، نمی‌توان به هیچ آینده‌ای دل‌خوش کرد. کتاب‌خانه همواره مانند گنجینه‌ای برای صاحب‌نظران و اندیشمندان بوده است.

کامرانی در ادامه گفت: ما بر این باوریم که اجتماعی که مردمانش کتاب به‌دست نباشند به سوی افول حرکت می‌کند و جامعه‌ای که اهل کتاب و مطالعه باشند، آینده‌ی درخشانی را برای فرزندان و مردمانشان رقم خواهند زد؛ برای مثال کشورهای توسعه‌نیافته، فقط بیست‌درصد جمعیت دنیا را شامل می‌شوند ولی هفتاد درصد محتوای کتاب‌های دنیا را تولید می‌کنند و بقیه‌ی کشورها که هشتاد درصد جمعیت دنیا را شامل می‌شوند، سهمشان از تولید محتوا حدود سی درصد است که این اعداد و ارقام، نشان‌گر علت پیشرفت و توسعه‌یافتگی آنان است. اروپا در سال ۱۹۹۰ با جمعیت ۱۵ درصد جمعیت کل دنیا حدود نصف کتاب‌های دنیا را تولید کرده‌است.

سرپرست اداره کل کانون فارس در مورد وضعیت کتاب در ایران گفت: درصد بالایی از خرید کتاب در ایران مربوط به کتاب‌های درسی، دانشگاهی و مدرسه‌ای است که از روی اجبار خریداری می‌شود و متأسفانه وضعیت خرید کتاب به‌صورت عمومی در سبد خرید خانواده‌ها به هیچ عنوان مطلوب نیست که البته وضعیت گرانی کتاب و کاهش قدرت خرید مردم هم در مسئله بی‌تأثیر نبوده است.

این فعال فرهنگی در مورد اهمیت مطالعه وکتاب خاطرنشان کرد: زمانی که نادانی و بی‌سوادی، سرزمین را رو به افول می‌برد، یکی از مهم‌ترین کارهایی که آفت جهل را نابود می‌کند، مطالعه‌ی کتاب است و در این راستا کتاب‌خوانی، می‌تواند نقش به‌سزایی ایفا کند. کتاب همچون معلمی ساده و صمیمی، بدون هیچ منتی، هر چه دارد را در اختیار خوانندگانش قرار می‌دهد.

کامرانی در ادامه گفت: مقام و منزلت شهید در راه حق بر هیچ کس پوشیده نیست ولی در کتاب بحارالانوار به نقل از امام صادق علیه‌السلام آمده: «...مداد العلما، افضل من ادماء الشهداء» یعنی ارزش قلم دانشمندان از خون شهیدان هم والاتر است و این حدیث، جایگاه و مرتبه‌ی علم را به‌خوبی به ما نشان می‌دهد.

در اهمیت کتاب، همین بس که خداوند بزرگ برای ارتباط و هدایت بندگانش، کتابی را با عنوان «قرآن» برای بندگانش فرستاده است. پروردگار در قرآن مجید می‌فرماید: «اقرأ» یعنی بخوان و ۲۵۵ مرتبه کلمه کتاب در قرآن به‌کار رفته است.

سرپرست کانون فارس در پایان گفت: کتاب از دیرباز احیا کننده‌ی تفکر و اندیشه‌های والا و منبع بزرگی بوده که تشنگان و طالبان علم، اندیشه و فرهنگ را سیراب کرده‌است. تاریخ سرزمین ما گواه این مدعاست که دین، فرهنگ و تمدن ما، الفتی دیرینه با کتاب و کتاب‌خوانی دارد و هم‌اکنون که بسیاری از شهرهای استان فارس و از جمله کلان‌شهر شیراز به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب شده است، لازم است در ایجاد کتاب‌خانه‌های مدرن و متناسب با دوران معاصر اهتمام داشته باشیم و می‌توان این نقد را وارد کرد که وضع کنونی مطالعه و کتاب، متناسب با شأن و داعیه‌ی فرهنگی ایران و هدف‌های ترسیم شده در جمهوری اسلامی نیست و وضعیت تولید محتوا در علوم انسانی در ایران فاجعه‌بار است و با وجودی که الگوهای مناسبی برای تولید کتاب در رابطه با کودکان و نوجوانان در ایران وجود دارد، بیش از ۶۰ درصد از کتاب‌های تولیدی در این زمینه ترجمه است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =